Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Faster Assembly by Learning

Alternativ tittel: Faster Assembly by Learning

Tildelt: kr 8,0 mill.

Digital transformasjon er en uunngåelig prosess som omfatter enhver virksomhet og krever en proaktiv holdning og endringsvilje. Covid-19-pandemisituasjonen synliggjorde relevansen av dette, gjennom økt bevissthet og implementering av digitale rutiner og verktøy for arbeidslivet. Norsk og internasjonal industri befinner seg i en fase vi gjerne omtaler som Industri 4.0. Denne er karakterisert av bruken av teknologier som roboter, digitale tvillinger, kunstig intelligens og virtuell virkelighet for å heve produksjonseffektiviteten til et høyere nivå. De mange forandringene og en høy innovasjonstakt i organisasjonene krever kompetanse og forståelse fra de som skal utføre arbeidsoppgavene. Opplæring og kompetanseheving krever også at det blir avsatt ressurser til arbeidet med overføring av kunnskap mellom ansatte og intern kursvirksomhet. Formålet med prosjekt FAbL er å møte disse utfordringene, og å bidra til konkurransekraft gjennom økt læringstakt for mellomstore norske bedrifter ved bruk av ulike former for digital læringsteknologi. Den neste bølgen av vellykket innovasjon i industrien vil i stor grad avhenge av hvor raskt og effektivt bedriftene tar i bruk og nyttiggjør seg passende teknologier i produksjonen, systemer for læring og opplæring på arbeidsplassen, og ikke minst systemer for kunnskapsforvaltning. Gjennom å utvikle et digitalt system for læring skal prosjektet bidra til å optimalisere læringshastigheten mellom ansatte, og ved det være med på å opprettholde konkurransekraften innenfor rammene av Industri 4.0. Målet er at bedre utnyttelse, deling og formidling av taus kunnskap (tacit knowledge) i organisasjoner gjennom fleksibel læring og arbeidsdeling, raskere og sikrere montering og vedlikehold, og bedre og mer effektive interaksjoner mellom menneske og maskin (HMI). Prosjektet vil kunne teste flere former for teknologi innenfor en Industri 4.0-kontekst, men vil hovedsakelig fokusere på VR (virtual reality) og AR (augmented reality). Prosjektet tar i bruk brukersentrert designmetodikk og aksjonsforskning for å involvere de ansatte som skal bruke teknologien og forske på det faktiske behovet for og den opplevde verdien av denne formen for læring, kunnskapsdeling og ferdighetstrening. En utfordring vi står overfor i dag er mangel på kunnskap om hvordan ulike former for teknologi blir tatt i bruk og forstått av menneskene i bedriftene. Prosjekt FAbL har også som mål å øke kunnskapen om hvordan digitale læringsverktøy blir akseptert og brukt av medarbeidere, og utvikle et reisverk basert på læringsteknologi for å bidra til effektivitet og fleksibilitet i møte med økt endringstakt og stadig høyere krav til omstilling i industrien. I 2021 har vi i FAbL prosjektet gjennomført følgende aktiviteter: Vi har prøvd og testet ut VR teknologi i forskjellige opplæringssituasjoner (møter i VR, VR innspilling av opplæringssituasjon). Vi har testet ut AR teknologi i produksjonssituasjoner og i presentasjoner. Vi har benyttet oss av «double diamond» metoden for videre utvikling av pilotprosjekter i kommende periode av prosjektet.

Industri 4.0 er teknologidrevet og med et fokus på ny bruk av teknologi for å øke produksjons effektiviteten til et høyere nivå. Samtidig krever disse forandringende i bedriftene nødvendig kompetanse og forståelse fra de som skal utføre arbeidsoppgavene. Opplæring av ansatte krever også en god del ressurser i form av overføring av kunnskap fra en ansatt til en annen, eller i form av intern kursvirksomhet. Å øke læringshastigheten blir dermed et viktig moment for å opprettholde konkurransekraften. Samtidig er det en stor risiko for avvik eller feil i produksjonsprosedyrer når nye tiltak eller endringer settes i verk om operatøren ikke har den rette kompetansen, eller støtte tilstede til enhver tid. Metoden, Technology-Mediated Learning (TML), viser seg å motivere «eleven(e)» til å ta en aktiv rolle i sin egen læring samtidig å ta i bruk flere verktøy for å øke hastigheten på læringen. Det er ved å bruke TML som et reisverk for læring at hastigheten på læring øker. En utfordring vi står overfor idag er mangelen på kunnskap om hvordan teknologien brukes og forstås av menneskene i bedriftene. Dette vil føre til raskere prosesser der skriftlige dokumenter og rutine beskrivelser elimineres (fokus på Lean metoder). Dette vil si at vi gjennom FAbL vil kunne bidra med stor nytteverdi i form av å utvikle et nytt teknologisk læringssystem for bedriftenes operatører eller leverandører som gir assistanse der og da. Noe som vil bidra til økt klarhet og forståelse av arbeidsoppgavene som skal utføres. Det vil si at hvem som helst kan utføre flere oppgaver ved hjelp av et digitalt hjelpeverktøy. Hovedmål: Skape konkurransekraft ved økt læringstakt for mellomstore norske bedrifter med hjelp av digitale læringsteknologier.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena