Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Pathways to the World of Work for Students with Disabilities in Higher Education

Alternativ tittel: Studenter med funksjonsnedsettelse i høyere utdanning - og deres veier til arbeidslivet

Tildelt: kr 10,0 mill.

NTNU, ved institutt for psykisk helse og institutt for nevrovitenskap og bevegelse, går nå inn i det siste året av prosjektet «Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education». Prosjektet skal gi ny og praktisk kunnskap om forhold som fremmer og hemmer både universelt og tilpasset studieforløp for studenter med funksjonsnedsettelse. Prosjektet har hatt en innovativ inngang med vekt på samskapings- og samlæringsprosesser og har mål om å styrke universitetets og samarbeidspartnernes kapasitet til utvikling og endring. Høyere utdanning er blant nøkkelfaktorer for å fremme arbeidsdeltakelse. I Norge opplever hver femte student med funksjonsnedsettelse at støtten de får gjennom det offentlige hjelpeapparatet og utdanningsinstitusjonene er utilstrekkelig. Forhold i studieomgivelsene kan utgjøre usynlige og synlige barrierer i opplæringen, i tillegg til vansker funksjonsnedsettelsen medfører. Utdanningsinstitusjonene rapporterer vansker med å tilpasse læringsmiljøet til en voksende gruppe studenter med funksjonsnedsettelser. Og veien gjennom høyere utdanning og ut i arbeid er ofte kronglete. I delprosjekt 1 er det gjennomført en litteraturstudie av innholdet i intervensjoner der studenter med og uten funksjonsnedsettelser er i ambassadørroller i høyere utdanning. Studien ble publisert i juni 2022. Studien viser at det mangler forskning på området, og at studenter med funksjonsnedsettelser er ubenyttet potensial i ambassadørroller. Det er i tett samarbeid med studenter med ulike funksjonsnedsettelser utviklet et Ambassadørprogram. Studie to i delprosjektet studerer hvilke prosesser som trer fram når studenter med funksjonsnedsettelse begynner å samhandle om ambassadørprogrammets innhold. En artikkel fra studien er under review. Studentambassadørene har gjennomført en rekke tiltak, f.eks. holdt presentasjoner for studenter og ansatte, utviklet en sjekkliste for inkluderende undervisning og gjennomført møter med sentrale aktører ved universitetet. To studentambassadører er også medforfattere i det vitenskapelige arbeidet. Ambassadørene skal videre delta som veiledere for studenter med funksjonsnedsettelse, og bidra til økt kvalitet og tilgjengelighet for studenter med funksjonsnedsettelse i høyere utdanning og ut i arbeidslivet. De to siste artiklene i delprosjektet skal handle om dette. I delprosjekt 2 er det gjennomført prosesser med samskaping og samlæring gjennom studentforum og samarbeidsforum. En rekke aktuelle aktører har deltatt i forumene; studenter med og uten funksjonsnedsettelser, NAV, Universell*, Tilretteleggingstjenesten ved NTNU, utviklere av pedagogiske metoder og plattformer, samt universitetsansatte fra NTNU. I forumene har aktørene diskutert forhold som kan fremme og hemme veier gjennom høyere utdanning og ut i arbeid for studenter med funksjonsnedsettelser. Det er pågående arbeid med publisering fra delprosjektet. I delprosjekt 3 er en vignettundersøkelse gjennomført blant universitetsansatte og ansatte i NAV, for å undersøke holdninger til studenter med ulike funksjonsnedsettelser og deres muligheter for høyere utdanning og videre arbeidsdeltakelse. Det er gjennomført og publisert en systematisk litteraturstudie i 2022. Funnene fra litteraturstudien ble benyttet til å utforme designet av to undersøkelser: En med ansatte i norske høyere utdanningsinstitusjoner og en med NAV-ansatte. I disse undersøkelsene ble deltakerne spurt om å vurdere vignetter som beskrev fiktive studenter med og uten funksjonsnedsettelse, og som hadde forskjellige behov og kjennetegner. Skriving av to vitenskapelige artikler som rapporterer funnene er underveis. I tillegg er 4 gruppeintervjuer gjennomført for å følge opp funnene fra vignettundersøkelsene med ansatte i høyere utdanningsinstitusjoner og 4 er gjennomført med NAV-ansatte. Vitenskapelige publikasjoner er også under arbeid med utgangspunkt i data fra gruppeintervjuene. Det er i tillegg gjennomført et masterprosjekt i tilknytning til hovedprosjektet som har undersøkt studenter med usynlige funksjonsnedsettelsers opplevelser med digitale læringsformer under pandemien. En vitenskapelig artikkel fra masterprosjektet er under publisering. Det har vært gjennomført ulike konferanser i perioden, med både tidligere og nye samarbeidspartnere, og en avsluttende konferanse er under planlegging høsten 2023. Prosjektgruppa har skrevet og fått innvilget to nye søknader for utvidet samarbeid. Den ene søknaden fikk midler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til et ettårig prosjekt for å arbeide med universell utforming og inkluderende undervisning i utvalgte emner ved studieprogram innen vernepleie, fysioterapi, ergoterapi og audiograf. Det andre prosjektet er interne mangfoldsmidler fra NTNU for å støtte oppstart av en studentorganisasjon for studenter med funksjonsnedsettelse. Denne organisasjonen er et konkret studentdrevet initiativ som har oppstått i kjølvannet av delprosjekt 1.

The project will provide research-based knowledge to strengthen competencies in inclusive higher education and work for students with disabilities, for the Social Education and Occupational Therapy programs, NAV, Universell and the research field. Within the educational field and NAV, there is a need for strengthening the ability to meet the the challenges and possibilities related to inclusion in higher eduaction and work for students with disabilities. The project will approach the research area in innovative ways, will use a variety of methods, and will have strong emphasis on user involvement; from being part in the project group, to active participation in the WP1 and WP2, and in presentation of results. Based on the aim of the project, three work packages have been designed. WP1 will focus on the need and development of an Ambassador Program in health and social education programs among students with disabilities, and thus how students can support students in higher education. WP2 will focus on how relevant stakeholders in the project can collaborate and co-create for quality in higher education. WP3 will focus on the perspectives of academic staff, NAV and employers on inclusion in education and work for students with disabilities. The impact of the project: 1. Improved Social Education and Occupational Therapy programs when it comes to inclusion in higher education for students with disabilities 2. The educational system and NAV will have new knowlegde and comptences when it comes to higher education and work inclusion for students with disabilities, and enables them to transform these competences into innovative practices 3. increased research competencies among academic staff in Social Education and Occupational Therapy programs and among students who participate in the project. NTNU will be the project owner

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester