Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Biomass to Aviation Fuel

Alternativ tittel: Biomass til biodrivstoff til luftfart

Tildelt: kr 14,9 mill.

Luftfart er en av de raskt voksende kildene til klimagassutslipp. EU tar grep for å redusere luftutslipp i Europa. Det er fortsatt betydelige utfordringer for luftfartsindustrien med å opprettholde vekst og samtidig øke miljø bærekraften. I motsetning til andre flytende drivstoff (for eksempel diesel eller bensin) med utviklede alternativer (for eksempel batteri eller elektrisk kraft), er det mest lovende alternativet til nåværende luftfartsjerndrivstoff er bio-avledet flydrivstoff, som fremdeles er i de tidligste stadiene av utvikling. B2A-prosjektet har som mål å utvikle nye prosesser basert på katalytisk hurtig hydropyrolyseteknologi for syntese av neste generasjon av bærekraftige drivstoff for luftfart fra lignocellulosic biomasse for å øke konkurransekraften sammenlignet med alternativer for fossilt brensel. Kostnadene for biomasse, katalysatorer, karbonutbytte og katalysatorstabilitet er blitt identifisert som de mest følsomme parametrene for biodrivstoffkostnaden. For å møte disse utfordringene har prosjektet utviklet effektive katalysatorer for C-C-kobling og hydrodeoksygenering og skalert dem opp til hundre gram pelletsproduksjon for bruk i et minipilotanlegg. Den hurtig hydropyrolysen av biomasse er vellykket utført i et minipilotanlegg bestående av en fluidisert sjiktreaktor for pyrolyse og en fast sjiktreaktor for dampoppgradering ved atmosfærisk trykk. Den kontinuerlige produksjonen av den stabiliserte biooljen med oksygeninnhold mindre enn 20 vekt% med et karbonutbytte større enn 50% er oppnådd. Den stabiliserte biooljen vil bli behandlet videre i en høytrykks HDO-reaksjon for å produsere blandingsforbindelsene for flydrivstoff. Basert på resultatene er prosessen utformet, og det er utført en teknoøkonomisk evaluering. Det ble funnet at prosessen kan oppnå selvbalanse av hydrogen og høyt karbonutbytte ved hjelp av en C-C koblingsreaksjon for å omdanne de små oksygenatene til langkjedede oksygenater og hydrokarboner. Prosessen og katalysatorene må optimaliseres ytterligere for å redusere kostnadene for drivstoffet.

Biofuels are the only real option to achieve significant reductions in aviation emissions. However, the main challenges remaining for large scale application of biofuels in the aviation sector are the cost- and feedstock supply. The B2A project aims to develop new processes based on catalytic fast hydropyrolysis technology for synthesis of the next generation of sustainable fuels for aviation from lignocellulosic biomass to increase the competitiveness compared to fossil fuel alternatives. The cost of biomass, catalysts, carbon yield and catalyst stability have been identified as the most sensitive parameters for the biofuel cost. To address these challenges, the project proposes three main technical solutions to break the boundaries of the high cost of biofuel, namely identifying low-cost lignocellulosic biomass and biomass wastes, development of low-cost stable catalysts, and achieving high carbon yield of jet fuel through selectively converting the pyrolysis intermediates by C-C coupling reaction to increase the carbon number range in the targeted fuels. The project will vertically integrate the project structure, to address the critical challenges in catalytic technologies by hypothesis-driven catalyst design and development, process integration and optimization, techno-economic-sosial assessment, as well as demonstrate the process in a pilot plant to achieve a the biofuel price less than 0.78 euro per liter aviation fuel. These results from the experimental proof-of-concept could provide a process which could be deployed in small as well as large scale applications for sustainable production of drop-in aviation bio fuel from biomass. With the guidance of three industrial partners in the project, a business case will be proposed at the industrial relevant environment.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi