Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen.

Alternativ tittel: Teacher Education Schools and Teacher Education Workplaces in Vocational Teacher Education

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektnummer:

309202

Prosjektperiode:

2020 - 2025

Organisasjon:

Geografi:

LUSY tar utgangspunkt i Lærerutdanning 2025s hensikt om å sikre høy kvalitet i praksisopplæringen og samarbeid mellom universitet og skoler. Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet (YLU), Viken fylkeskommune, Oslo kommune og to videregående skoler, Strømmen og Kuben, har inngått et samarbeid i et NFR-støttet innovasjonsprosjekt om å utvikle lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen. Målet er å utvikle et forpliktende og varig samarbeid mellom skolene og YLU om en best mulig yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning. Hovedaktivitetene: 1. Gjennomføre skolebasert veilederutdanning med møteplass for lærere og lærerutdannere er utprøvd ved en av samarbeidsskolene. Evalueringen og resultatene pekte på behov for en ny plan for veilederutdanning for praksislærere i yrkesfagutdanning. Den nye planen vil utprøves ved den andre samarbeidsskolen. Hovedhensikten er å bidra til at praksisveiledere, lærere og lærerutdannere utvikler en felles forståelse av oppgaven å utdanne yrkesfaglærere, samt å starte utvikling av ny infrastruktur. Hovedinnhold planlegges av prosjektledelse og skoleledere i fellesskap. 2. Etablere FoU-grupper hvor praksisveiledere, lærere, instruktører og lærerutdannere samarbeider om FoU-prosjekter. 3. Etablere samarbeidsgrupper mellom lærere, lærerutdannere og instruktører om planlegging gjennomføring og vurdering av etter- og videreutdanning på Strømmen og Kuben. 4. Dialogmøter /-konferanser internt i hver organisasjon og mellom partene for a. å styrke felles forståelse av sentrale utfordringer i yrkesfaglærer¬utdanning og yrkesutdanning b. organisere og systematisere kollektiv og individuell erfaringslæring gjennom det daglige arbeidet for at dette kan danne grunnlag for studiepoeng (systematisering av realkompetanseutvikling) c. utvikle ny infrastruktur mellom YLU og praksisfeltet (Strømmen/Kuben) 5. Dialogmøter/ -konferanser med praksisskoler og opplæringsbedrifter Det skal samles inn data fra hver av hovedaktivitetene med henblikk på å belyse hvordan samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon, skoler og bedrifter kan organiseres for å oppnå profesjons / yrkesforankret utdanning av yrkesfaglærere, og hva hindringer og muligheter består i.

Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU) ved OsloMet, avd. vgs. i Akershus fylkeskommune, utdanningsetaten i Oslo, Strømmen vgs. og Kuben vgs. skal samarbeide i et innovasjonsprosjekt om å utvikle lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen. Innovasjonen handler om å utvikle og utprøve en organisatorisk og didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt med utgangspunkt i begrepet «symbiotisk læringsstruktur». Hensikten er å etablere varige samarbeidsstrukturer innrettet mot profesjons- og yrkesforankret, helhetlig og relevant utdanning av yrkesfaglærere. Bakgrunnen er «Lærerutdanning 2025» som framhever behovet for å styrke kvalitet og profesjonsrelevans i lærerutdanningen gjennom tettere samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjoner og praksisskoler. Behovene for styrket kvalitet er de samme i yrkesfaglærerutdanningen som i annen lærerutdanning. I tillegg har yrkesfaglærerutdanningen en kompleks struktur som også omhandler praksis i bedrifter, og behov for å styrke praksisopplæringen på dette feltet. Det skal derfor vektlegges å involvere opplæringsbedrifter i samarbeidet. Prosjektet bygger på forskning og teori innen yrkes- og profesjonsdidaktikk og organisasjonslæring. Forskningstilnærmingen er aksjonsforskning gjennomført som sekvensielle utviklingsforsøk/innovasjoner dokumentert gjennom ulike kvalitative forskningsmetoder. Det skal utvikles samarbeid mellom partene i prosjektet som omfatter skolebasert, yrkesdidaktisk veilederutdanning, praksisbasert FoU-arbeid og utvikling av profesjonsbaserte etter- og videreutdanningstilbud. Det blir lagt vekt på at partene sammen og hver for seg utvikler seg som en lærende organisasjon med vekt på kollektive læreprosesser hos og mellom partene. Yrkesfaglærerutdanning er et felt hvor det eksisterer lite forskning, og det er et stort behov for utvikling og forskning rettet mot å styrke kvaliteten. Det skal utvikles ny kunnskap om samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder