Tilbake til søkeresultatene

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

MediaFutures - Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation

Alternativ tittel: MediaFutures - Forskningssenter for ansvarlig medieteknologi og innovasjon

Tildelt: kr 96,0 mill.

Hovedmålet for MediaFutures er å utvikle etisk og avansert AI for å takle utfordringer i ulike applikasjoner. Senteret jobber kontinuerlig med å utvikle teknologi for brukerengasjement, innholdsproduksjon, interaksjon og tilgjengelighet, samtidig som de forsker på innovative metoder for å forstå publikum. Senteret når sitt halvveis punkt og er det første av sitt slag i Norge, plassert i den travle internasjonale mediehuben, Media City Bergen, og vertskapet er Universitetet i Bergen. Senterets beliggenhet fungerer som et fruktbart grunnlag for innovasjon og virker som en bro mellom akademia og industri. Mange av senterets brukerpartnere er etablert i dette levende miljøet. Det samarbeider med sentrale aktører i Norges mediesektor, inkludert NRK, TV2, Schibsted (som inkluderer Bergens Tidende) og Amedia. Videre involverer det verdenskjente norske medieteknologiselskaper som Vizrt, Wolftech og Nasjonalbiblioteket i Norge. Senteret inkluderer også anerkjente nasjonale forskningsinstitusjoner, inkludert Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger og NORCE, og jobber også med samarbeid med høyt profilerte internasjonale forskningsorganisasjoner, som MIT, Open University eller Universitetet i Amsterdam. De viktigste milepælene for MediaFutures i 2023 er som følger: - Inngikk et nytt samarbeid med Faktisk.no, Norges viktigste faktasjekkorganisasjon. - Startet et nytt samarbeid med Media Cluster i kampen mot desinformasjon, prosjekt Reynir. - Lanserte 22 prototyper, for eksempel en dyplæringsbasert klassifisering for militære kjøretøy som kan forutsi falske nyheter, en prototyp for automatisk kommentering i sanntid under fotballkamper ved hjelp av chat GPT og datavisionsteknologi, og mer. - Oppnådde 86 vitenskapelige resultater, inkludert artikler i fagfellevurderte tidsskrifter og konferansebidrag, med presentasjoner på høyt profilerte vitenskapelige arrangementer. - Sikret 55 høyprofilerte medieomtaler i publikasjoner som DN, Morgenbladet, Journalisten, Krohono eller Dagbladet, som presenterte MediaFutures' arbeid. - Veiledet 13 masteroppgaver innen senterets tematiske områder. - Medarrangerte flere større nasjonale og internasjonale konferanser med over 400 deltakere, inkludert NordMedia-konferansen, MediaFutures årlige møte med over 150 registrerte gjester fra både Norge og utlandet, og mer. - Gjennomførte et betydelig antall internasjonale utadrettede aktiviteter, inkludert månedlige nyhetsbrev, ukentlige sosiale medieinnlegg med høy trafikk, årsrapport; intervjuer og ekspertuttalelser i Aftenposten, Morgenbladet, Tek.no, DN, Dag og Tid, TV2, Medier24; invitasjoner til å tale på flere anerkjente konferanser og arrangementer, inkludert kunstig immateriell eiendomsrett for Patentstyret, Future Week, NCE Media, prosjekt Reynir, Personalisation Day, Nordic Media Days. - Vellykket ansettelse av 1 PhD-kandidat, forskningsassistenter, en kommunikasjonsavdeling og en ny administrativ koordinator.

The research centre MediaFutures develops responsible media technology, in particular leveraging AI technology, for the media sector. AI technology has shown to be of great value in many different application domains; however, it has also raised significant ethical issues, including, e.g., the creation of echo chambers in online media systems, and caused political polarisation and controversial or questionable election outcomes. To address these challenges, we created the world-class research centre named "MediaFutures: Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation". MediaFutures develops advanced new media technology for responsible and effective media user engagement, media content production, media content interaction and accessibility, as well as research on novel methods and metrics for precise audience understanding. The centre will deliver research outputs, e.g., in the form of patents, prototypes, papers and software, and will perform significant research training in media technology and innovation, to ensure that the outputs of the centre will sustain and impact the media landscape in the long run, including the creation of start-up companies with an innovation-oriented mindset. The centre is a consortium of the most important media players in Norway. The University of Bergen's Department of Information Science & Media Studies will lead and host the centre. User partners include NRK and TV 2, the two main TV broadcasters in Norway, Schibsted, including Bergens Tidende, and Amedia, the two largest news media houses in the Scandinavia/Norway, as well as the world-renowned Norwegian media tech companies Vizrt, Vimond, Highsoft, Fonn and the global tech player IBM. The centre collaborates with renowned national research institutions including the University of Oslo, Stavanger and NORCE and works together with high-profile international research institutions.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

Temaer og emner

InternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidInternasjonaliseringInternasjonalt vertskapBransjer og næringerIKT forskningsområdeRobotikk, automatiseringLTP3 Rettede internasjonaliseringstiltakDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorDelportefølje InternasjonaliseringPortefølje Demokrati og global utviklingDemokrati, makt og styringIKT forskningsområdeLTP3 Demokrati, styring og forvaltningIKT forskningsområdeProgramvarer og tjenesterInternasjonaliseringLTP3 Tillit og fellesskapAnvendt forskningIKT forskningsområdeVisualisering og brukergrensesnittBransjer og næringerIKT-næringenMedier og kommunikasjonGrunnforskningIKT forskningsområdeKunstig intelligens, maskinlæring og dataanalyseDelportefølje KvalitetPortefølje Velferd og utdanningPortefølje Banebrytende forskningLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetLTP3 Fagmiljøer og talenterTjenesterettet FoUDigitalisering og bruk av IKTBransjer og næringerMedia og kulturDelportefølje Et velfungerende forskningssystemIKT forskningsområdeMenneske, samfunn og teknologiPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringPolitikk- og forvaltningsområderLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetPolitikk- og forvaltningsområderForskningLTP3 IKT og digital transformasjonPolitikk- og forvaltningsområderKultur, kirke, idrett og medierLTP3 Kultur, sivilsamfunn og medienes rollePortefølje ForskningssystemetLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierPortefølje InnovasjonLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevnePolitikk- og forvaltningsområderNæring og handelPortefølje Muliggjørende teknologier