Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Literacy in a Digital and Global Textual World

Alternativ tittel: Kritisk literacy i en digital og global verden

Tildelt: kr 10,0 mill.

I prosjektet CritLit (Kritisk literacy i en digital and global tekstverden) har lærere i ungdomsskolen samarbeidet med forskere om å finne ut hvordan man kan ruste ungdomsskoleelever til å bli kritiske lesere og tekstskapere. Dagens globale og digitale tekstverden krever økt kritisk bevissthet om tekstene man omgås, hvordan tekster skaper virkelighet både gjennom språk og bilder, om kildevurdering og uklare grenser mellom kommersielle og ikke-kommersielle tekster. I skolens læreplan LK20 er kritisk tenkning sentralt, og «kritisk tilnærming til tekst» er et kjerneelement i norskfaget. CritLit-porsjektet har bidratt til ny forskningsbasert kunnskap om hvordan vi kan arbeide med å styrke elevens ferdigheter knyttet til kritisk lesing, vurdering og design av tekster. Prosjektet har hatt som mål å kartlegge og utvikle arbeidsmåter og læringsverktøy som kan styrke elevenes kritiske tekstkompetanse i norskfaget. Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er prosjekteier, med Universitetet i Agder (UiA) og Australian Catholic University (ACU) som partnere. I dette prosjektet har forskere ved USN og UiA har samarbeidet med ungdomsskolelærere i sine regioner over en periode på to år. En forsker fra Institute for Learning Sciences & Teacher Education, ACU har også bidratt i prosjektet. I kartleggingsfasen i prosjektet (fullført våren 2021) ble norsklærere ved seks ungdomsskoler intervjuet om hvordan de vurderer og praktiserer arbeid med kritisk tilnærming til tekst i klasserommet. Videre besvarte 28 ungdomsskoleelever et elektronisk spørreskjema om hvordan de vurderer ulike digitale sakprosatekster. Eksisterende undervisningsplaner ol. ble samlet inn. I utviklings- og utprøvingsfasen (vår 2021 til vår 2022) ble det gjennomført en serie med fire workshops om ulike tema. Her samarbeidet norsklærere og forskere om å utvikle nye arbeidsmåter og læringsverktøy for kritisk tilnærming til tekst. Etter hver workshop ble det gjennomført utprøvinger av forskningsbaserte undervisningsopplegg i klasserom. I den siste fasen av prosjektet (fra 2023) er data fra utprøvingene analysert for å utforske i hvilken grad og hvordan ulike arbeidsmåter kan bidra til å utvikle lærernes undervisningspraksiser. Basert på de forskningsbaserte utprøvingene av undervisningsopplegg om kritisk literacy som er gjennomført i CritLit-prosjektet, er det utviklet en ressurser for lærere, se www.tekstkritisk.no. Resultatene fra CritLit-prosjektet publiseres i ulike vitenskapelige tidsskrift og en OA-bok (Universitetsforlaget). Studenter ved USN og UiA har skrevet masteroppgaver med kobling til prosjektet. Slik styrkes kompetanseutvikling og samarbeid mellom skoler, forskere og lærerutdanningene.

Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit) aims to advance new learning and pedagogical models for critical literacy in lower secondary schooling (year 8-9, age 13-15) to enable students to become critical readers and creative producers of digital texts. The project will 1) Identify whether and how current literacy teaching practices in the subject of Norwegian cover critical perspectives, 2) Develop innovative learning tools for critical digital literacy and 3) Generate and implement new knowledge on critical literacy in digital environments in lower secondary schooling and teacher education. The project comprises collaboration with six praxis schools. In addition, students at MA level in teacher education at University of South-Eastern Norway (USN) and University of Agder (UiA) will be included. The research group comprises three researchers from USN, two from UiA and one from Australian Catholic University (ACU). The project consist of three stages: Stage 1: Identification of current teaching practices through semi-structured interviews with in-practice teachers and pre-tests of year 8 students.. Stage 2: Development and testing new learning tools. In-service teachers and MA students get pre-training and collaborate to examine the critical literacy implementation. Stage 3) Evaluation and mapping out learning outcomes through semi-structured interviews with in-practice teachers and post-test of year 9 students. The results will produce principles for the implementation of critical literacy pedagogy in lower secondary schooling and in teacher education. Findings will produce needed research-based knowledge, since studies from Scandinavia are under-represented within the research field of critical literacy. The outcomes will benefit policy by the concretisation of the forthcoming Norwegian National Curriculum. Improved critical consciousness will contribute to better social integration, democratic participation and global citizenship.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder