Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv.

Alternativ tittel: The curriculum renewal - A research project on technology of education for sustainable development.

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

304514

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Dette forskningsprosjekt skal blant annet være med å avdekke og forklare følgende spørsmål: Hvordan kan utforskende arbeidsmåter brukes for undervisning i energiteknologi med et bærekraftig perspektiv, og hvilke utfordringer opplever elever når de arbeider med teknologi for fornybar energi? Min motivasjon for dette prosjektet er å undersøke virkningene av å la elevene selv utforske energiteknologi i et bærekraftsperspektiv. Utforskende arbeidsmetode kjennetegnes blant annet av å stille spørsmål, gjøre systematiske undersøkelser, vurdere evidens og argumentere for løsninger. Dette er viktige strategier som jeg vil bruke for å undersøke om elevene bedre kan forstå dagens og morgendagens teknologi. Prosjektet er en del av forskningsprosjektet Utdanning for Bærekraftig Utvikling i praksis (UBU i praksis) NMBU. Fagfornyelsen, som skal implementeres fra høsten 2020, gjør en eksplisitt kobling mellom teknologi og bærekraftig utvikling. Det å gjøre skolen og elevene i stand til å håndtere de utfordringer som ligger i at undervisningstema er tverrfaglige og inneholder komplekse system er sentrale momenter i fagfornyelsen. Samtidig er formålet at elevene skal føle engasjement og oppleve at «det nytter», noe som blir vesentlig for å kunne iverksette intensjonene i det nye læreplanverket. Ved å bruke solenergi kan elevene være med å utforske og bygge opp hensiktsmessige solcelle - eller solfangerinstallasjoner. Dette kan gi elevene en unik mulighet til å sette seg inn i denne teknologien. Dette er en implementeringsstudie der jeg samarbeider med andre lærere skolen min om å utvikle et utforskende opplegg i fornybar energiteknologi. Dette opplegget skal designes og brukes i klasserommet og forskningen vil bli presentert i artikkelformat. Målet er at dette vil kunne gi mine nåværende og fremtidige lærerkollegaer muligheten til å benytte seg av didaktiske designprinsipper som kan gi den enkelte elev mere læring innenfor teknologi i et bærekraftsperspektiv.

En utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) kjennetegnes ved målet om å utvikle bærekraftige holdninger og handlingskompetanser hos elever. I dette doktorgradsprosjektet skal jeg forske elevene og deres utforskende arbeidsmåter i teknologi i et bærekraftsperspektiv, det antas at slike arbeidsmåter kan støtte elevers handlingskompetanse og reflekterte holdninger. Denne delen av prosjektet vil utvikles i samarbeid med Akershus fylkeskommune/Viken, avdelingene for plan, næring og miljø og videregående opplæring gjennom å prøve ut fornybar energi-teknologi, og dermed også skape energi-bevissthet i skolen. PhD-avhandlingen skal bli artikkelbasert, med tre artikler og en overbyggende kappe. Hvert av forskningsspørsmålene skal munne ut i en internasjonal tidsskriftsartikkel. Mitt prosjekt inngår i som en del av forskningsprosjektet "UBU i praksis" der det overordnede målet er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling. I "UBU i praksis" vil det derfor være fokus å utforske hvordan skolen (elever, lærere, ledelse og andre kollegaer) kan utvikle et fokus utdanning for bærekraftig utvikling hele skolen. Forskning UBU fremmer betydningen av å utvikle elevenes verdier og holdninger, kritisk tenkning, kreativitet, empati, optimisme, systemforståelse, handlingskompetanse, og evne til å forstå og handle i forhold til komplekse problemstillinger som er sentrale for å møte fremtidens utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling (de Haan 2010, Mogensen & Schnack 2010, UNESCO 2014, Sterling 2009, Jegstad & Sinnes 2015). Prosjektet "UBU i praksis" forsker hvordan skoler og lærerutdanning sammen kan utvikle disse kompetansene hos elevene ved at de blir aktive deltakere i utforskende UBU-prosjekter egen skole.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder