Tilbake til søkeresultatene

INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research

Triple Partnership for Socially Responsible AI

Alternativ tittel: Trippelt Partnerskap for Ansvarlig AI

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektets mål Økende bruk av kunstig intelligens (KI) påvirker oss på mange måter. KI velger ut innholdet vi ser på Facebook, og hvordan søkeresultatene til Google ser ut. Det blir også stadig mer utbredt at KI brukes i spørsmål om liv og død, for eksempel i politistyrker, i automatvåpen og til saksbehandling i velferdsstater. 3AI (Trippelt partnerskap for ansvarlig KI) er et samarbeid mellom forskningsinstitusjoner i Norge, USA og Brasil for å dele kunnskap om rettferdig, ansvarlig og transparent bruk KI. Vi vil dele ressurser om beste praksis, ledelse, jus og utdanning for å besvare følgende spørsmål: 1. Hvordan kan forskere, studenter og sivilsamfunnsorganisasjoner jobbe sammen for å fremme vår forståelse av påvirkningen AI har på folk i ulike grupper, land og kontekster? 2. Hvordan kan akademisk kunnskap sette beslutningstakere bedre i stand til å sikre at KI brukes til samfunnets beste? Prosjektet vil koble forskere, næringsliv og myndigheter fra Norge, USA og Brasil gjennom felles kurs, workshops og konferanser. Målet er å bruke synspunkter og erfaringer fra ulike land til å se på spørsmål rundt samfunnskonsekvenser av KI. Vi vil spesielt fokusere på bedre kunnskap om etiske utfordringer og arbeid for bærekraftig bruk av KI. De tre partnerinstitusjonene er Nordisk senter for internett og samfunn ved Handelshøyskolen BI (NCIS), The Berkman Klein Center for Internet and Society ved Harvard (BKC) og The Institute for Technology and Society i Rio de Janeiro (ITS Rio). Prosjektresultater Gjennom prosjektperioden har partnerne organisert fire internasjonale konferanser, holdt fire paneler på internasjonale konferanser, og organisert mer enn 10 andre samarbeidsarrangementer som involverte partnere, industrien og politiske beslutningstakere. De internasjonale konferansene, avholdt i Oslo, Rio De Janeiro og Cambridge, MA, samlet mer enn 250 beslutningstakere, eksperter, interessenter og studenter fra et bredt spekter av disipliner fra seks kontinenter for å diskutere styringen av KI. Essays som utdyper diskusjoner som startet på workshopen i Cambridge, er publisert i BKCs Medium-samling https://medium.com/berkman-klein-center/generative-futures/home?isNonBranchLink=1 I tillegg har 3AI-prosjektet bidratt til internasjonal dialog om AI-styring, inkludering og mangfold ved å holde paneler på fremtredende forum som Internet Governance Forum (IGF), RightsCon, og Computers, Privacy and Data Protection (CPDP), og tilbudt ulike perspektiver fra forskjellige kontinenter. Videre, i samarbeid med Nordisk institutt for studier i innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), arrangerte BI et Future Literacy Lab for AI-arrangement 4. april 2022. Målet var å utforske fremtidige muligheter og utfordringer forbundet med bruk av AI i Norge og globalt. Funnene fra arrangementet er publisert https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3010008?locale-attribute=en . Som en del av 3AI-prosjektet har BI utviklet og lansert et lederkurs på eksekutivnivå om ansvarlig KI-ledelse. Dette kurset ble utviklet som et pilotprosjekt under 'Fleksibel videreutdanning' av Diku og Kompetanse Norge og ble lansert i september2023. Det overordnede målet med kurset er å gi interessenter i norske offentlige og private organisasjoner et rammeverk for å navigere i komplekse etiske og regulatoriske spørsmål rundt bruk av KI. Kurset har hatt omtrent 50 studenter fra privat og offentlig sektor i Norge. For å opprettholde og forsterke effekten av 3AI-prosjektet, har NCIS ved BI, sammen med andre partnere, sendt inn en søknad om Jean Monnet-nettverk om ekstern politikk, som er en del av Erasmus+-programmet. Prosjektet 'Harmonisering av europeiske og latinamerikanske metoder for forskning på internett- og teknologipolitikk', samler 12 høyere utdanningsinstitusjoner fra både Europa og Latin-Amerika sammen med det globale nettverket av sentre for internett og samfunn. Prosjektet har som mål å forbedre samarbeidet mellom europeiske og latinamerikanske høyere utdanningsinstitusjoner med fokus på: (1) å samle inn, dele og diskutere forskningsfunn, kursinnhold, erfaringer og produkter i forhold til teknologiregulering og -styring; (2) å fremme en enhetlig forståelse og utvikle fremtidige koordinerte forskningsinnsatser for å grundig vurdere effekten av lovgivningstiltak på ulike aspekter av teknologipolitikken, inkludert, men ikke begrenset til, sosiale medier, generativ AI, internettstyring, blant annet; og (3) å etablere forbindelser mellom akademikere, politikere og industriledere for å bidra til utviklingen av et motstandsdyktig og opplyst samfunn innen teknologiområdet.

Throughout the project period, the partners have organized four international conferences, hosted four panels in international conferences, and organized more than 10 other collaborative events involving the partners, industry and policy makers. The international conferences, hosted in Oslo, Rio De Janeiro and Cambridge, MA have brought together more than 250 decision-makers, experts, stakeholders, and students from a wide array of disciplines across six continents to deliberate on AI governance. Additionally, the 3AI project has contributed to international dialogues on AI governance, inclusion, and diversity by hosting panels at prominent forums like the Internet Governance Forum (IGF), RightsCon, and the Computers, Privacy and Data Protection (CPDP), offering diverse perspectives from various continents. Furthermore, in collaboration with the Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU), BI hosted a Future Literacy Lab for AI event on April 4, 2022. The goal was to explore future opportunities and challenges associated with AI use in Norway and globally. The event's findings are published online. As part of the 3AI project, BI has developed and fully launched an executive level course on responsible AI leadership. This course was developed as a Pilot project under the auspices of ‘Flexible further education’ by Diku and Kompetanse Norge and ran from Sep to Dec 2022. The overall objective of the course is to give stakeholders in Norwegian public and private organisations a framework for navigating complex ethical and regulatory issues surrounding the use of AI. The course has attracted around 50 students from private and public sectors in Norway. To sustain and amplify the impact of the 3AI project, the Nordic Centre for Internet and Society (NCIS) at BI, together with other partners, have submitted an application for the Jean Monnet Network on External Policy, which is part of Erasmus+ Programme. The project, 'Harmonizing European and Latin American Methodologies of Internet and Technology Policy Research', brings together 12 higher education institutions from both Europe and Latin America along with the Global Network of Centres for Internet and Society. The project aims to enhance collaboration between European and Latin American Higher Education Institutions focusing on: (1) collecting, sharing, and discussing research findings, course content, experiences, and products in regards to the technology regulation and governance; (2) fostering a unified understanding and developing future coordinated research efforts to thoroughly evaluate the impact of legislative measures on various aspects of technology policy, including but not limited to social media, generative AI, internet governance, among others; and (3) establishing connections among academics, policymakers, and industry leaders to contribute to the development of a resilient and informed society in the realm of technology.

The development and implementation of Artificial Intelligence (AI) within all domains of business, society, and governance has accelerated in recent years. Although current debate chiefly focuses on the economic consequences of AI, there is a growing awareness of the broader societal impacts of AI, especially of the actual and potential impact which AI has on underrepresented and marginalized communities. AI technologies are currently being developed, deployed, and adopted without sufficient consideration of the unequal ways in which their benefits and harms may be distributed across populations, geographies, and contexts. The proposed Triple Partnership for Socially Responsible AI (3AI) will engage three academic institutions and their wider research networks to address this pressing issue: The Nordic Centre for Internet and Society at BI Norwegian Business School BI (NCIS), The Berkman Klein Center for Internet and Society at Harvard University (BKC), and The Institute for Technology & Society in Rio de Janeiro (ITS). As a joint effort able to leverage globally diverse viewpoints, topical knowledge, and practical experience, this Triple Partnership will strengthen pre-existent project-based collaboration and enable the mutual exchange of students, young researchers, and practitioners across all three institutions. Through facilitating international student exchanges, specialist academic courses, policy workshops, and multi-stakeholder conferences, the 3AI project will result in (a) the development of a shared understanding and more harmonized series of research efforts that rigorously assess the different impacts that AI technologies have across different populations, geographies, and contexts; and (b) the transfer of applied insights across academia, change agents from the public and private sectors, as well as the next generation of leaders to ensure that AI technologies advance the social good rather than perpetuate or exacerbate social inequalities.

Budsjettformål:

INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research