Vikinger er mer populære enn noen gang tidligere. "Back to Blood: Pursuing a Future from the Norse Past" (BTB)/ "Tilbake til blod: Å finna ei framtid i norrøn fortid" har tatt sikte på å finne ut hvorfor. Hypotesen vår har vært at fremstillingen av kulturelle og spirituelle produkter relatert til vikinger og norrøn fortid handler om bærekraft, identitet og medborgerskap. For noen representerer det en spirituell lengsel etter en bærekraftig fremtid, der nye modeller for spirituell samhandling henger sammen med økoborgerskap – nye grønne måter å leve, å være, og å knytte sammen på. Andre tiltrekkes av maskuliniserte aspekter, ressurser for å underbygge hvit makt, og nasjonale/nasjonalistiske identiteter. Dette truer fredelige og egalitære løsninger på globale utfordringer som knappe ressurser og ulikhet. Vi har undersøkt hvilket produkter og motiver som opptrer hvor og hvorfor. Det vil si at vi har kartlagt hvordan og forklart hvorfor nåtidig interesse for bærekraft, identitet og medborgerskap har ført til en økning i kulturell og spirituell etterspørsel etter vikinger og norrøn fortid, og konsekvensene av at ulike kulturelle aktører møter denne etterspørselen.
Ved bruk av blandet metode, med observasjon i sosiale medier og feltarbeid, spørreundersøkelser og intervjuer, medieanalyser og dokumentanalyser har vi oppnådd forskningsresultater som indikerer at hypotesen vår i hovedsak er riktig, men at den i lys av våre resultater behøver presisering: Først: fremstilling av, tilbud om og etterspørsel etter produkter knyttet til vikinger og norrøn fortid handler mye om å etablere en assosiasjon mellom produkter på den ene siden og en påstått kobling til vikinger og norrøn fortid på den andre. Dernest: fremstilling, tilbud og etterspørsel opptrer ulikt i forskjellige kontekster. Produkter med påstått tilknytning til vikinger og norrøn fortid er svært mangfoldige og forskjellige og de tjener ulike formål i forskjellige kontekster.
I vår forskning har vi:
- kartlagt idéhistoriske sammenhenger mellom norrøne myter og politiske ideologier knyttet til feminisme, maskulinitetskonstruksjoner, økologi, nasjonalisme og krigeridentiteter
- skapt analytiske verktøy for å forstå hvordan myter, ritualer, identiteter, verdensbilder, gudeforestillinger og menneskesyn konstrueres i norrøninspirert nyreligiøsitet – og hvordan disse henger sammen med utfordringer knyttet til bærekraft og økologi
- oppnådd dyptgående forståelse av hvordan kulturelle prosesser knyttet til produksjon og forbruk av populærkulturelle produkter henger sammen med forestillinger om religion, kulturarv og identitet
- kartlagt metodologiske, etiske og didaktiske utfordringer knyttet til forskning på og undervisning om vikinger og norrøn fortid
Vi har kommunisert forskningen vår både i fagfellesskap og offentlig, med både lokale, nasjonale, europeiske og globale nedslagsfelt gjennom:
- utstrakt mediedeltakelse i podkaster, radioprogrammer, gjesteforelesninger, kulturarrangementer, intervjuer og kronikker – både nasjonalt og internasjonalt
- utstrakt forskningskommunikasjon på konferanser, workshops, seminarer både i egen og andres regi
- flere vitenskapelige artikler enn vi i utgangspunktet planla i tillegg til temanumre, en monografi og en antologi (de to siste regner vi med at vil publiseres i løpet av 2025 eller 2026)
- bidrag til nye lokale, nasjonale og europeiske forskningsprosjekter knyttet til bruk av vikinger og norrøn fortid i vår tid
We have achieved a deep understanding of the needs that spur demands for products related to Vikings and the Norse past, which relate to processes of identity construction, search for belonging and community, and the personal means to meet the challenges of contemporary societies. We have published research covering topics such as Vikings and gender constructions, links to ideas of ethnicity, race, and nationality, alternative spiritualities and religions, and popular culture, how Vikings and the Norse past are conceptualized in media, arts, and entertainment products. We have also mapped challenges in research and education related to Vikings and the Norse past, especially as regards methodology and ethics.
We have taught classes on Vikings and conceptions of Nordicness, contributed extensively with public outreach in mass media and public lectures, acted as consultants for professional documentary makers, and contributed to existing research conversations as well as started new ones. We have collaborated internationally, invited researchers to speak at project seminars and been invited to speak at several events. We have presented our research to local, national, Nordic, European, and global academic and public audiences.
Our research has inspired several new projects into the reception of Vikings and the Norse past that we have contributed to, and continue to contribute to, including in Nordic contexts, central and eastern European contexts, and broader European and global contexts.
Vikings are more popular than ever before. Back to Blood: Pursuing a Future from the Norse Past (BTB) seeks to understand the cultural, political, and spiritual reasons for and consequences of the increasing demand for products related to Vikings and the Norse past. Our hypothesis is that the manufacturing of cultural and spiritual products related to Vikings and the Norse past is connected to concerns for sustainability, identity, and citizenship. By extension, this represents a spiritual longing for a sustainable future, where new models of spiritual interaction inspire eco-citizenship – new, green ways of living and relating. At the same time, masculinized and white power aspects of heathenry, bloodlines and national identities pose threats to peaceful and egalitarian solutions to global challenges of resource scarcity and inequality. We will explore which motivations occur where, and why.
Our research group is interdisciplinary, and employs the Norse past popularity as a prism through which we offer five case studies. Methodologically innovative in design, the multimodal case studies integrate digital, archival and ethnographic material to uncover the motivations and consequences of cultural productions that involve the imagination of Vikings and the Norse past. By researching festivals and soundscapes, digital media and spiritual movements, museum and educational use of archaeology, history and reenactment, and martial arts’ relation to gender, identity, and far-right groups, we cover both breadth and depth in this expanding, global phenomenon. Testing our hypothesis will unlock informed ways of understanding the role of Vikings and the Norse past in radicalization processes, by increasing our knowledge of the cultural symbols and myths that support radicalization. Our findings will enable stakeholders and end-user to engage in informed and constructive ways with the popular craving for a Norse past, possibly opening up to new solutions for sustainable living.