Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Machine Piloted Unmanned Systems (MPUS)

Alternativ tittel: Maskinstyrte piloter for ubemannede system (MPUS)

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektetet har resultert i nye metoder til bruk for geolokasjon med høy presisjon ved bruk av radioteknologi basert på digitale array antennesystemer. Metodene gjør det mulig å fjerne unøyaktigheter og feil som tidligere har vært knyttet til posisjoneringssystemer har kunne bli redusert i en slik grad at det dynamiske og landbaserte posisjoneringssystmeet utgjør et reelt alternativ til GPS/GNSS i områder der radioteknologien er utplassert. Dette øker sikkerheten i de tilfeller der det oppstår feil på GPS/GNSS-systemene ombord og muliggjør ubemannede operasjoner i områder som blir utsatt for GPS/GNSS-forstyrrelser. Prosjektet har også ført til resultater i forskning på høypresisjons treghetsnavigasjons-sensorer gjennom forskning på MEMS-teknologi og anvendelser av lettvekts treghetsnavigasjons-system egnet for ubemannede plattformer. Prosjektet har også ledet til nye resulater i oppnådd nøyaktighet og pålitelighet for visuelle navigasjonssystem. Det har vært omfattende bruk av felteksperimenter i prosjektet der man har gjennomført flyginger med ubemannede system for å samle erfaringer i reelle operative miljø. Det har gjennom disse forsøkene vært mulig å forske på samspill mellom de ulike systemene for navigasjon og å se på effekten av integrasjon sammen med feil og avvik som oppstår i reelle miljø og prototype-implementeringer. Gjennom disse eksperimentene har man vunnet ny innsikt både på enkeltsystemene og i algoritmene som kombinerer navigasjonsinformasjonen fra de ulike systemene. Dette har ledet til utvikling av nye metoder for å redusere avvik og sannsynlighet for for feilnavigasjon. Resultatene kommer i etterkant av prosjektet til å lede til lansering av nye produkt for treghetsnavigasjon for ubemannede system, radiolokasjonssystem basert på digitale antennearray samt integrerte ubemannede system som benytter kombinasjoner av radiolokasjon, treghetsnavigasjon og optiske system for å få oppnå en høyere grad av operasjonssikkerhet enn kjent teknologi før prosjektet ble startet.

The outcome from the project is a significant lift of state-of-the-art on an international level for sensor quality and robustness, navigation aids and processing systems for unmanned vehicles. The results will open for more safety in autonomous operation or air and surface vessels that will increase safety, increase operation efficiency and lead to less human intensive control in unmanned operations. The outcome confirmed by the project is: * New products will be realized and sold as a result of the outcome. There has been already a significant attention from customers, and commercial projects are being outlines. * Unmanned systems can now be operated safely even if onboard GPS/GNSS systems fails or is being disturbed intentionally. * More unmanned units can now be operated in an area without compromising safety. * One operator or command center is able to control a large number of unmanned vehicles in an area due to the increased safety of operations achieved * The probability to overlook findings in monotone operations will decrease, and hence the value of an operation would be increased as operations can now be automated * The ability for an unmanned system to execute good countermeasures in case of incidents will increase because the innovations in this projects enables better autonomous operations for unmanned vehicles * The overall reliability and safety in unmanned operations will increase * Threats of safe operations from GPS/GNSS jamming can be eliminated as a results of the outcome of the project.

The project will conduct research to remove "missing links" in sensor systems for orientation- and navigation system in order to increase robustness for operation to a level where more mission critical decisions can be done by the on board machine in the manned system. The project will enable a base of sensors and processing systems that will allow unmanned systems to be operated partially disconnected from direct human influence or to handle exceptions and failures without involving human interaction. A part of the project is also to build sensors and systems to allow processing of data in a efficient manner to reduce the requirement for human processing of data as the number of unmanned units will operate in a dense area in coastal areas. The most important task in order to increase safety is to conduct research on sensors for more precise inertial navigation, sensors for visual information processing, and systems for redundant high precision positioning based on wireless microwave technology. The combination of such systems and reliable systems for assessment of actions in case of diverging sensor information is crucial for safe operations of unmanned vehicles. Examples of state-of-the-art missing links: * A vessel equipped with a simple wireless jammer is currently able to stop inspection by unmanned vehicles or cause dangerous situations with unmanned vehicles operating blind * An operation of more than 2-3 vehicles is for practical and safety reasons not possible to operate in a dense area because coordination operators in the same area would require special training and would increase risk of misunderstandings and incidents. * An unmanned operation needs careful planning and does not include sudden operative changes. In case of sudden operative changes, the mission will have to be aborted and re-planned. * Observations are not automated. A single operator required for each video sensor in operation in an area. * Emergency procedures are not automated

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2