Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Micro Continuous emission monitoring analyser ensuring reduced emissions from on and offshore transport

Alternativ tittel: Miniatyrisert analysator for kontinuerlig måling og reduksjon av avgasser fra transport til havs og til lands

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

309489

Prosjektperiode:

2020 - 2023

Organisasjon:

Geografi:

Internasjonal maritim sektor frakter mer enn 80 % av alt gods globalt. Dette er den raskeste og mest kost-effektive måten å transportere de fleste typer gods på. Utslippene av miljøgasser er for øvrig betydelige. Beregninger gjort av DNV GL viser at ett containerskip slipper ut SO2 tilsvarende 100 millioner biler, og utslippene av NOx tilsvarer 3 millioner biler. På verdensbasis forårsaker eksos fra skip over 200 000 dødsfall årlig, primært knyttet til lungekreft og hjerte- og karsykdommer [nature.com]. Maritim sektor har for tiden sterkt fokus på å redusere utslipp av miljøgasser og det internasjonale maritime organisasjonen (IMO) har innført krav til blant annet svovelinnhold i drivstoff eller krav om rensing av utslipp med for eksempel Scrubbere, og at utslippene etter rensing måles med CEMS (Continuous Emission Monitoring System). Det er også pålagt avgifter for utslipp av NOx. Enkelte redere velger å rense avgassene for NOx for å både redusere utslippene og avgiftene. Det eksistere derfor allerede et behov for kontinuerlig måling av både SO2 og NOx på skip. Hovedmålet i dette prosjektet har vært å utvikle en miniatyrisert miljøgass-analysator og tilby denne til én tidel av dagens pris. Fokus har vært på anvendelser for Marine utslipp. Resultatet er en analysator som kan måle CO2, CO, H2O, NO, NO2, CH4, SO2 på ppm-nivå med en og samme enhet. Dette er alle sentrale gasser som må måles kontinuerlig for å kunne optimalisere motorer, driftsparametere, renseanlegg og drivstoff, og gjennom dette sikre reduksjon av miljøgassutslipp fra marin transport. Samtidig kan målingene brukes til å overvåke og rapportere utslipp i samsvar med nasjonale og internasjonale krav. Sammenlignet med konkurrenter er det svært få som kan tilby alle disse gassene i en og samme enhet. Det finnes sensorer som kan måle utslipp av hver enkelt av disse gassene med tilsvarende ytelse, men prisen for et totalsystem ligger typisk i størrelsesorden 5-7 ganger høyere enn hva Tunable kan tilby i form av T2500. Tilbakemelding fra kunder bekrefter også at størrelsen av T2500 (som en skoboks) er tilfredsstillende. Med dette har vi oppnådd målsetningen i prosjektet.

Resultatet av prosjektet, er en analysator som kan måle utslipp fra marine fartøy. Analysatoren måler CO2, CO, H2O, NO, NO2, CH4, SO2 på ppm-nivå med en og samme enhet. Evnen til å overvåke akkurat disse gassene er avgjørende for å kunne optimalisere motorer, driftsparametere, renseanlegg og drivstoff, og gjennom dette sikre reduksjon av miljøgassutslipp fra marin transport. Utfordringen i dag er at det finnes få analysatorer som kan måle alle relevante gasser til en fornuftig pris. Det resulterende produktet fra prosjektet, T2500, representerer på så måte løsningen med sin lave pris og ønsket funksjonalitet. Vi ser tydelig interesse for produktet i markedet og har allerede mottatt bestillinger nå i sluttfasen av prosjektet, som en direkte følge av de positive resultatene vi har vist igjennom prosjektarbeidet. Vi kan med dette konkludere at MicroCems prosjektet har skapt verdi for Tunable i form av direkte salg. Videre vil bruk av T2500 kunne gi verdiskapning hos redere i form av redusert drivstofforbruk og mulighet for rapporterings av utslipp til myndighetene. I tillegg vil T2500 kunne bidra til å redusere utslipp av forurensende gasser som SO2 og NOx, samt redusere utslipp av klimagasser. Potensielle virkninger og effekter er vanskeligere å forutsi, men det som må nevnes i denne sammenheng er at teknologien som T2500 er bygget på kan brukes til å måle langt flere gasser enn CO2, CO, H2O, NO, NO2, CH4 og SO2. Tunable ser allerede på muligheten for å inkludere N2O og NH4 i denne listen av gasser som kan analyseres. Overvåkning av N2O er da interessant for å øke ytelsen på motorer som drives på fossil drivstoff ytterligere, mens overvåkning av NH4 er en nøkkel for effektiv og miljøvennlig drift ved overgang til det klimanøytrale drivstoffet ammoniakk (NH4 i flytende fase).

Internasjonal maritim sektor frakter mer enn 80 % av alt gods globalt. Dette er den raskeste og mest kost-effektive måten å transportere de fleste typer gods på, og bidrar til å fremme handel mellom mennesker og nasjoner på en billig og pålitelig måte. Men utslippene av miljøgasser er betydelige. Beregninger gjort av DNV GL viser at ett containerskip slipper ut svovel (SO2) tilsvarende 100 millioner biler, og utslippene av NOx tilsvarer 3 millioner biler. På verdensbasis forårsaker eksos fra skip 400.000 dødsfall årlig, primært knyttet til lungekreft og hjerte- og karsykdommer, og 16 millioner barn utvikler astma hvert år på grunn av denne forurensingen. Maritim sektor har for tiden sterkt fokus på å redusere utslipp av miljøgasser og det internasjonale maritime organisasjonen (IMO) har innført krav til blant annet svovelinnhold i drivstoff eller krav om av utslippene renses med for eksempel Scrubbere, og at utslippene etter rensing måles med CEMS (Continiuos Emission Monitoring System). Tilsvarende er det pålagt avgifter for utslipp av NOx, og enkelte redere velger å rense avgassene for NOx, og dermed redusere både utslippene og avgiftene. Det eksistere derfor allerede et behov for kontinuerlig måling av både SO2 og NOx på skip. Den overordnede ideen i dette prosjektet er å utvikle en analysator som kan måle både SO2, CO2 og NOx, men også CO og HC (hydrokarboner, VOC). Denne skal bli robust, liten og så billig at den kan anvendes på de fleste skip. Målet er å kunne tilby en Ship CEMS multigass-analysator til 1/10 av dagens pris. Dette vil gi rederene og myndighetene et verktøy til å monitorere de reelle utslippene, og derved optimalisere motorer, driftsparametre, renseanlegg og drivstoff, og gjennom dette redusere utslippene av miljøgasser.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2