Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Research and Demonstration of Key Technologies for Reliable and Efficient Application of New Energy Vehicles in China and Norway

Alternativ tittel: Forskning og demonstasjon av nøkkelteknologier for sikker og effektiv bruk av new energi kjøretøy i Kina og Norge

Tildelt: kr 25,0 mill.

Prosjektnummer:

304213

Prosjektperiode:

2020 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

Batterielektriske kjøretøyer er ekstremt energieffektive og nyttiggjør over 90% av den tilførte elektriske energien. Å nå lokal og global miljøvennlig offentlig transport realiseres derfor ofte ved hjelp av batteri-elektriske busser. Norge og Kina er leder an internasjonalt i dette, og bilateralt samarbeid er derfor naturlig. Batterielektriske busser må ofte tas ut av drift for ekstra lading, og mange bussoperatørselskaper kjøper derfor flere busser enn de teoretisk sett behøver. Dette representerer en ekstra kostnad for operatørene, og i sin tur for passasjerene. Lading underveis på dagtid, kjent som «opportunity charging», foregår i dag typisk ved endestopp mellom ruter og vanligvis ved bruk av stasjonære pantografer (strømavtakere). De fleste har sett en pantograf som albueleddarmen som går opp til en strømkabel på et tog eller en trikk. Stasjonære pantografer er en arm som når ned fra et ladetårn til en buss som står i ro. En utfordring med slike ladetårn-pantorgrafer er at de er plassert perifert (enden av bussruter) og krever 10-30 sekunder før ladingen er i gang. Dette prosjektet fokuserer spesielt på induksjonsladning for busser og induksjonslading med høy effekt (mye strøm). På samme måte som man kan legge en mobiltelefon på en induksjonslader og la den lades umiddelbart (sammenlignet med fikling med kabler, stikkontakter osv.), kan man også lade busser ved hjelp av induktiv lading øyeblikkelig når de ankommer et busstopp. I så fall kan bussene være i lademodus før bussene er helt stoppet og til det punkt at de kjører videre. Den foreløpig utviklede teknologien tillater bare moderat ladekraft, og dette prosjektet tar sikte på å utvikle åpne løsninger for høyeffekts induktiv lading for busser. Hvis en buss lader 10-30 sekunder ekstra per lading med 500 kW, får disse bussene 30% mer kjørelengde per dag, og operatørene trenger ikke ekstra busser. Slik kan ladesystemene fra dette prosjektet gjøre batteribussedrift billigere for oss alle.

This project will contribute to the development and utilisation of technology for electrification of transportation systems with the purpose of reducing greenhouse gas emissions and local pollution. The Norwegian part of the project will include research activities within three main areas, including i) power system modelling, infrastructure planning and big data analysis for estimation of power requirements and load profiles for electric vehicle charging infrastructure. ii) Development of design methodologies and control strategies for wireless power transfer systems that can enable efficient and flexible opportunity charging at high power levels. iii) Evaluation of degradation mechanisms for batteries under cold climate conditions and parameter estimation for design of battery management systems. The Norwegian research activities will be closely coordinated with the planned activities of the Chines partners. Successful results from the project will also form the basis for joint initiatives for obtaining external funding or support for large-scale demonstration of technology to be developed by the Chinese industry partners. The applications will enable significant personnel mobility by exchange stays of young researchers. A total of 4 joint workshops will be organised during the project (2 each in China and Norway) to support the coordination and integration of joint research activities among the Chinese and Norwegian partners. PhD students and postdoctoral fellows are expected to make use of well facilitated opportunities for scientifically relevant exchanges for 3-6 months.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi