Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

The Governmateriality of Indigenous Religion(s)

Alternativ tittel: The Governmateriality of Indigenous Religion(s)

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektnummer:

303429

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2020 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

GOVMAT-prosjektet undersøker konkrete framstillingar av indigeneitetar og religionar. Korleis blir slike einingar forma og korleis verkar dei i ulike samanhengar? Kven skipar dei? Kva består dei av? Korleis samhandlar dei med omgivnadane? Kva styrer dei? Vi undersøker slike spørsmål mange stader: gjennom dømestudiar i lokalsamfunn i Bale (Etiopia), Gujarat og Nagaland (India), Sakha (Sibir), Sápmi (Skandinavia), Talamanca (Costa Rica og Panama) og ei rekke andre regionar; gjennom observasjonar på internasjonale arrangement der urfolksaktivistar, politikarar, forskarar, kunstnarar og religiøse leiarar treffast for å dele sine prosjekt og visjonar; samt gjennom utforskingar av presentasjonar og utvekslingar i og på tvers av felt som utdanning, turisme, misjon, nye og gamle media, helsesektoren, rettsvesen, museum og miljøvern. Med tverrfagleg samarbeid prøver vi samstundes ut den analytiske berekrafta eller bruksnytta til omgrepet styringsmaterialitet (på engelsk, governmateriality). Kva kan det få fram? Våre funn viser at framstillingar av særeigne indigeneitetar og religiøsitetar somme tider kan føre til ekstra verdsetting og vern av visse praksisar, stader, gjenstandar og/eller personar, medan det andre gonger kan føre til diskriminering, avvising eller forsøk på endring, omvending eller endåtil øydelegging. Omgrepet styringsmaterialitet eignar seg til å synleggjere fleire aspekt ved forminga og verknadane til konkrete eksempel på indigeneitetar og religiøsitetar saman med mange andre komplekse einingar.

This project studies how materializations of indigenous religion(s) are entangled in local and global politics. We use three complementary approaches: (1) Joint fieldwork in five influential international venues where indigenous religion(s) become manifest: a global climate summit; a session of the UN Permanent Forum on Indigenous Issues; an Indigenous Quinquennial exhibition of art; a conference of the International Society for Academic Research on Shamanism; and a meeting of the Parliament of the World’s Religions. (2) Individual case studies in Costa Rica, Ethiopia, India, Norway, Peru, and Russia, where the core members of the project have done ethnographic research over many years, and where indigenous religion(s) now materialize in new and diverse ways. (3) Joint examinations of how indigenous religion(s) materialize, circulate, and act between and beyond our field sites, through social media, journalism, education, politics, law, environmentalism, tourism, proselytizing, scholarship, art, and popular culture. Introducing the concept of governmateriality, we open a new horizon for inquiries about the recognition, agency, and command of contested bodies, practices, and situations. It allows us to investigate how indigenous religion(s) materialize as acts of governance in contemporary struggles over the definition and control of subjects, objects, and environments. We highlight the ambivalent effects of indigenous religion(s) as governmateriality: the potential to obtain rights and privileges for bodies and practices manifested as indigenous and religious, but also the risk of rejection or subjugation since many actors still perceive such bodies and practices as primitive and irrational. The project produces critical insights that may change how scholars, stakeholder communities, and policy makers enact and understand indigenous religion(s). Our concept of governmateriality may prove analytically useful also beyond the study of indigenous religion(s).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Finansieringskilder