Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

STEM Education in Newton Rooms: Students Learning in Group Work; Process, Content and Social Organisation.

Alternativ tittel: Realfag og teknologi i Newton-rom: Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering

Tildelt: kr 8,6 mill.

Prosjektnummer:

302018

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2020 - 2026

Samarbeidsland:

Realfag og teknologi i Newton-rom: Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering Et Newton-rom er en læringsarena for skoler og barnehager i et geografisk område. Rommene er eid av skoleeierne og er utstyrt med moderne utstyr for undervisning i realfag og teknologi, og har lærere med spesifikk utdanning for å undervise i de modulene som tilbys i hvert rom. Hver modul bygger på kompetansemål fra læreplanen i det eller de aktuelle fagene som modulen retter seg mot. Elevene gjør forarbeid på skolen før de kommer til Newton-rommet for undervisning i en spesifikk modul, for eksempel om energi, om robotikk, eller om nordlys, og når de er tilbake på skolen er det oppfølging og etterarbeid. I det foreliggende forskningsprosjektet samarbeider vi tett med stiftelsen First Scandinavia, som er grunnlegger og eier av Newton-rom konseptet, og med et internasjonalt nettverk bestående av kolleger fra IPN, Leibnitz Institute for Science and Mathematics Education, Kiel, Tyskland og Københavns professionshøjskole, Danmark. Hovedmålet med prosjektet er å utvikle kunnskap om hvordan man kan designe gruppearbeid på en læringsarena med fokus på utforsking, problemløsning og dybdelæring. Et delmål er å forstå hvordan roller og kunnskap konstrueres og forhandles i den sosiale samhandlingen i gruppearbeidet, og hvordan denne prosessen påvirker elev-elev samarbeidet og muligheter for dybdelæring. Neste delmål har fokus på hvordan innhold, læremidler og oppgaver i Newton-rommet kan designes slik at de på best mulig måte kan støtte dybdelæring. Et siste delmål er å studere hvordan for- og etterarbeid på skolen kan støtte arbeidet i Newton-rommet slik at de samlet utgjør en helhetlig læringsprosess. Prosjektet anvender et forskningsdesign inspirert av Lesson Study og gjør bruk av videoobservasjoner, såkalte stimulated-recall intervju (SRI) med Newton-lærere, samt kvalitative dybdeintervju med elever og deres lærere. Prosjektet er en integrert del av forskningsgruppen Læring i Interaksjon ved Nord universitet. Prosjektet startet opp for fullt høsten 2021 og har fått forlenget periode ut 2026. Ved utgangen av 2023 er det rekruttert en ph.d.-stipendiat (startet opp 1. oktober 2021) og en post.doc.-kandidat (startet opp 15. oktober 2022). Andre runde med datainnsamling er ferdigstilt og analysearbeidet er godt i gang. Funn legges fram og drøftes på seminar med nasjonale og internasjonale partnere hvert år. Første saminar ble avholdt i Brumunddal i desember 2022, mens årets seminar avholdes ved Kieler Forschungswerkstatt, Kiel, Tyskland i desember 2023. Plan for den siste runden med datainnsamling er på plass, og det er etablert en egen hjemmeside der aktiviteter og resultater fra prosjektet løpende blir presentert. Link til hjemmeside: https://site.nord.no/newton

Norwegian education authorities have for several decades initiated measures to improve the dire situation with STEM subjects, including cooperation with the business sector to promote interests within compulsory education. One such development is the work initiated by FIRST Scandinavia, a collaboration between school owners and businesses, that provides practice-oriented approaches to STEM education through Newton Rooms. Newton Rooms are learning arenas with state-of-the-art equipment and specially trained teachers who engage with pupils in exploratory, student-active thematic modules. The current applicants have already completed a preparatory project to explore research possibilities into Newton Rooms, and they have uncovered a significant challenge in these spaces surrounding group work: results indicated that group work, cooperation, and the negotiation of shared pedagogical foci is not a straight-forward practice when pupils organise themselves in group work in Newton Room. Such issues form the basis for our investigations in the proposed project, since group activities are a common way of organising work in school, but are still under researched. The current project will study three different Newton modules together with Newton teachers and explore how the modules can be improved to facilitate high quality group work and to stimulate pupils´ “deep learning.” The methodology includes video observations of teaching in Newton modules, video-stimulated recall interviews with Newton teachers, as well as qualitative interviews with class teachers and students to research how preparatory and follow-up work in the modules are perceived and carried out. Workshops with Newton teachers and partners form the basis for the innovative element of the project in which video and interview data will be used to stimulate module revisions, and findings from the project will be shared regularly in the existing network of Newton-teachers.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder