Tilbake til søkeresultatene

NORGLOBAL2-Norge - Global partner

Work skills for life: a work readiness programme to prepare the transition from secondary school

Alternativ tittel: Ferdigheter for arbeidsmarkedet: et arbeidsforberedende program med fokus på overgang fra sekundær utdanning til arbeidslivet

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektnummer:

302230

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2020 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Ungdomsarbeidsledighet er en alvorlig bekymring i mange høy-, mellom- og lavinntektsland. Ifølge Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) vil 12,6 millioner unge mennesker tre inn i arbeidsstyrken de neste fire årene i Afrika sør for Sahara alene, hvor mange ikke forventes å finne ordentlig arbeid. Kombinert med de demografiske trendene med en stadig yngre befolkning, er det grunn til å forvente at problemet med ungdomsarbeidsledighet vil forverres i årene som kommer. En ung befolkning utgjør også en enorm ressurs og gir en mulighet til å høste en demografisk gevinst hvis problemet med arbeidsledighet og mangel på jobber blir adressert. I mange land i Afrika sør for Sahara, inkludert Tanzania, er nesten to tredjedeler av befolkningen under 25 år. Arbeidsledighet blant skoleavgangselever har blitt knyttet til en annen sentral bekymring, nemlig mangelen på jobbklarhet; det vil si den lave kvaliteten på utdanningen og skolens manglende evne til å forberede elevene på arbeidsmarkedet. Vi foreslår å undersøke om det er mulig å forbedre overgangen fra skole til arbeidsmarkedet gjennom et spesialdesignet program. Til dette formålet har vi trent offisielle lærere til å levere ukentlige opplæringsmoduler til unge ungdommer i løpet av deres siste skoleår før de uteksamineres fra ungdomsskolen. En viktig innovasjon i vår tilnærming ligger i kombinasjonen av opplæring og støtte til lærere, samtidig som vi gir dem nytt undervisningsmateriell utformet for å forbedre overgangen til arbeidsmarkedet. Programmet ble introdusert til rundt 1 400 elever, noen måneder før de forlater skolen. Vi følger nå disse ungdommene (og en tilfeldig sammenlignbar gruppe ungdommer som ikke mottok programmet) gjennom deres overgang til arbeidsmarkedet. En første oppfølgingsundersøkelse, kort tid etter programmet, viste at det forbedret elevenes håp, deres følelse av egen handlingskraft og deres oppfatning av eksisterende veier for å nå sine mål. Elevene blir for tiden fulgt opp, ett år etter skolen, for å lære hvordan programmet har påvirket deres yrkesvalg og velvære.

Youth unemployment is a serious concern in many high-, middle- and low-income countries. According to the International Labour Organization (ILO), 12.6 million young people will enter the workforce in the next four years in Sub-Saharan Africa alone, many of whom are not expected to find proper employment. Combined with the demographic trends of an increasingly young population, there is reason to expect the problem of youth unemployment to exacerbate in the years to come. A young population also constitutes a tremendous resource and the opportunity to reap a demographic dividend if the problem of unemployment and lack of jobs is addressed. In many countries in Sub-Saharan Africa, including Tanzania, nearly two-thirds of the population are below 25 years. Unemployment among school leavers has been linked to another first-order concern, inadequate job readiness skills; that is, the low quality of education and the inability of schooling to prepare students for the labour market. We propose to investigate whether it is possible to increase youth (self-)employment by improving adolescent school leavers’ work readiness through a specially designed work readiness program. To this end, we will train official teachers to deliver weekly work training modules to young adolescents during the last school year before graduating from lower secondary school. An important innovation in our approach lies in the combination of training and supporting teachers, while simultaneously providing them with new teaching material designed to improve work readiness. We will also contribute to the growing literature on the effectiveness of role model based programs as a means to reduce poverty. Whereas existing aspirational edutainment programs have been tested in isolation from other programs, we will consider the extent to which such programs are able to amplify the effects of a work readiness program targeted at a specific group of people, namely school leaving adolescents.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NORGLOBAL2-Norge - Global partner