Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Implementing network codes

Alternativ tittel: Iverksetting av nettverkskoder

Tildelt: kr 10,1 mill.

Å vedta nye lover er en ting, men det er noe ganske annet er å sette dem ut i live. Hva skjer i den siste, avgjørende fasen, når politikk skal gjøres om til praksis? Dette er noen av kjernespørsmålene for INC, et fireårig forskningsprosjekt. INC undersøker hvordan EU-lovgivning innenfor energimarkedet blir tolket og iverksatt i ulike land. Sett utenfra kan implementering kanskje virke som en apolitisk og rent teknisk affære, men i virkeligheten gjenstår ofte tøffe forhandlinger, viktige avklaringer og politiske dragkamper, lenge etter at en lov offisielt er vedtatt. Konkret vil INC-prosjektet se nærmere på implementeringen av såkalte nettkoder og retningslinjer i EU og Norge. Dette er detaljert regelverk for hvordan handel med strøm skal foregå mest mulig knirkefritt innenfor EUs indre marked. Reglene har fått overraskende lite oppmerksomhet til tross for at de i praksis har mye å si for hvordan vi bruker strømnettet fremover. Dette prosjektet stiller derfor en rekke viktige spørsmål: 1) Hvordan har nettkoder og retningslinjer blitt utformet på et overordnet nivå? 2) Hvordan har de så blitt konkretisert og spesifisert, etter videre forhandlinger? 3) Hvordan har de fungert i praksis? 4) Og sist, men ikke minst: Har de levert på det overordnede målet, nemlig å bidra til et mer dynamisk og effektivt strømmarked i Europa? Et internasjonalt, tverrfaglig forskerteam skal jobbe med disse spørsmålene, under ledelse av Fridtjof Nansens Institutt og i tett dialog med brukerpartnere, industri og andre berørte aktører. Målet er å bygge opp ekspertise på et politikkområde som stadig vokser i omfang, og ikke minst å oversette teknisk og juridisk materie til mer lettfattelig kunnskap og råd til norske beslutningstakere. INC vil også bidra med ny og viktig akademisk kunnskap: Studier av politikk-implementering i EU har ofte fokusert på hvorvidt medlemslandene følger opp, og ikke på hvordan de faktisk gjør det, eller hvorfor ulike land kan ende opp med å iverksette samme lov på vidt forskjellige vis. 1) Retningslinjene legger opp til hundrevis oppfølgingsprosesser for å utvikle og vedta såkalte metoder og vilkår (heretter omtalt som metoder). Dette er detaljerte, bindende regler på nasjonalt, regionalt eller europeisk nivå. Det er en rekke koblinger mellom ulike metoder, både proseduralt (tidsfrist for en metode kan være avhengig av at en annen metode er ferdigstilt) og substansielt (ulike metoder regulerer ulike aspekter av samme element). De mange, og tett koblede prosessene øker kompleksiteten, samtidig som tidspresset oppleves som høyt av de involverte partene.

The project analyses decision-making occurring in the process of implementing EU energy legislation. The implementation stage is usually seen as taking place after decision making. However, political conflicts, negotiations and operational decision-making continue in the implementation stage. This has wide implications in the EU context. Decisions made within the implementation process may restrict member-state autonomy. Alternatively, decisions could leave flexibility for continued member-state autonomy if customized to a national context rather than harmonized across Europe. Energy is a policy area where operational decisions made in implementation are decisive, blurring the distinction between the decision-making and implementation stages. The INC project investigates decisions made in the process of implementing EU energy market legislation. It develops knowledge on whether, how and why implementation differs across countries, as well as how energy market integration in Europe is affected by the process of implementing EU legislation. The project develops interdisciplinary expert knowledge in the area of network codes, a highly understudied subject. Asking to how and why EU legislation is implemented in distinct ways across countries, the project studies the design and discretion in guidelines (WP1); the development and adoption of TCMs across Europe (WP2); guidelines and TCMs in practice, and accountability issues (WP3); goal achievement and implications for new EU policies (WP4); while also establishing a firm communication base and utilising experts in the substantial user group to co-develop the knowledge (WP5). This enables interdisciplinary research to generate knowledge that is highly useful for the user partners and beyond (indicated by the high rates of industry funding), as well as contributing to the research frontier on EU implementation.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi