Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

MODUS: Praksisnær, effektiv, skalerbar lederutviklingsapplikasjon

Alternativ tittel: MODUS: Scalable and effective leadership development application

Tildelt: kr 4,3 mill.

Bjørnson Organisasjonspsykologene har i samarbeid med Handelshøyskolen ved Universitetet i Stavanger, utviklet en applikasjon for lederutvikling. Formålet med applikasjonen er å forbedre medarbeideroppfølging og få mer motiverte og produktive ansatte, og bidra til at virksomheter blir bedre i stand til å nå bedriftens mål. Endrede rammebetingelser gir et arbeidsliv i løpende endring og omstilling, der gode relasjoner mellom ledere og medarbeidere er en kritisk faktor for stadig verdiskapning. Undersøkelser viser imidlertid at ledere bruker mindre tid på støtte og oppfølging enn hva både de og medarbeiderne ønsker. Dermed realiseres ikke virksomhetens potensial. Som leder må man se og forstå de ulike utfordringene som påvirker prestasjon, trivsel og ambisjoner for medarbeidernes videre utvikling. Analyser viser at en av de hyppigste årsakene til at medarbeidere slutter i jobben er misnøye med relasjonen til nærmeste leder, samt en oppfatning av manglende mulighet for utvikling. Det understreker viktigheten av vårt satsingsområde. Medarbeiderorientert ledelse, som dette kalles, betyr å være tett på de ansatte gjennom arbeidsdagen, gi anerkjennelse og tilbakemeldinger og forstå den enkeltes styrker og utviklingsbehov. Tross bevisstheten om dette, er det stor variasjon i hvilken grad ledere utøver slik medarbeiderorientert ledelse. Et gap mellom kunnskap og praksis som ofte beskrives som «the knowing-doing gap» (Pfeffer & Sutton, 2000). Vi mener svaret på hvorfor mange ledere ikke utøver denne typen ledelse i tilstrekkelig grad, handler om deres prioriteringer. At de ikke ser utviklingspotensialet hos medarbeiderne eller vet hvordan de skal bidra til å realisere dette. Dette vil applikasjonen bidra til å endre. Applikasjonen muliggjør på stedet-læring og reduserer behovet for reisevirksomhet både hos konsulent og kunde. Den vil være fleksibel med hensyn til pris, tilgang og funksjonalitet. Applikasjonens innhold og funksjonalitet vil bidra til å utvikle lederens bevissthet omkring medarbeiderens muligheter for å tilegne seg ny kunnskap og nye ferdigheter. Applikasjonen gir leder strukturell støtte og hjelp til aktiv oppfølging av medarbeiderne. Applikasjonen støtter utvikling av praksisnær ledelse, det vil si ledelse der man bruker vitenskapelig bekreftet kunnskap på en praktisk og proaktiv måte, direkte i medarbeiders arbeidsdag. Aktiviteter i forskningsprosjektet har fokusert på design av innhold og rammeverk for lederutviklingsapplikasjonen. Dette arbeidet har omfattet kvalitativ kartlegging av ledere i brukerpopulasjonens arbeidshverdag, samt ansattes forventninger til lederne. På bakgrunn av dette materialet har vi utarbeidet skisser for design av applikasjonen, testet disse skissene med et utvalg av sluttbrukere, og justert skissene basert på brukernes tilbakemeldinger. Vi har gått gjennom flere slike designsykluser. Før felteksperimentet gjennomførte vi en pilotstudie med 44 dagligvarebutikker og deres ansatte i Coop Extra der vi testet applikasjonen i praksis. Applikasjonen ble deretter justert på basis av tilbakemeldinger fra deltakerne i piloten. Felteksperiment har bestått av ledere for 150 dagligvarebutikker og deres ansatte i Coop Extra, som har vært prosjektpartner og pilotkunde. Alle lederne har fått tilgang til en applikasjon som gir innsikt i hva lederen kan gjøre for å være en mer støttende leder for sine ansatte. Så langt har vi undersøkt de kvalitative vurderingene fra lederne som har jobbet med lederutviklingsapplikasjonen. På spørsmålet om hva de likte ved applikasjonen fremhevet mange at de fant programmet lærerikt og at de likte informasjonen som ble presentert. Noen trakk også frem at applikasjonen var enkel å bruke, de likte at den er digitalisert, videoene ga mening og temaene var nyttig. Enkelte uttaler også at de likte måten programmet skapte engasjement, bevisstgjøring og økt refleksjon. På spørsmål om hva som kan forbedres med programmet ble følgende punkter trukket frem: Flere deltakere uttrykker bekymring over at programmet tar mye tid, spesielt i en travel arbeidshverdag. Mange påpeker at de allerede opplever stress og tidsbegrensninger i sine roller som butikksjefer. Dette gjør det utfordrende å finne tid til å utføre arbeidet som programmet krever. En del deltakere uttrykker misnøye med mangelen på ansikt-til-ansikt-interaksjon. De mener at et nettbasert kurs ikke gir tilstrekkelig fokus, og at en personlig tilnærming med en coach ville være mer effektiv. Felteksperimentet er pågående. Siste datainnsamling er våren 2024. Analyser av effekten av applikasjonen hva angår tilhørighet, mestring og intensjon om å slutte i arbeid, samt virkningen på butikkens omsetning, turnover og andre resultatindikatorer, gjennomføres i løpet av høsten 2024/våren 2025.

Vi tester ut to versjoner av ledeutviklingsapplikasjonen i et felteksperiment med ledere for 150 dagligvarebutikker og deres ansatte. Felteksperimentet er fortsatt pågående. Siste datainnsamling er våren 2024. I felteksperimentet får alle lederne en lederutviklingsapplikasjon som gir innsikt i hva lederen kan gjøre for å være en mer støttende leder for sine ansatte. Applikasjonen lister opp to ansatte som lederne skal samarbeide med mens de bruker applikasjonen. Det er to versjoner av applikasjonen: kontroll og tiltak (MODUS). Sammenlignet med kontrollapplikasjonen inkluderer tiltaksapplikasjonen to ekstra funksjoner for å styrke støttende lederskap: 1) Et verktøy som oppfordrer lederne til å sette opp ukentlige utviklingsmøter med de to ansatte. Dette verktøyet hjelper lederne med å organisere møtenotater, sette mål og minner lederen om å planlegge oppfølgingsmøter, 2) En modul som skal støtte lederen i å utvikle et mer lærende tankesett og evne å se vekstpotensialet til de ansatte. Så langt har vi undersøkt de kvalitative vurderingene fra lederne som har jobbet med lederutviklingsapplikasjonen. På spørsmålet om hva de likte ved applikasjonen trakk spesielt mange frem følgende: • Læring og informasjon: Flere nevner at de fant programmet lærerikt og likte hvordan informasjonen ble presentert. • Programstrukturen: Mange nevner at de liker den enkle og oversiktlige strukturen av programmet. Noen trekker frem at det er enkelt å benytte, og at ukentlige oppgaver er passe. • Lederskap og arbeidsliv: Respondenter peker på temaer knyttet til lederskap, kommunikasjon med ansatte, og generelle aspekter ved arbeidslivet som de fant nyttige. • Videopresentasjoner: Det er flere positive kommentarer om videopresentasjonene, spesielt at de er bra forklart, informative og korte. • Engasjement og refleksjon: Noen nevner at de likte måten programmet skapte engasjement, bevisstgjøring og refleksjon. Dette inkluderer å se ting på en ny måte og bli bevisst på arbeidsmetoder. På spørsmål om hva som kan forbedres med programmet trakk spesielt mange frem følgende punkter: • Generell stress og tidsaspekter: Flere deltakere uttrykker bekymring over at programmet tar mye tid, spesielt i en travel hverdag. Noen føler at påminnelser og oppfølging kan oppfattes som masing. • Mangel på fysisk interaksjon: En del deltakere uttrykker misnøye med mangelen på ansikt-til-ansikt-interaksjon. De mener at en coach ville være mer effektiv. • Mangel på fleksibilitet i tidsrammer: Enkelte deltakere nevner at tidsrammene, spesielt den ukentlige planen, var for stramme. Noen hadde ferie eller andre arbeidsforpliktelser som gjorde det vanskelig å følge programmet i den fastsatte uken. Analyser av effekten av appen på tilhørighet, mestring og intensjon om å slutte i arbeidet, samt virkningen på butikkens omsetning og turnover, vil gjennomføres i løpet av høsten 2024/våren 2025. Feltstudien er registrert i AEA RCT Registry. https://doi.org/10.1257/rct.10967-1.0.

Bakgrunn for søknaden er et mål om å utvikle MODUS: en praksisnær, effektiv og skalerbar lederutviklingsapplikasjon (app) som gir bedre medarbeideroppfølging, mer motiverte og produktive ansatte og virksomheter som i større grad når strategiske og operasjonelle mål. Appen representerer en viktig digital innovasjon i en del av konsulentbransjen som i stor grad har arbeidet analogt. Den vil gi fagområdet lederutvikling et bredere nedslagsfelt, et nytt marked og nye kundegrupper som ikke har kunnet benytte slik kompetanse til å utvikle virksomheten, fordi den har vært for kostbar, for omfattende å implementere og med begrenset tilgang. Endrede rammebetingelser gir et arbeidsliv i løpende endring og omstilling der gode relasjoner mellom ledere og medarbeidere er en kritisk faktor i verdiskapingen. Undersøkelser viser imidlertid at ledere bruker mindre tid på støtte og oppfølging enn hva både de og medarbeiderne ønsker. Dermed frigjøres ikke virksomhetens potensial. Det vil innovasjonen bidra til å endre. Appen muliggjør på stedet-læring og reduserer behovet for reisevirksomhet både hos konsulent og kunde. Den vil være fleksibel med hensyn til pris, tilgang og funksjonalitet. Prosjektet har viktige FoU-utfordringer: 1) Gjennomføre feltstudiet på en måte som sikrer valide data som gjør det mulig å trekke gode konklusjoner om hvordan, og i hvor stor grad, appen påvirker brukernes tankesett og adferd. 2) Utvikle appens funksjonalitet og pedagogiske innhold slik at den gir de positive effektene vi ønsker, at den oppleves som relevant og engasjerende, og skaper endring hos brukerne. Appens generiske utforming gjør at den vil ha et bredt nedslagsfelt. Den vil inngå i Bjørnsons tjenesteportefølje, og være aktuell for både eksisterende og nye kunder, samt via samarbeidspartnere. Appen vil enkelt tilpasses ulike kunder og bransjer og utformes i ulike språkvarianter, og slik sett ha et potensielt marked i Norge så vel som internasjonalt.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena