Tilbake til søkeresultatene

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

SFI AutoShip: Autonomous Ships for Safe and Sustainable Operations

Alternativ tittel: SFI AutoShip: Autonome skip for sikre og bærekraftige operasjoner

Tildelt: kr 96,0 mill.

SFI AutoShip vil bidra til at norske aktører tar en ledende rolle i utviklingen av både teknologi og forretningsmodeller for autonome skip, der det legges vekt på trygge, sikre, miljøvennlige og kostnadseffektive løsninger. Gjennom forskningsdrevet innovasjon vil senteret produsere ny kunnskap, metoder, verktøy, prototyper, teknologi og kandidater for norsk maritim næring. Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU er vertskap for senteret, som ellers består av totalt 23 partnere fra segmentene skipsoperatører, rederier, leverandører av skipsutstyr og teknologi, skipsklassing, forsikring, myndigheter, offentlige infrastruktureiere og forskning. Forskningspartnere er NTNU, SINTEF Ocean, SINTEF Digital, UiO og IFE. Høydepunkter i 2023: 1. Vi avholdt flere arrangementer med sterke bidrag fra våre partnere, inkludert SFI-dagene, to forskerworkshops, en innovasjonsworkshop og et seminar om autonome skip under NTNUs Ocean Week. 2. Utnyttelsesplanen ble vedtatt av styret. Vi har lagt vekt på innovasjonstrening, ved å veilede våre forskere i identifisering av det kommersielle potensialet i deres forskningsfunn. Først ble 17 innovasjons-"leads" utviklet av våre stipendiater og postdoktorer, som allerede har ført fram til 2 DOFI-søknader til NTNU TTO. Potensialet for kommersialisering i en av DOFIene evalueres nå av SFIens styre. 3. Vi har avholdt flere webinarer, i nært samarbeid med våre partnere. Webinarene har stimulert diskusjoner som allerede har påvirket senterets aktiviteter. Et eksempel er vår nye COLREG-arbeidsgruppe, som starter med sine aktiviteter i januar 2024. Denne gruppa vil ha sterk medvirkning fra industrien. 4. Et postdoktorprosjekt ble fullført i 2024, og vi rekrutterte flere nye, dyktige forskere. To av våre nye forskere startet sitt arbeid tidligere i 2023, mens fire starter i desember 2023 og januar 2024. 5. Senterets forskere har registrert om lag 150 resultater i Cristin i løpet av 2023.

Autonomous ships have recently received significant attention in the maritime industry on a global level. The market is projected to reach USD 13.8 billion by 2030, driven by expected cost reductions in maritime and offshore operations, and improved safety of transportation. Societal safety will also be increased with transportation moved from roads to sea. The Norwegian maritime industry, with projects like Yara Birkeland, is currently one of the market leaders, but countries such as China, Japan, South Korea and Finland pose strong competition. Therefore, for Norway to stay ahead, it is imperative to take the lead in strategic areas of autonomous shipping. The Centre partners have identified the trade-off between safety and cost of operations as critical for the future of autonomous shipping. The following areas are identified as key enablers for balancing the trade-off, and thus the focus areas of the Centre: 1) Disruptive technological innovations, in areas such as sensor fusion and situational awareness, AI, autonomy and automation, digital infrastructure, human factors and remote-control centres, simulation and testing technology. 2) New business models that look at the larger transport system and result in design of sustainable operations. 3) Addressing the overarching challenge of safety and assurance, to guarantee that integration of all technology components will satisfy predefined operational performance and safety requirements in a holistic manner The aforementioned challenges cannot be solved in isolation. The added value of SFI AutoShip is to gather key actors from the Norwegian maritime cluster, representing the whole spectrum of end users, product and service providers, research institutes, universities and authorities to address these challenges. Through long-term research activities based on applied use cases, the Centre will educate highly qualified graduates will staff the Norwegian industry and help it stay ahead of the competition.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

Temaer og emner

Bransjer og næringerMaritim - NæringsområdeMaritimInternasjonaliseringGrunnforskningPolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetLTP3 Havteknologi og maritim innovasjonLTP3 IKT og digital transformasjonTransport og mobilitetPortefølje Energi og transportAnvendt forskningBransjer og næringerTransport og samferdselLTP3 Bærekraftige byregioner og transportsystemerInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidKlimarelevant forskningDigitalisering og bruk av IKTOffentlig sektorLTP3 Klima, miljø og energiDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorIKT forskningsområdeLTP3 Fagmiljøer og talenterIKT forskningsområdeKommunikasjonsteknologiBransjer og næringerIKT-næringenIKT forskningsområdeMenneske, samfunn og teknologiPortefølje InnovasjonPortefølje ForskningssystemetPolitikk- og forvaltningsområderDigitalisering og bruk av IKTPortefølje Banebrytende forskningLTP3 Hav og kystLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneDelportefølje InternasjonaliseringIKT forskningsområdeRobotikk, automatiseringMaritimAutonome og fjernstyrte fartøyLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierIKT forskningsområdeVisualisering og brukergrensesnittPortefølje Muliggjørende teknologierIKT forskningsområdeKunstig intelligens, maskinlæring og dataanalyseDelportefølje Et velfungerende forskningssystemLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringDelportefølje KvalitetBransjer og næringerPolitikk- og forvaltningsområderNæring og handel