I 2022 var vi vertskap for 3 utvekslende Ph.D-studenter fra en av forskningspartnerne, Chongqing University, Kina. Hver av studentene ble ved NTNU i ett år, og samarbeidet med 3 forskjellige professorer i Fysisk Metallurgi gruppe. Det er laget flere fellespublikasjoner de siste to årene.
I 2023, ettersom restriksjonene for reiser knyttet til Covid i Kina ble fjernet, kunne vi arrangere flere samarbeid og besøk med våre internasjonale partnere. I juli besøkte professor Yanjun Li alle forskningspartnerne i Kina, og diskuterte om publikasjoner og holdt presentasjoner. Enda viktigere, i oktober 2023, støttet av IntMat-prosjektet, ble det syvende kinesiske norske symposiet om lettmetallenergi (CNS7) avholdt i Tianjin, Kina. Rundt 250 professorer, forskere og doktorgradsstudenter, inkludert 12 fra Norge, deltok på konferansen.
I november deltok prof. Yanjun Li på symposiet om avanserte strukturmaterialer, holdt av Chongqing University. Prof. Knut Marthinsen deltok på nett.
I 2023 har vi også planlagt å invitere noen professorer og Ph.D-studenter fra kinesiske partnere til NTNU. Dessverre, på grunn av eksportkontrollregularitetene i Norge, kunne vi ikke lykkes.
I 2024 besøkte Prof. Yanjun Li Shanghai Jiaotong University og JITRI i april, og diskuterte mulighetene for samarbeid innen additiv additiv produksjon av avansert aluminiumslegeringer. I juni møtte Prof. Yanjun Li prosjektpartnere fra MIT under ICAA-konferansen i Atlanta, og diskuterte om det videre samarbeidet om korngrenseteknisk forskning. I juli besøkte prof. Yanjun Li Shanghai Jiaotong University, Jilin University, JITRI og Southewesten Jiaotong University i Kina. Alle de kinesiske partnerne, bortsett fra Chongqing University, uttrykte sin skuffelse over at de ikke kunne følge den opprinnelige prosjektplanen, besøke NTNU eller invitere flere forskere og studenter fra NTNU til å kjøre forskning hos dem.
Although we could not carry out a large part of the planned activities, the project has enhanced the communication and collaboration between NTNU and the research partners. One of the direct outcomes is a large number of joint publications. Another outcome is that we could improve our competence in advanced characterizations and additive manufacturing at NTNU by visiting the labs of our project partners. Atom probe tomography instrument is a typical example. By collaboration with Nanjing University of Science and Technology, we could quickly accumulate our competences in sample preparation and data acquisition at our APT lab at NTNU. Another example is that by collaborating with Shanghai Jiaotong University and Jilin University, we could learn more about their research activities in the field of additive manufacturing. The potential impact can be even lager, which will be gradually shown in next years.
The IntMat project described in this application is fully in line with the overall objectives of INTPART: To develop world-class research and education in Norway through long-term international cooperation. This partnership center will be equipped with specialised infrastructures and competences at the level of the best in the world. Hence, long-term partnerships with high quality universities and industries within the materials domain in US and China are crucial. Therefore, international partners of high relevance and top quality across China and US have been carefully selected. Together with the Chinese and American partners, there is a big potential for NTNU to develop an international leading environment within education, research and innovation in materials science and engineering.
The existing research-based education within Materials Science at NTNU will be further strengthened via such a network, i.e. a broader field of new research knowledge from different international partners will be introduced in courses and as part of student training. At the same time, a frequent exchange of academic staff, young researchers and students with the partner institutions will further improve the education level of NTNU. Seminars, workshops and symposiums among the partners, and especially the double master degree and joint PhD supervision will broaden the perspective of students and young researchers.