Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Understanding transport properties of e-commerce.

Alternativ tittel: Netthandelens konsekvenser for transportsystemet.

Tildelt: kr 4,5 mill.

SNAPSHOT har kartlagt hvilke effekter netthandel og hjemlevering har for hele transportsystemet ved å sammenstille metoder for å samle inn og analysere data fra både forbrukere og transportører, for å forstå mer av varenes reise fra netthandel til forbruker. Ved å fokusere på hvordan varene flyttes, får vi en helhetlig tilnærming til problemstillingen, i stedet for et begrenset fokus på forbrukere eller transportører. Sett i lys av tidens fokus på klimautslipp fra transport, er det viktig å legge til rette for at både person- og varetransport gjøres på en så effektiv og klimavennlig måte som mulig. Spesielt i byer, hvor økt transport kan ha store ringvirkninger. SNAPSHOT har sett på hvordan lokale myndigheter bedre kan planlegge og regulere for denne utviklingen med formål om å få mere kunnskap om databehov knyttet til netthandel og bylogistikk. Utgangspunktet for SNAPSHOT var å etablere et rammeverk for datainnsamling og –analyse, utarbeide retningslinjer for å inkludere netthandel i planprosesser, og å etablere ulike arenaer for å utveksle erfaringer fra ulike case-studier. SNAPSHOT viser at data på lokalt nivå er "gull" for å - regulere areal og infrastruktur (for personer og gods) - styre individuell adferd og stimulere til samarbeid og koordinering på tvers av og i verdikjedene - etablere incentiv for nye forretningsmodeller horisontalt og vertikalt for å skape bærekraftige løsninger - utforme lokale virkemiddelpakker Prosjektgjennomføringen i SNAPSHOT ble organisert med 4 arbeidspakker der to var relatert til planlegging og planprosesser (WP1 og WP4) og to relatert til datainnsamling og datanalyse (WP2 og WP3). Forskningsspørsmålene var å besvare; 1) hvilken kunnskap trenger myndighetene om netthandel, 2) hvilke data trenger myndighetene, 3) hvilke data er tilgjengelig og 4) hvilke data kan deles og omgjøres til kunnskap. I oppstartsperioden så vi behov for å avgrense problemstillingen og finne relevante brukstilfeller for bykommuner for å demonstrere utfordringene gjennom eksempler. I SNAPSHOT ble det definert 3 brukstilfeller med noen utvalgte forhold (kursiv) for å vise eksempler på hvordan data om varemobilitet kan inkluderes i byplanlegging. 1. Pakkeautomat. Areal og eierskap. 2. Offentlige anskaffelser. Kartlegging av transport- og trafikkarbeid 3. E-dagligvarer. Kjøretøytyper. Utvikling over tid. Data fra brukstilfellene har bidratt til å eksemplifisere hvordan netthandel kan styrkes i kommunenes arealplanarbeid i tidlig fase og tydeliggjøre hvilken kunnskap og databehov planarbeidet etterspør med tanke på å innarbeide bylogistikk. Kunnskap om prosessene som er lagt til grunn i utvalgte kommuner kan overføres til andre kommuner. Ved å være oppmerksomme på utviklingstrendene som påvirker våre handle -og reisevaner kan vi legge til rette for nye mobilitetsløsninger i tidlig fase i arealplanlegging, som i sum kan redusere miljøbelastningen. Spørsmålet er om lokale myndigheter er forberedt til å sette seg i førersetet for å koordinere arbeidet, inngå partnerskap med private aktører for å tilby forbrukervennlige løsninger og tilgjengeliggjøre areal for fleksibelt sambruk (som ladeinfrastruktur, bildeling og mikromobilitet istede for tradisjonelle parkeringstilbud for personbilen). SNAPSHOT er gjennomført i tett samarbeid med bykommuner og myndigheter som har deltatt i prosjektet, gjennom etablering av arenaer med fokus på å utveksle erfaringer fra ulike case studier. Det er gjennomført flere brukerseminar som webinar, med god deltakelse fra bykommuner, offentlige myndigheter og konsulenter (rundt 20 deltakere pr webinar). Formålet med brukerseminarene har vært å vise eksempler på hvordan data om varemobilitet kan inkluderes i byplanlegging. Tema på brukerseminarene har vært: Planlegging og use case, Datainnsamling og dataanalyse og Medvirkning i planprosesser. Arenaene har understreket at tilrettelegging for varemobilitet krever koordinert innsats blant offentlige myndigheter på arealplanlegging, offentlige innkjøp, transportplanlegging i samspill med næringsutvikling. E-commerce konferansen 2022 ble gjennomført i Trondheim 16.-17. juni. Det ble to dager fylt med mange spennende presentasjoner som ga kunnskap om hvordan netthandel påvirker transportsystemet og hvordan lokale myndigheter kan integrere netthandel i byplanlegging. Konferansen inneholdt flere sesjoner: (1) Policy and planning, (2) System design, (3) Data models and data sharing og (4) Stakeholders and supply chain. I tillegg orienterte CLOSER og ASTER om de mange initiativene som er på gang i vårt naboland. I sesjonen «Data Logistic Lab» utvekslet deltakerne erfaringer fra Paris og Roma. Her kan du se hele programmet og oppsummering av konferansen. Konferansen er koblet opp mot Research in Transport Economics (Elsevier) med spesialutgave «Integrating e-commerce in urban mobility planning¨ som adresserer behovet for kunnskap om planlegging, virkemidler og data på lokale forhold. Planlagt publisering er juni 2023.

SNAPSHOT has looked at how local authorities can better plan and regulate this development with the aim of gaining more knowledge about data needs related to online shopping and city logistics. SNAPSHOT, identified three use cases and some selected conditions (italics) were defined to show examples of how data on goods mobility can be included in urban planning: Parcel machine (space and ownership), Public Procurement (transport and trafic work) and E-groceries (development over time). Data from the use cases have helped to exemplify how online shopping can be strengthened in the municipalities' spatial planning work in the early phase and clarify what knowledge and data needs the planning work requires with a view to incorporating urban logistics. Knowledge of the processes that are used as a basis in selected municipalities can be transferred to other municipalities. By being aware of the development trends that affect our shopping and travel habits, we can facilitate new mobility solutions in the early phase of spatial planning, which in sum can reduce the environmental impact. The question is whether local authorities are prepared to put themselves in the driver's seat to coordinate the work, enter into partnerships with private actors to offer consumer-friendly solutions and make available space for flexible joint use (such as charging infrastructure, car sharing and micro-mobility instead of traditional car parking).

The past years have witnessed a continuous growth in e-commerce and a parallel growth in research on impacts it might have on mobility systems. However, research mainly investigates effects on personal travel and have been unable to provide a holistic understanding of the impacts of e-commerce on entire mobility systems. Balancing this deficit is the main motivation behind this project. SNAPSHOT will improve the decision-making of authorities through increased knowledge about the mobility of e-commerce shipments. Identifying shipment mobility and understanding the role of e-commerce in mobility systems requires data on the mobility of goods and consumers. In cooperation with transport companies, SNAPSHOT will collect, fuse and analyse freight and consumer data within the scope of use cases defined by the user partners. Active user engagement is essential for defining strategies that enable authorities to incorporate holistic knowledge about e-commerce into planning, regulation and operation of mobility systems. In identifying the mobility of shipments, regardless of whether they are transported by professional transport providers or individual consumers, SNAPSHOT takes a new approach to studying e-commerce. This approach provides new knowledge about impacts of e-commerce and freight as well as impacts on entire mobility systems. Data fusing therefore produces a wealth of potential empirical knowledge which can improve public and private decision making and allow Norwegian research to take a lead position in international research on e-commerce and transport. The SNAPSHOT consortium consists of SINTEF and Molde University college (research partners,), the Norwegian Public Roads Administration, and the cities of Oslo and Bodø (user partners). In addition, two large transport companies have confirmed willingness to provide data. The project will be conducted in 2020-2021, and closes with an international research conference on e-commerce and transport.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025