Prosjektet eHealth@Hospital-2-Home, med den norske tittelen «Hjem fra sykehus-med digital selvhjelp» ved Universitetet i Stavanger skal utvikle ny kunnskap om sykepleierassistert, digital hjemmeoppfølging, og hvordan det kan påvirke mestringstro for egenomsorg, behandlingsbyrde, livskvalitet og reinnleggelser blant pasienter med hjertesvikt og pasienter operert for tarmkreft, de første ukene etter utskrivelse fra sykehus. Vi prøver ut en digital hjemmeoppfølging som kan styrke pasientens helsefremmende kompetanse og mestringsevne. Prosjektet prøver også ut samarbeidsformer hvor Oppfølgingssykepleiere aktivt bruker digitale hjelpemidler for å gjøre arbeidet enklere, behandlingen bedre og fremfor alt unngå unødige reinnleggelser. Tjenesten blir testet i pasientforløp der pasientene møter sykehuset digitalt, hjemme hos seg selv, i den kritiske fasen etter sykehusutskrivelsen.
I prosjektets første arbeidspakke har vi utviklet innhold og funksjon i den digitale oppfølgingstjenesten, i tett samarbeid med pasientrepresentanter, helsetjenesten (sykehus, fastleger), teknologer, og nasjonale og internasjonale vitenskapelig samarbeidspartnere. I tillegg har prosjektets doktorgradsstipendiat samlet intervjudata fra 30 deltakere (fastleger, sykepleiere, pasienter) med hensikt å informere tjenestens innhold og funksjon (les artikkelen her: https://humanfactors.jmir.org/2023/1/e39391). Innholdet i tjenesten består av informasjon om hjertesvikt og etter tarmkreftoperasjon, og sjekklister for symptomregistrering, og blant funksjonene er måling av vitale mål som blodtrykk, vekt og temperatur. Vi har publisert to kunnskapsoppsummeringer om digital hjemmeoppfølging for de to pasientgruppene som du kan lese her: https://www.jmir.org/2022/2/e32946/ og https://link.springer.com/article/10.1007/s00520-023-08191-7
I perioden desember 2021-november 2022 ble tjenestens innhold og funksjon testet i en mulighetsstudie (feasibilitystudie), som del av prosjektets arbeidspakke 2. (https://bmjopen.bmj.com/content/13/8/e069599.abstract). Studien omfattet 30 pasienter og syv Oppfølgingssykepleiere. Tjue av pasientene hadde hjertesvikt og 10 var operert for tarmkreft. Pasientene ble lært opp i å bruke MyDignio (pasientens grensesnitt) og ble ved hjemreise utstyrt med en IPad, vekt, og blodtrykksapparat eller temperaturmål. De utførte målinger og svarte på symptomspørsmål hver dag i 30 dager etter utskrivelse fra sykehus. Oppfølgingssykepleierne responderte fortløpende på pasientens målinger via den digitale plattformen DignioPrevent (sykepleieres grensesnitt), og kommuniserte responsen enten via chat eller videosamtale. Etter utprøvingen ble pasienter og Oppfølgingssykepleiere intervjuet om deres erfaringer med tjenesten. Det kan du lese om her: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666142X24000560
I arbeidspakke 3 ble resultatene fra mulighetsstudien brukt til å utvikle en randomisert, kontrollert studie (RCT) som startet rekruttering av pasienter i mai 2023. Totalt har 75 pasienter operert for tarmkreft deltatt i studien, der halvparten har prøvd ut digital hjemmeoppfølging. Så langt har 88 pasienter med hjertesvikt blitt rekruttert til studien, og her skal rekrutteringen fortsette ut mai 2025. I RCT-en følges pasientene digitalt i 6 uker etter utskrivelse fra sykehus, med måleinstrument og symptomrapporteringer, assistert av Oppfølgingssykepleiere. Få deltakere trekker seg fra studien, og evalueringsintervjuer med pasientene tyder på at de er svært fornøyde med å bli fulgt opp digitalt, og at oppfølgingen trygger dem og hjelper dem med egenomsorgen knyttet til sykdom og behandling.
Prosjektets resultater formidles på nasjonale og internasjonale konferanser og webinar, og publiseres i internasjonale tidsskrift. Prosjektet er også godt synlig på sosiale medier med LinkedIn- konto (eHealth H2H), på X (Twitter) (eHealthH2H), og med eget nettsted: https://www.uis.no/nb/digitalselvhjelp
The overall aim is to develop a nurse assisted eHealth Service to reduce BoT and increase HRQoL in HF and CRC patients, post-hospital discharge. We use a modified version of the framework of complex interventions proposed by the UK Medical Research Council. The project includes three phases and corresponding work packages; a) developing a nurse assisted eHealth service, b) assessing its feasibility and piloting the service and c) carrying out a RCT. The eHealth intervention will be tested by three assessment points (baseline, within 30 and 90 days) to evaluate effects of the service. Our nurse assisted eHealth service is personalized and will optimize patient BoT and HRQoL, link to a digitalized BoT-software (My Dignio). It supports self-monitoring by letting the patients register their own health-related data, and allow for electronic communication with Nurse Navigator. Its content will aim to meet BoT challenges (e.g. symptom monitoring, nutrition advice, motivational and emotional support, health literacy needs) identified in two pilot studies, from current BoT literature and input by user advisory board. This e-Health service allows the patient to communicate BoT challenges, conduct measurements, respond to clinical questions, and receive self-management support. The project aligns with the priority list of Norwegian Health Authorities on factors that impede and promote integrated, coherent patient and user pathways between hospital and home for NCD patiens with HF and CRC, eliminate unjustified variation in post-hospital health service and avoid adverse and costly re-hospitalizations, and relates to the Regular General Practitioner Scheme when patients are outside hospital.The proposal builds on the expertise within health promotion and long-term illness at University of Stavanger, Stavanger and St. Olavs University Hospitals, including international researchers from the Netherlands, Sweden, UK and USA. Users will be engaged in all steps of the project.