Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Biofuels in deep sea shipping for climate change mitigation (Bio4-7Seas)

Alternativ tittel: Biodrivstoff for shipping

Tildelt: kr 10,0 mill.

Det er forventet at aktiviteten til skipsfarten kommer til å fortsette å øke de neste tiårene. I 2050 vil utslippene kunne være dobbelt så høye som i dag, med mindre utslippsreduserende tiltak blir iverksatt. Elektrifisering og hydrogen kan være løsninger for å få ned CO2 utslipp i en del tilfeller, som mer kystnær trafikk, må andre tiltak vurderes for skipene som dekker lange distanser. I dette prosjektet vurderer vi bruk av bærekraftig framstilt biodrivstoff for dette formålet. Ett bærekraftig perspektiv er nødvending fordi produksjon av biodrivstoff kan forsterke problemer rundt konkurranse om landarealer som allerede er under press ifra befolkningsvekst, matproduksjon, og naturvern. I Bio4-7Seas anvender vi en tverrfaglig tilnærming, og kombinerer ekspertise på biodrivstoffsystemer, shipping, livsløpanalyser, samt klima - og mijøfag. På den måten kan vi sikre robuste analyser av klimapåvirkningen av bruk av biodrivstoff i internasjonal skipsfart. Innledende arbeid har vist tilgjengelighet av bærekraftig biomasseråvarer til bruk i produksjon av biodrivstoff til maritim sektor. De viktigste teknologiene for biodrivstoffproduksjon er også identifisert, og prosessinventarene på masse- og energibalanser er under utarbeidelse. Kombinasjonen av disse råstoffene for biomasse og teknologier for biodrivstoff forventes å gi reduksjoner av utslipp fra skipsfarten. Videre er skipsutslippsmodellen under utvikling til å lage scenarier for bruk av biodrivstoff, og tidlig teknisk testing av jordsystemmodellen NorESM2 er gjort. Dette vil muligjøre videre analyse i prosjektet av klimafotavtrykket ved bruk av biodrivstoff i internasjonal shipping.

-

The shipping sector will strongly grow in the next decades, and by 2050 the associated emissions of CO2 are expected to be as much as 2.5 times higher than today, if mitigation measures are not taken. The use of biofuels for deep-sea shipping is among the key decarbonisation options with the largest climate change mitigation potential, in the order of 50-80%. As it remains a challenge to decarbonise through alternative measures, advanced biofuels produced from lignocellulosic biomass represent the most cost-effective low emission alternative for deep sea shipping. However, a sustainable transition is required because biofuel demands from shipping can add to the growing pressure on land and biomass resources from population growth, economic developments, and other land-based services. Currently, little information exists on the environmental dimension of integrating biofuel value chains with the shipping sector. The ambition of Bio4-7Seas is to fill this research gap by providing a robust understanding of the climate change mitigation potential and environmental effects associated with a growing deployment of biofuels for deep sea fleet. Achieving this requires a multidisciplinary approach combining state-of-the-art competence in biofuel systems, maritime engineering, life cycle assessment, and climate science. This project will integrate and build on the expertise of the FME Bio4Fuels and SFI Smart Maritime. We will integrate maps on the availability of a variety of biomass feedstocks (current and future residues available from agriculture and forestry, dedicated bioenergy crops on marginal land, etc.), inventories of advanced biofuel conversion technologies, and international shipping models within an Earth system model framework to assess the effects, benefits, and potential trade-offs of alternative biofuel utilization pathways in the shipping sector.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi