Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effective school - work transition processes for students with mild intellectual disability

Alternativ tittel: Enklere overgangsprosesser mellom skole og arbeid for elever med lett grad av utviklingshemming

Tildelt: kr 5,0 mill.

Personer med utviklingshemming blir vanligvis ekskludert fra det ordinære arbeidslivet. Dermed mister de mulighetene som et arbeid gir, som større økonomisk uavhengighet, opplevelse av mening, større grad av selvbestemmelse eller økt sosialt nettverk. Samtidig vil personer med lett utviklingshemming være i stand til å utføre en jobb hvis de får tilrettelegging, men vi trenger mer systematisk kunnskap om hvordan vi kan hjelpe dem i denne prosessen. Med prosjektet ønsker vi å skaffe kunnskap om hvordan personer med lett utviklingshemming kan få enklere tilgang til et ordinært arbeidsliv. Vi undersøker to temaområder i prosjektet: 1) En kvalitativ studie der vi ser nærmere på hva som kjennetegner gode overganger fra skole til arbeidsliv hos personer med lett utviklingshemming som har lykkes med å få en ordinær jobb. 2) En kvantitativ studie der vi undersøker forventninger, holdninger og krav som arbeidsgivere har til arbeidstakere med lett utviklingshemming. På bakgrunn av det vi finner, vil vi lage en veiledningsmanual som kan gi egnet informasjon til lærere, veiledere og arbeidsmarkedsbedrifter om hvordan en på best mulig måte kan samarbeide, slik at arbeidstakere med lett utviklingshemming kan få best mulig støtte i overgangen til jobb. I løpet av høsten 2021 og begynnelsen av 2022 gjennomførte vi datainnsamling og analyse for prosjektets første arbeidspakke, dvs. en kvalitativ case-studie med utgangspunkt i arbeidstakere som har lykkes med å få en ordinær jobb, arbeidsgivere og jobbspesialister ved deres arbeidsplasser, deres foresatte, samt lærere og rådgivere ved videregående skoler der de har vært elever. Basert på dette arbeidet er følgende artikler publisert; en artikkel med utgangspunkt i arbeidstakernes egne perspektiver med tittelen "Which success factors do young adults with mild intellectual disability highlight in their school-work transition?" er publisert i European Journal of Special Needs Education (2023), en artikkel med utgangspunkt i skolens innsats i forhold til arbeidslivstrening som forberedelse til arbeidslivet med tittelen «Norwegian teachers' efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life» er publisert i European Journal of Special Needs Education (2023), en artikkel med utgangspunkt i de foresattes erfaringer av overgangen skole-arbeidsliv med tittelen «Caregivers' Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development» er publisert i International Journal of Research and Public Health (2023) . I tillegg publiseres en artikkel på norsk med tittelen: " Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet» i Spesialpedagogikk i desember 2023. Samtidig har vi arbeidet med skriving og publisering av vitenskapelige artikler knyttet til den kvantitative surveystudien. Tre artikler fra surveystudien er publisert; en artikkel med tittelen «Recruitment and work arrangements for employees with intellectual disability in competitive employment», er publisert i «Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities” (2022), og en artikkel med tittelen “Employer Willingness to Hire People with Intellectual Disability: Influencing Factors” er publisert i «Journal of Vocational Rehabilitation» (2022), i tillegg en artikkel med tittelen «Work opportunities and workplace characteristics for employees with intellectual disability in the Norwegian labour market» i «International Journal of Disability, Development and Education» (2022). Videre er en vitenskapelig artikkel inne til andre gangs fagfellevurdering i tidsskriftet “Intellectual and Developmental Disabilities”. Artikkelen benytter et mixed methods – design og kombinerer data fra både den kvalitative og den kvantitative delen av prosjektet. Tittelen er “Characteristics of workplaces and employers that embrace cognitive diversity on the work floor”. Utover dette, har vi publisert artikkelen “Employment for persons with intellectual disability in the Nordic countries: A scoping review” i “Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities” (2021). Våren 2023 og høsten 2023 er benyttet til oppfølging av arbeidspakke 3, som innebærer utvikling av en veiledningsmanual for fagpersoner og foresatte som har behov for hjelp til hvordan de kan støtte unge voksne i overgangen til arbeidslivet. Boka utgis ved Universitetsforlaget Mars/April 2024, Tolv forfattere deltar med kapitler i boken. Kapitlene er nå til fagfellevurdering i forlaget. En boklanseringskonferanse planlegges i juni 2024. I tillegg jobber vi med å formidle vårt arbeid i andre kanaler enn forskningsartikler, f.eks. via konferansedeltakelse og mediebidrag. Prosjektet har fått godkjent fem måneder forlengelse frem til 30.juni 2024.

Individuals with mild intellectual disability (ID) are commonly excluded from competitive employment, and as such, they may miss out on the multiple benefits that employment offers, such as greater financial independence, a sense of purpose, increased social networks, and increased autonomy. Yet, persons with this diagnosis are generally able to engage in employment if support is provided. However, transition teams may lack the knowledge and competencies to help persons with ID towards employment, and therefore, the process often remains unsystematic and random. This research project will consist of three parts: i) a qualitative best-case exploration of successful transition processes of employees with mild ID who are in competitive employment, and to identify which environmental characteristics and personal skills are essential for them to gain and maintain employment; ii) a quantitative survey to investigate attitudes and demands that employers have towards employees with mild ID, and iii) combining findings from the first and second project objective to develop a transition manual that can inform transition teams how to best partner with work places to ensure proper supports for employees with ID. The novelty of this study is that it will contribute with new knowledge about parameters that are significant in the planning of effective transition strategies towards work life for Norwegian students with mild ID, and the project has a clear ambition to contribute to the field with a hands-on research result, as it aims to apply empirical data for the development of a practical transition manual. In this project, researchers will collaborate with relevant stakeholders, such as individuals with ID, special educators in secondary education, pedagogical-psychological services, NAV counsellors, and employers.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder