SFI AutoShip vil bidra til at norske aktører tar en ledende rolle i utviklingen av både teknologi og forretningsmodeller for autonome skip, der det legges vekt på trygge, sikre, miljøvennlige og kostnadseffektive løsninger. Gjennom forskningsdrevet innovasjon vil senteret produsere ny kunnskap, metoder, verktøy, prototyper, teknologi og kandidater for norsk maritim næring.
Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU er vertskap for senteret, som ellers består av totalt 23 partnere fra segmentene skipsoperatører, rederier, leverandører av skipsutstyr og teknologi, skipsklassing, forsikring, myndigheter, offentlige infrastruktureiere og forskning. Forskningspartnere er NTNU, SINTEF Ocean, SINTEF Digital, UiO og IFE.
Høydepunkter i 2024:
1. Vi avholdt flere arrangementer med betydelige bidrag fra våre partnere, inkludert SFI-dagene, to forskerworkshoper og to innovasjonsworkshoper.
2. Etter at utnyttelsesplanen ble vedtatt av styret i 2023, utviklet vi 17 innovasjons-«leads» og evaluerte deres teknologimodenhet (TRL-skalaen). Så langt har 5 DOFI-skjemaer blitt levert til NTNU Technology Transfer for å vurderes for kommersielt potensial, og 1 av disse har også ført til en patentsøknad.
3. Vi har arrangert flere webinarer og fysiske workshoper, som resultat av tett samarbeid med våre partnere. Vi har også avholdt digitale og fysiske møter dedikert til å presentere senteret og alle våre forskere til enkeltpartnere, for å styrke samarbeidet.
4. Vi har etablert en arbeidsgruppe som fokuserer på COLREG (Konvensjon om internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen), som er en viktig utfordring i teknologi for autonome skip og er av interesse for majoriteten av våre partnere. Arbeidsgruppen har utspring i et SFI AutoShip-webinar fra 2023 og startet sitt arbeid i februar. Gruppen ledes av DNV og har om lag 30 deltakere fra senterets partnere.
5. Siden desember 2023 har to av våre postdoktorer og to av våre stipendiater fullført sine prosjekter, og vi har rekruttert seks høyt kvalifiserte nye forskere. Resultatene fra de fullførte prosjektene er tilgjengelig for partnerne via relevante lagringssystemer og rapporter. Forskerne våre har i løpet av sine prosjektperioder samarbeidet utstrakt med senterets partnere.
6. Tre av våre forskere besøkte prestisjefylte forskningsgrupper utenlands, inkludert Massachusetts Institute of Technology (MIT), USA, Universitetet i Liverpool, Storbritannia og Universitetet i Porto, Portugal. Høsten 2024 er vi vertskap for en forsker fra Universitetet i Genoa, Italia, for å gjennomføre fullskala forsøk med NTNUs autonome passasjerferge, milliAmpere 1.
7. Senterets forskere har registrert om lag 90 resultater i Cristin i løpet av 2024, og SFI AutoShip har samlet sett over 400 Cristin-registreringer så langt.
Autonomous ships have recently received significant attention in the maritime industry on a global level. The market is projected to reach USD 13.8 billion by 2030, driven by expected cost reductions in maritime and offshore operations, and improved safety of transportation. Societal safety will also be increased with transportation moved from roads to sea. The Norwegian maritime industry, with projects like Yara Birkeland, is currently one of the market leaders, but countries such as China, Japan, South Korea and Finland pose strong competition. Therefore, for Norway to stay ahead, it is imperative to take the lead in strategic areas of autonomous shipping.
The Centre partners have identified the trade-off between safety and cost of operations as critical for the future of autonomous shipping. The following areas are identified as key enablers for balancing the trade-off, and thus the focus areas of the Centre:
1) Disruptive technological innovations, in areas such as sensor fusion and situational awareness, AI, autonomy and automation, digital infrastructure, human factors and remote-control centres, simulation and testing technology.
2) New business models that look at the larger transport system and result in design of sustainable operations.
3) Addressing the overarching challenge of safety and assurance, to guarantee that integration of all technology components will satisfy predefined operational performance and safety requirements in a holistic manner
The aforementioned challenges cannot be solved in isolation. The added value of SFI AutoShip is to gather key actors from the Norwegian maritime cluster, representing the whole spectrum of end users, product and service providers, research institutes, universities and authorities to address these challenges. Through long-term research activities based on applied use cases, the Centre will educate highly qualified graduates will staff the Norwegian industry and help it stay ahead of the competition.