Offentlige tjenester er en nødvendig forutsetning for sosial og økonomisk utvikling. Men tilbudet av slike tjenester og folks vilje til å bidra ved å betale skatt varierer mye innad i land. I litteraturen finnes en rekke teorier som forsøker å forklare disse variasjonene. Forskjeller i kvaliteten på lokale institusjoner, samfunnsnormer og kultur er generelt identifisert som viktige faktorer. Litteraturen gir imidlertid ikke tilstrekkelige svar på de grunnleggende årsakene til forskjellene i kvaliteten på lokale institusjoner og normer som fører til ulike skatte- og offentlige tjenesteutfall. Et viktig forskningsspørsmål hvorfor disse institusjonene og normene varierer mellom lokalsamfunn i et land.
I dette prosjektet har vi undersøkt om arven etter førkoloniale stater kan forklare variasjonen i innbyggernes vilje til å betale skatt og bidra til offentlige tjenester i dagens Uganda. Ved å fokusere på ett land kunne vi utnytte variasjonen i førkoloniale institusjoner som ikke påvirkes av nasjonale institusjoner eller identiteten til tidligere kolonistyre. Vi undersøkte også de underliggende mekanismene ved å fokusere på styrken/bestandigheten i kultur og institusjoner. I tillegg undersøkte vi om og hvordan variasjoner i førkoloniale institusjoner og deres (ikke-)varighet under og etter kolonitiden kan ha påvirket folks oppfatning av og erfaringer med lokale skatter, og om og hvordan folk kobler skatt med lokal tjenesteleveranse.
Før koloniseringen ble stater i Afrika generelt klassifisert i statsløse samfunn og i sentraliserte stater med organisert makt til utforme og iverksette offentlig politikk. Den store variasjonen i førkoloniale stater i Uganda ga oss en unik mulighet til å studere effektene av ulike former for samfunnsorganisering. Ved å kombinere geografisk refererte antropologiske data om førkoloniale etniske samfunn med spørreundersøkelser gjort av Afrobarometer, fant vi at respondenter fra de historisk sentraliserte statene har større vilje til å betale skatt sammenlignet med respondenter fra de ikke-sentraliserte områdene. Vi fant også at den sterkere normen for skatteetterlevelse blant folk i de førkoloniale sentraliserte statene, forklares av arven etter faktorer knyttet til de historisk sentraliserte statenes kapasitet til å håndheve autoritet, og ikke fordi de har arvet bedre lokale institusjoner fra førkolonial tid. Disse resultatene tyder på at selv om folk i historisk sentraliserte deler av Uganda har mistillit til staten og offentlige institusjoner, kan de være villige til å følge regler og betale skatt når de bor i en setting med høyere mellommenneskelig tillit. Politikk for å øke tilliten til offentlige institusjoner kan derfor bidra til å øke skatteetterlevelsen i Uganda. Selv om Uganda har unike erfaringer, kan de empiriske mønstrene vi dokumenterer i dette prosjektet ha empirisk relevans for andre land i Afrika med sentraliserte førkoloniale systemer.
Dette flerfaglige prosjektet ble ledet av CMI og utformet og gjennomført i samarbeid med Department of Development Studies, Makerere University, Uganda; Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, Danmark; Department of Economics, Syracuse University, USA; og FAIR, Norges Handelshøgskole. Prosjektet har bidratt til å utvikle forskningskapasitet i de involverte institusjonene og kunnskap om hvordan og hvorfor arven fra førkoloniale og koloniale stater kan bidra til å forstå og forklare samtidsfenomener i afrikanske kontekster.
Forskningsresultater har blitt publisert i akademiske tidsskrifter (Journal of Institutional Economics; Journal of Economic Behavior and Organization; og The Economic Journal), bloggtekster og policy briefings (Afrika at LSE med 31 000 lesere hver måned; Frontiers in African Economic History; og UNU-WIDER blog). Presentasjoner av forskningsdesign og funn fra prosjektet har blitt gitt på konferanser, workshops og seminarer ved CMI; African Tax Institute, Univ. of Pretoria; University of Michigan, Ann Arbor; Universitetet i Bergen;, UNU-WIDER, Helsinki; og på flere TaxCapDev-workshops og konferanser i Norge og Afrika.
OUTCOMES
The results from the project have generated knowledge about:
1) how pre-colonial centralization is correlated with a higher tax compliance norm today,
2) how social norms affect tax compliance attitudes and that social norms are affected by group heterogeneity shaped by history;
3) how the higher tax compliance norm in the historically centralized parts of Uganda can be explained by the legacy of state’s capacity in upholding authority and a strong social cohesion through higher interpersonal trust, but not through better quality of public institutions; and
4) how the variation in pre-colonial institutions and their (non) disruption during the colonial and post-colonial periods affect peoples’ perceptions of taxes and public service provision today.
The long history of strong pre-colonial institutions continues to play an important role in the lives of ordinary people in Uganda.
IMPACTS
The outcomes generated by the project are highly relevant for policy makers and tax administrations aiming to raise revenues for the provision of public goods through enhancing tax compliance. Our research demonstrates that social norms affect tax compliance attitudes and that social norms are affected by group heterogeneity shaped by history. Attitudes towards tax compliance and willingness to contribute to public services are found to be influenced by the social environment in which people live, reflected in their trust in government and institutions, and the attitudes of their neighbours. Social and economic policies to increase trust in public institutions are likely to help improving tax compliance in Uganda. However, the success of policies to improve trust in public institutions will depend on the leaders’ effort to acknowledge the past.
Moreover, the outcomes contribute to the academic literature on African history by advancing our understanding of how pre-colonial institutions shape citizens’ behavior and outcomes today. The project’s focus on pre-colonial legacies contributes to a growing understanding of why the pre-colonial past continues to shape the present. Though Uganda offers unique experiences, the empirical patterns we document may have broader empirical traction for other countries in Africa with centralized pre-colonial systems. Further, the methodologies applied by the research team to analyse the legacies of pre-colonial and colonial systems have been commended by reviewers of the papers and participants at scholarly conferences.
Public services are essential for development. However, their provision varies greatly across communities within developing countries. Although local institutions and community norms are identified as important determinants in the provision of public services, the root causes of the quality of local institutions and norms are poorly understood. The objectives of the proposed research project are to 1) examine how the legacy of pre-colonial states shapes citizens’ willingness to pay tax and contribute to public services in Uganda today, focusing on crime prevention and security services; 2) examine the underlying mechanisms, focusing on persistence in culture and institutions; and 3) investigate to what extent access to and quality of public services are related to pre-colonial institutions. Before colonization, states in Africa were generally classified into centralized polities, which had an organized force to uphold authority and could uniformly apply policies, and stateless societies. The large variation in pre-colonial states across Uganda provides a unique opportunity to study their effects. In the project, we will combine geo-referenced anthropological data on pre-colonial states with survey data from the Afrobarometer survey, and use a regression discontinuity design to compare individuals’ willingness to pay tax and contribute to public service in nearby villages that belonged to different historical states. To study the underlying mechanisms, we will additionally use different econometric techniques to examine the legacy of pre-colonial institutions in upholding authority and trust in the government and public institutions. To investigate whether current access to and quality public services are related to pre-colonial institutions, we will use a mixed methods approach, combining qualitative and quantitative methods. No previous study has looked at the causal link between pre-colonial centralization and citizens’ willingness to pay tax and contribute to public services, and we lack understanding of the underlying mechanisms in Africa. The project will provide policymakers with knowledge of if - and how - traditional institutions can be leveraged to mobilize revenues for provision of public services in local communities. It will also provide an understanding of the role of traditional institutions in peace, security, and conflict resolution, which is of interest both to the policy and the academic literature.