Tilbake til søkeresultatene

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Rapids and backwaters. Adapting fast and slow to a digital cultural turn.

Alternativ tittel: Stryk og bakevjer. Rask og langsom tilpasning til en digital kulturell vending.

Tildelt: kr 11,3 mill.

Dette prosjektet har undersøkt hvordan digitalisering har påvirket ulike typer verdiskaping for kulturen. Det har også undersøkt hvordan regulering, copyright og kulturpolitikk har tilpasset seg den digitale produksjonen og distribusjonen av kultur. Hva er det vi vet og ikke vet om kunsten i den digitale kulturøkonomien? Hvordan har digitalisering påvirket hvordan ulike kulturarbeidere arbeider, tjener penger og skaper verdier? Hvordan kan digital kultur reguleres nasjonalt og internasjonalt, og hvilke konsekvenser har dette for en nasjonal kulturpolitikk? Disse spørsmålene har vi forsøkt å besvare i dette prosjektet. Selv om det er liten tvil om at digitalisering er en stor endringskraft, er det ikke slik at den påvirker alle områder like fort eller like mye. Dette gjelder ikke minst på kulturområdet. Tittelen på prosjektet antyder at i den digitale strømmen går det raskt og sakte på samme tid. Mens noen kulturfelt, som musikk, er grunnleggende endret på et par tiår, er andre felt, som teater, i langt mindre grad påvirket av det digitale. I tillegg har det oppstått helt nye typer kulturarbeidere som arbeider utelukkende i og med digitale verktøy. På den andre siden har også kulturpolitikken og reguleringen av kulturfeltet blitt påvirket på ulike måter. Når kultur produseres og formidles digitalt, skaper det noen åpenbare utfordringer for en kulturpolitikk som ofte har et nasjonalt utgangspunkt og et nasjonalt regelverk og lovverk. Hvilke muligheter finnes for en nasjonal og ikke minst grensebasert kulturpolitikk når kulturen i stadig større grad er grenseløs? Prosjektet har undersøkt hvordan ulike land har tilpasset seg dette dilemmaet og har beskrevet noen muligheter for en digital kulturpolitikk i det 21. århundre. Prosjektet ble satt i gang i mars 2020, omtrent rundt starten på korona-pandemien. Det gjorde at det første prosjektmøtet, i april, ble holdt digitalt. I april og mai samlet prosjektdeltagerne inn informasjon om sine respektive lands digitale kulturpolitikk, og om hvilke tiltak som er satt i verk for å støtte opp under kultursektorens utfordringer som følge av viruset. Etter sommeren 2020 ble det særlig jobbet med intervjuer av informanter fra tre ulike grupper av kulturarbeidere: visuelle kunstnere, digitale kulturarbeidere og scenekunstnere. Hvilken rolle har digitalisering spilt for deres kunstneriske arbeid, deres inntekter og deres karriereutvikling? Høsten 2021 ble foreløpige resultater fra WP2 presentert på Nordic Conference of Cultural Policy Research i Borås. I 2022 handlet arbeidet i prosjektet mye om formidling og analyse. Prosjektet var blant annet godt representert på International Conference of Cultural Policy Research i Antwerpen i september 2022. I tillegg til skrivearbeid i flere av delprosjektene, ble det i 2022 vært arbeidet med å forberede og begynne arbeidet med en antologi for prosjektet. En kontrakt med Routledge om denne antologien ble skrevet i august 2022. I 2023 har det vært arbeidet i prosjektet med analyse og skriving innenfor de ulike arbeidspakkene. Det endelige manuset for prosjektantologien, med tittelen Digital Tranformation and Cultural Policies in Europe, ble levert forlaget i begynnelsen av juli. Siden prosjektet startet opp en måned før COVID-19 ble en altoverskyggende sak for de fleste sektorer, ble noen av perspektivene i prosjektet aktualisert på nye måter. Det gjorde at vi blant annet undersøkte oppblomstringen og betydningen av digital kulturformidling, samt hvordan ulike lands kulturpolitikk ble preget av pandemien. Et tydelig resultat her var at pandemien medførte en midlertidig, krise-basert digitalisering, både for kulturformidling og kulturpolitikk. Dette var tilfellet i flere europeiske land. I langt mindre grad enn ventet førte pandemien til en varig endring i digital retning. Prosjektet har også vist at inntektsstrømmene for kulturarbeid i en digitalisert kultursektor er langt mer sammensatte enn det både kulturforskingen og kulturpolitikken tar høyde for. Videre har vi også sett at kulturarbeideres forhold til sosiale medier er både sammensatt og ambivalent. Dette gjelder også for de kulturarbeiderne som vi er vant til å se på som influensere, youtubere, eller, med et nytt ord – digitale innholdsprodusenter. Vi ser også at skillet mellom de som arbeider med ren digital kulturproduksjon og de som arbeider med mer tradisjonell kulturproduksjon blir stadig mindre tydelig. Et overordnet resultat i prosjektet stammer fra sammenligningen av den digitale kulturpolitikken til syv ulike europeiske land (Norge, Sverige, Tyskland, England, Spania, Kroatia, Sveits). Den viser at på den ene siden er landene langt mindre like enn man skulle tenke seg på dette området, og mer preget av nasjonale særegenheter, historie og egne politiske forhold enn av innflytelsen fra EU. På den andre siden har alle landene til felles en digital kulturpolitikk som fremdeles som har store utfordringer med å tilpasse seg en digital kulturvirkelighet.

Dette prosjektet hadde som mål å undersøke hvordan digitalisering på ulike måter påvirket både kulturproduksjon og kulturpolitikk, særlig gjennom å se på hvordan digitalisering påvirker ulike former for verdsetting av kulturen. Siden prosjektet startet opp en måned før COVID-19 ble en altoverskyggende sak for de fleste sektorer, ble noen av perspektivene aktualisert på nye måter. Det gjorde at vi blant annet undersøkte oppblomstringen og betydningen av digital kulturformidling, samt hvordan ulike lands kulturpolitikk ble preget av pandemien. De mulige virkningene av prosjektet er flere. For det første har kulturpolitiske aktører i sju forskjellige europeiske land fått et oppdatert kunnskapsgrunnlag for sin digitale kulturpolitikk. For flere av disse landene hadde denne delen av kulturpolitikken ikke blitt analysert på systematisk vis tidligere. Den komparative analysen i denne delen av prosjektet er også nyttig på et europeisk nivå. En annen virkning av prosjektet er at det er etablert et faglig nettverk mellom prosjektdeltagerne som vil utnyttes i kommende arbeid med digitalisering og kultur. Analysen av hvordan tradisjonell kuturproduksjon og sosiale medier er sammenvevet på nye måter vil også kunne ha påvirkning på hvordan vi forstår forholdet mellom kultur og medier, og mellom den kulturproduksjonen som får offentlig støtte og den som ikke får det. Slik vil analysene i prosjektet også kunne påvirke hvordan kulturpolitikken innrettes fremover.

There is a need for an updated analysis that examines how different kinds of values and revenue streams are generated digitally and/or affected by the digital turn, and furthermore how such value generation has been and can be regulated by cultural policy and/or copyright. This kind of analysis also needs to take into account the variety of adaptation in the broader field of culture; the simple fact that there is a co-existence of adapting fast and adapting slow; of rapids and backwaters. Rapids and backwaters is a project that aims to investigate how digitization has affected different kinds of value generation in the field of cultural production, as well as how legislation and regulation; copyright and cultural policy; has adapted to digital production and distribution of culture. This project asks these primary research questions: How have producers and policy-makers adapted to a digital turn? In what different ways have digitization affected value generation and revenue streams for cultural workers, and how might copyright regulations and cultural policy accommodate these changes? To answer these questions, the project combines policy, economy and practice analysis through five integrated work packages: 1) What is the knowledge and policy state of the art in the digital cultural economy? 2) How has digitization affected the strategies, revenue streams and value chains for producers in the fields of performing arts, visual arts and content production in social media? 3) What kind and categories of revenue streams constitute the income for cultural workers in performing arts, visual arts and for the new digital/social media influencers? 4) How can national and/or international copyright regulation best accommodate digital production and distribution of culture? 5) What public policies ensure that the Nordic model of cultural policy can make the best of digitization in the cultural sector?

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Finansieringskilder

Temaer og emner

KulturSamfunnets kulturelle grunnlagDelportefølje KjønnsperspektiverIKT forskningsområdeLTP3 Demokrati, styring og forvaltningGrunnforskningKjønnsperspektiver i forskningKjønnsperspektiver i forskningKjønn som variabelPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringIKT forskningsområdeMenneske, samfunn og teknologiDemokrati, makt og styringPolitikk- og forvaltningsområderArbeidsliv - Politikk og forvaltningPolitikk- og forvaltningsområderOffentlig administrasjon og forvaltningDelportefølje KvalitetDigitalisering og bruk av IKTOffentlig sektorPortefølje Banebrytende forskningPortefølje Demokrati og global utviklingLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetFornyelse og innovasjon i offentlig sektorForskning for fornyelse av offentlig sektorDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorDigitalisering og bruk av IKTBransjer og næringerMedia og kulturKulturKunst og kulturFornyelse og innovasjon i offentlig sektorLTP3 IKT og digital transformasjonInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidLTP3 Fagmiljøer og talenterLTP3 Innovasjon i stat og kommuneLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneLTP3 Kultur, sivilsamfunn og medienes rolleDelportefølje Et velfungerende forskningssystemPortefølje Muliggjørende teknologierLTP3 Utenforskap, inkludering, kulturmøter og migrasjonKulturAnvendt forskningLTP3 Tillit og fellesskapBransjer og næringerPolitikk- og forvaltningsområderDelportefølje InternasjonaliseringPolitikk- og forvaltningsområderKultur, kirke, idrett og medierInternasjonaliseringPortefølje Velferd og utdanningLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetPortefølje ForskningssystemetPortefølje Innovasjon