Nye næringsrike og smakfulle plantebaserte produkter av norske råvarer finnes snart på middagsbord og hotellbuffeter. Prosjekteier har vært Jæder Ådne Espeland AS, Nofima har vært forskningspartner og 13 bedriftspartnere har bidratt med ulik kompetanse og plass i verdikjeden. Da prosjektet ble startet var vegetarprodukter basert på en stor andel av importerte råvarer og ingredienser, eller at produktene i sin helhet var importerte. Prosjektet har tatt for seg norsk plantebasert mat i et verdikjedeperspektiv, fra råvare- til industriell produsent og marked.
Målet med prosjektet var økt tverrfaglig kunnskap for produksjon av fortrinnsvis norske plantebaserte ingredienser og hvordan disse kan settes sammen til gode, sunne og bærekraftige norske vegetarprodukter ved hjelp av optimal prosessering gjennom verdikjeden. Delmålene har vært:
1) Norske plantebaserte råvarer og sidestrømmer godt egnet for en ny norsk vegetar-kategori,
2) Riktige teknologier og prosesser for preprosessering av norske plantebaserte råvarer for produksjon av ingredienser med tilfredsstillende kvalitetskrav
3) Økt kunnskap rundt samspill mellom aktuelle norske plantebaserte ingredienser og prosess,
4) Prøveproduksjoner av ingredienser og produkter i industriell skala,
5) God ernæringsmessig sammensetning og holdbarhet av vegetar-produkter med markedspotensial,
6) Ny innsikt i forbrukers preferanser for valg av norske vegetarprodukter,
7) Identifisere minst fem plantebaserte ingredienser, vegetar-produkter og/eller konsepter med høyt markedspotensial, og
8) Kommunikasjon, kunnskapsoverføring og formidling.
Det ble sett spesielt på hvordan benytte overskuddsgrønnsaker fra drivhus, friland og dypfrysindustri. Det ble avdekket flere systemiske utfordringer ved bruk av overskuddsgrønnsaker som ingrediens i prosjektets prototyper og framtidige kommersielle produkter, bl.a. logistikk (sortering og lagring), lokal videreforedling, produksjonskostnader og mangel på mottakssystem. Resultatet fra prosjektet er to lovende konsepter der smak, helse og opprinnelse av råvarene står sentralt. Det ene produktkonseptet er en korn- og grønnsaksdeig med høyt fiberinnhold og typiske norske grønnsaker som gulrot, løk, rødbete og potet. Det andre er en plantebasert deig med et proteininnhold på nivå med kjøttdeig, og er basert på protein fra favabønner, korn og grønnsaker. Prototyper har blitt testet på forbrukere og hos markedsaktørene, bl.a i ca 1400 matkasser hos GodtLevert og Adams. Flere oppskrifter og prototyper med høyt markedspotensial ble identifisert og validert. Lansering av en ny produktserie med navn «DYRKA» er planlagt av prosjekteier Jæder etter videre optimalisering av produktet, forpakning og merking til storhusholdning.
Fokuset på kosthold sett sammen med bærekraft og helse øker. Og i 2023 var det mye snakk om de nye nordiske ernæringsanbefalingene, og da spesielt fokus på å få i seg mer plantebaserte mat. I Norge har man tiltro til norsk landbruk, og viktigheten av å kunne tilby et plantebasert produkt av norske råvarer så vi et stort behov for. Allerede under innovasjonsprosjektet testet Adams/Godt Levert responsen på pilotproduktene som var utviklet, og i 2024 ønsker de å tilby disse produktene i sine matkasser. Samtlige av leverandørene har fått økt volum på sine norske råvarer, og på sikt håper vi at denne nye norske produktkategorien kan få et større volum og nå ut til en større målgruppe. En annen sentral betydning av innovasjonsprosjektet er at man får fremmet norsk landbruk og norsk industri. I tillegg har man laget et nettverk av dyktige partnere, der det på sikt kan komme positive synergier av at de har vært med i dette innovasjonsprosjektet, da det er større potensial for et økt samarbeid i bransjen. #MerAv kampanjen til Helsedirektoratet har også fokus på å spise mer av grove kornprodukter, belgvekster og grønnsaker, og det bidrar produktene som vi har utviklet til.
Vegetarprodukter og -konsepter i kategorien ferdigmat er i sterk økning i markedet i dag. Felles for dagens vegetarprodukter er at de er basert på en stor andel av importerte råvarer og ingredienser, eller at produktene i sin helhet er importerte. Den overordnet idéen for innovasjonsprosjektet NORSKVegetar er at verdiskapingen skal skje gjennom å benytte norske, plantebaserte råvarer for produksjon av nye, funksjonelle ingredienser og bærekraftige, smakfulle og ernæringsmessig gode norske vegetarprodukter med høy aksept hos forbrukere som ønsker å spise mer plantebasert. Prosjektet skal frembringe ny kunnskap som løser sentrale utfordringer for å få økt produksjon av rent vegetariske produkter basert på gode norske råvarer. Prosjektet skal jobbe med sentrale utfordringer som er viktig for å lykkes med innovasjonen: Plantebaserte ingredienser og vegetarprodukter med mest mulig norske råvarer, teknologi for optimal forbehandling av norske plantebaserte råvarer, økt bærekraft gjennom økt bruk av restråstoff og sidestrømmer til mat og som hjelpestoff, ernæringskvalitet og høy aksept i markedet. NORSKVegetar tar utgangspunkt i alle disse utfordringene og skal på tvers av bransjer og fagområder utvikle ny kunnskap for framtidig produksjon av vegetarprodukter. Verdiskapingen ligger i å skape merverdi for norske planteråstoff gjennom forskningsbasert videreforedling hos norske bedrifter og gjennom økt salg av norske vegetarprodukter.