Dette forskningsprosjekt skal blant annet være med på å avdekke og forklare følgende spørsmål: Hvordan kan utforskende arbeidsmåter brukes for undervisningi energiteknologi med et bærekraftig perspektiv, og hvilke utfordringer opplever elever når de arbeider med teknologi for fornybar energi? Min motivasjon for dette prosjektet er å undersøke virkningene av å la elevene selv utforske energiteknologiietbærekraftsperspektiv. Utforskende arbeidsmetode kjennetegnes blant annetav å stille spørsmål, gjøre systematiske undersøkelser, vurdere evidens og argumentere for løsninger. Dette er viktige strategier som jeg vil bruke for å undersøke om elevene bedre kan forstå dagens og morgendagens teknologi. Prosjektet er en del avforskningsprosjektet Utdanning for Bærekraftig Utvikling i praksis (UBU i praksis) på NMBU.
Fagfornyelsen, som skal implementeres fra høsten 2020, gjør en eksplisitt kobling mellom teknologi og bærekraftig utvikling. Det å gjøre skolen og elevene i stand til å håndtere de utfordringer som ligger i at undervisningstema er tverrfaglige og inneholder komplekse system er sentrale momenter i fagfornyelsen. Samtidig er formålet at elevene skal føle engasjement og oppleve at «det nytter», noe som blir vesentlig for å kunne iverksette intensjonene i det nye læreplanverket. Ved å bruke solenergi kan elevene være med på å utforske og bygge opp hensiktsmessige solcelle - eller solfangerinstallasjoner. Dette kan gi elevene en unik mulighet til å sette seg inn i denne teknologien.
Dette er en implementeringsstudie der jeg samarbeider med andre lærere på skolen min om å utvikle et utforskende opplegg i fornybar energiteknologi. Dette opplegget skal designes og brukes i klasserommet og forskningen vil bli presentert i artikkelformat. Målet er at dette vil kunne gi mine nåværende og fremtidige lærerkollegaer muligheten til å benytte seg av didaktiske designprinsipper som kan gi den enkelte elev mere læring innenfor teknologiietbærekraftsperspektiv.
En utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) kjennetegnes ved målet om å utvikle bærekraftige holdninger og handlingskompetanser hos elever. I dette doktorgradsprosjektet skal jeg forske på elevene og deres utforskende arbeidsmåter iteknologiiet bærekraftsperspektiv, det antas at slike arbeidsmåter kan støtte elevers handlingskompetanse og reflekterte holdninger. Denne delen av prosjektet vil utvikles i samarbeid med Akershus fylkeskommune/Viken, avdelingene for plan, næring og miljø og videregående opplæring gjennom å prøve ut fornybar energi-teknologi, og dermed også skape energi-bevisstheti skolen.
PhD-avhandlingen skal bli artikkelbasert, med tre artikler og en overbyggende kappe. Hvert avforskningsspørsmålene skal munne ut i en internasjonal tidsskriftsartikkel.
Mitt prosjekt inngår i som en del avforskningsprosjektet "UBU i praksis" der det overordnede målet er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling. I "UBU i praksis" vil det derfor være fokus på å utforske hvordan skolen (elever, lærere, ledelse og andre kollegaer) kan utvikle et fokus på utdanning for bærekraftig utvikling på hele skolen.
Forskningpå UBU fremmer betydningen av å utvikle elevenes verdier og holdninger, kritisk tenkning, kreativitet, empati, optimisme, systemforståelse, handlingskompetanse, og evne til å forstå og handle i forhold til komplekse problemstillinger som er sentrale for å møte fremtidens utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling (de Haan 2010, Mogensen & Schnack 2010, UNESCO 2014, Sterling 2009, Jegstad & Sinnes 2015). Prosjektet "UBU i praksis" forsker på hvordan skoler og lærerutdanning sammen kan utvikle disse kompetansene hos elevene ved at de blir aktive deltakere i utforskende UBU-prosjekter på egen skole.