Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

“Completion of upper secondary education. Achievement gaps, growth mindset and learning environment.”

Alternativ tittel: Gjennomføring av videregående opplæring. Prestasjonsforskjeller, lærende tankesett og læringsmiljø.

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektnummer:

304138

Prosjektperiode:

2019 - 2023

Midlene er mottatt fra:

Tankesett (mindset) refererer til om elever tror intelligens er en medfødt egenskap eller noe som utvikles gjennom utdanningsløpet. Elever som tror på "naturlig talent" har et låst tankesett, mens elever som mener intelligens kan utvikles, har et lærende tankesett. I prosjektet undersøkes sammenhengen mellom karakterer fra ungdomsskolen og tankesett i starten av Vg1 og hvordan dette predikerer karakterer og gjennomføring i videregående opplæring for gutter og jenter og for elever med ulik sosial bakgrunn. I tillegg undersøkes det variasjoner i klasseromseffekter på tankesett i ungdomsskolen og hvilke konsekvenser det har for valg som foretas i videregående opplæring. Analysene baserer seg på data fra 10 000 elever i vg1 i to fylker. Resultatene viser at gutter og elever med lavt utdannede foreldre har lavere nivåer av lærende tankesett når de starter i videregående opplæring, men at denne sammenhengen er relatert til karakterene de har oppnådd i grunnskolen. Det er små forskjeller mellom elever som har samme karakterer fra grunnskolen, men lavt presterende elever med lavt utdannede foreldre har større tro på naturlig talent enn lavt presterende elever med høyt utdannede foreldre. Elever som har et mer lærende tankesett når de starter i videregående oppnår høyere karakterer og gjennomføring enn elever med et mer låst tankesett, selv når vi sammenligner elever med samme karakter fra grunnskolen. Vi finner også variasjoner i hvordan klasserom på ungdomsskolen utvikler elevenes tankesett, blant ellers like elever, og slike klasseromseffekter predikerer valg i forkant av og i videregående opplæring. Resultatene kan tyde på at det er en sammenheng mellom elevenes tankesett og hvordan de benytter seg av læringsmuligheter i videregående opplæring.

Prosjektet viser en positiv sammenheng mellom karakterer fra grunnskolen og et lærende tankesett. De viser også at elever som har et mer lærende tankesett når de begynner i videregående opplæring, oppnår høyere karakterer og gjennomføring enn elever med et mer låst tankesett. Resultatene er ikke kausale, og mer forskning kreves for å identifisere konkrete mekanismer. Resultatene kan likevel tyde på at sosial og emosjonell kompetanse er viktigere for elevenes læringsresultater enn tidligere antatt, og at det å jobbe med å utvikle et mer lærende tankesett hos elevene kan ha betydning for deres motivasjon og tilnærming til læringsmuligheter i videregående opplæring.

Prosjektet tar sikte på å undersøke hvordan læring og forventninger til egen læring i videregående opplæring påvirkes av bakgrunnsfaktorer, tankesett, erfaringer og psykososialt miljø. Prosjektet vil også belyse kritiske faktorer for gjennomføring av videregående opplæring knyttet til kjønn, sosiale og økonomiske forhold og bidra til å utvikle kunnskap som kan føre til økt gjennomføring. Det første prosjektet vil undersøke effekten av elevenes tankesett og holdninger til egne muligheter for å lære i lys av sosial bakgrunn og resultater fra ungdomsskolen – sett opp mot faktiske resultater og gjennomføring. Det andre prosjektet vil se på hvordan elevene utnytter læringsmuligheter, i dette tilfellet dataprogrammet de skulle gjennomgå i forsøket, for å undersøke om det er forskjeller mellom elevene når det gjelder tidsbruken på programmet. Det tredje prosjektet vil undersøke skolebidrag i lys av læringsmiljø, og undersøke hvor mye av skolebidrag eller læringsbidrag som kan forklares med elevenes læringsmiljø slik dette er rapportert i Elevundersøkelsen. Resultatene fra prosjektet skal brukes til å få mer kunnskap om kritiske faktorer for elevers gjennomføring av videregående opplæring, og hvordan vi kan å øke gjennomføringen av videregående opplæring. Kunnskapen kan også brukes av andre fylkeskommuner.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder