Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

ElMar - Electrification of maritime transport and the ports of the future

Alternativ tittel: ElMar - Elektrifisering av maritim transport og framtidens havner

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

309219

Prosjektperiode:

2020 - 2023

Midlene er mottatt fra:

Utfordringer knyttet til elektrifisering av maritim transport er blitt kartlagt i et prosjekt hos SINTEF, eid av Trondheim havn, sammen med havner, nettselskap, energiselskap og rederier. Målet var å redusere utslipp ved å gjøre etablering og bruk av landstrøm- og ladestrømanlegg mer attraktivt. Tilgangen på attraktive landstrøms- og ladestrømsanlegg er sentral for å nå målene for reduksjon av utslipp fra maritim transport. Utbyggingen er i gang, men utnyttelsesgraden er lav. Dette er delvis grunnet en ikke optimert bruk av tilgjengelig effekt og energi, og delvis grunnet usikkerhet ved tekniske løsninger. ElMar-prosjektet har undersøkt hvordan integrerte energisystemer og nye forretningsmodeller kan gjøre det attraktivt å bygge ut, drifte og benytte landstrøms- og ladestrømsanlegg. Videre har ElMar bidratt til å bryte ned tekniske barrierer gjennom å øke forståelsen av hvordan slike anlegg påvirker strømnettet og komponentene. Ved å samle aktører fra hele verdikjeden, har prosjektet bidratt til at elektrifiseringen av maritim transport skjer på en helhetlig måte, der behovene til ulike aktører blir ivaretatt. Prosjektet var inndelt i fem hovedaktiviteter knyttet til: * integrerte energisystemer, * komponentpåkjenninger, * forretningsmodeller, * case-studier, * prosjektledelse og kommunikasjon. Prosjektet har vektlagt innovasjon og kunnskapsutvikling i maritim næring. Tilnærmingen i ElMar er tverrfaglig og innovasjonene inkluderer nye planleggingsverktøy, nye tekniske løsninger og nye forretningsmodeller. Prosjektet bidrar til internasjonal konkurransekraft og øker potensialet for verdiskaping lokalt. Utvalgte leveranser inkluderer: * prosjektnotat om lastprofiler i havn * planleggingsverktøy for landstrøm og distribuert produksjon * korrosjonsveileder * prosjektnotat om spenningskvalitetsmålinger * rapport om akseptable kortvarige overlaster i transformator og kabelanlegg * rapport om nye forretningsmodeller i fremtidens havner * prosjektnotat om kostnadssammenligning * kostnadssammenligningsverktøy * kronikk om anbefalinger til krav og reguleringer av landstrøm * rapport fra case-studier * vitenskapelig artikkel om korrosjonsmodellering (sendt inn) * vitenskapelig artikkel om dimensjonering av stasjonært batterianlegg i havn * vitenskapelig artikkel om utfordringer og behov ved kombinerte ferge- og billadeanlegg * to workshops For mer informasjon, se https://www.sintef.no/elmar/.

De sentrale virkningene ved oppfyllelse av prosjektmålene er at det er blitt mer økonomisk attraktivt å bygge ut, drifte og benytte landstrøm- og ladestrømanlegg og at den tekniske usikkerheten blir redusert. Deltagende partnere, som representerer verdikjeden helt fra rederier til nettselskap, har i ElMar gjort en felles FoU-innsats, og er også de første som tar i bruk forskningsresultatene. Den langsiktige effekten av ElMar er en vellykket elektrifisering av maritim transport. Dette vil redusere klimagassutslipp (direkte i havnene og indirekte ved å ta markedsandeler fra landtransport), lokal luftforurensning og støy, samt styrke næringen (igjen direkte ved økt salg i havnene og indirekte ved økt sjøtransport). For å realisere virkningene og effektene, er det, som en del av resultatformidlingen i prosjektet, utarbeidet anbefalinger til myndigheter og kommersielle aktører. Disse er formidlet gjennom workshops, konferanser, seminarer, podcasts og fagblader.

Tilgangen på attraktive landstrøms- og ladestrømsanlegg er sentral for å nå nasjonale og internasjonale mål for reduksjon av lokale og globale utslipp fra maritim transport. Utbyggingen har startet, men utnyttelsesgraden er lav. ElMar vil utvikle verktøy, modeller og kunnskap som gjør det økonomisk bærekraftig å bygge ut, drifte og benytte landstrøms- og ladestrømsanlegg, uten at det går på bekostning av strømnettet og enkeltkomponenter. Prosjektet skal bidra til at elektrifiseringen av maritim transport skjer på en helhetlig måte, der behovene til ulike aktører i havnene blir ivaretatt. I enkelte havner kan landstrømsanlegg medføre høye investeringskostnader for effekt som kun brukes i korte perioder. For å øke utnyttelsesgraden av effektkapasiteten i havner vil ElMar se på flerbruk, der havnen er en del av et integrert energisystem hvor tilgjengelig effekt ogsåbrukes av andre strømkunder. På den tekniske siden finnes det flere utfordringer ved landstrøm og ladestrøm. Bruk av omformere på kai eller om bord i fartøy kan påvirke spenningskvaliteten i strømnettet, og det er usikkert hvilke krav som bør stilles til disse. Lading introduserer en kobling mellom et fartøys stålskrog og jordingsanlegget på land som kan føre til korrosjon på skrog og kai. Høyeffektslading i havner med flerbruk av kapasitet vil i tillegg gi termiske påkjenninger på kabler og transformatorer. ElMar vil bidra til å redusere usikkerheten rundt disse tekniske utfordringene. Ansvarsfordelingen i grensesnittet mellom nettselskap, havn, utstyr og fartøy er i dag uklar. ElMar vil undersøke nye forretningsmodeller som muliggjør en effektiv bruk av ressurser for å totalt sett redusere kostnader. Bruk av verktøy, modeller og kunnskap utviklet i prosjektet vil føre til verdiskaping hos bedriftspartnerne. Et antall case-studier i havner vil prøve ut forskningsresultatene og dermed framskynde implementeringen av forskningen i prosjektet, samt gi tilbakekobling for å styre forskningen i riktig retning.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi