Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Alternativ tittel: Immersive Learning across School and Community (ILASC)

Tildelt: kr 5,3 mill.

Målet med prosjektet er å utvikle tverrfaglige undervisning hvor nye digitale visualiseringsteknologier utnyttes for å skape mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene. Skolen må gjøre alle elever i stand til å forstå komplekse sammenhenger og utvikle kompetanser slik at de kan løse problemer både i egne liv og i samfunnet forøvrig. Det er tre utfordringer som vi mener er sentrale for å skape en framtidsrettet skole. Dette handler om tverrfaglighet, bruk av nye immersive digitale teknologier og etablering av tettere koblinger mellom skole og hverdagsliv. Tverrfaglige tema som folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling har nå fått en helt sentral plass i fagfornyelsen (NOU: 2015:8). Nye immersive teknologier som AR (utvidet virkelighet) og VR (virtuell virkelighet) gjennomgår en betydelig utvikling. Teknologiene blir billigere, og bruksområdene kan potensielt utvides fra profesjonelle kontekster til utdanning. Tettere koblinger mellom skole og omgivelsene kan bidra til å minske menings- og motivasjonstap for elevene og skape mer engasjement og motivasjon for skolelæring. Det er imidlertid et behov for å etablere praksiser i skolen hvor potensialet i tverrfaglighet og ny immersiv teknologi realiseres og prøves ut. Det er også kritisk å innhente kunnskap om de utfordringer som følger med innovasjonsarbeid i skolen og få innsikt i hvordan slike utfordringer kan løses. DigiLiv vil produsere to innovasjoner, nærmere bestemt et tverrfaglig læringsdesign innen tema folkehelse og livsmestring hvor VR og AR spiller en sentral rolle som læringsressurser, og konsepter og modeller for bruk av immersive teknologier som skal formidles til andre skoler lokalt og nasjonalt. I prosjektet vil vi utnytte og bygge på de mulighetene som AR og VR gir for å utvikle barn og unges kritiske tenkning om folkehelse og livsmestring. For å realisere disse innovasjonene vil vi bruke designbaserte metoder som innebærer et tett samarbeid mellom virksomheter i nærmiljøet, forskere, lærere og elever.

Skolen befinner seg i en brytningstid. I en verden med raske miljømessige og sosio-økonomiske endringer, er det behov for en befolkning som kan bruke kunnskap til å løse utfordringer både lokalt og globalt. Skolen må (ut)danne elever som er i stand til å møte disse utfordringene som er sektorovergripende og krever tverrfaglige løsninger. Tverrfaglige tema som folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling har fått en helt sentral plass i fagfornyelsen, og de representerer utdanningssystemets ambisjon om å adressere disse problemene (NOU: 2015:8). Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv) vil utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg hvor nye digitale teknologier som virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) kan gi mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene samt bidra til deres kritiske tenkning. DigiLiv vil produsere to innovasjoner, nærmere bestemt et tverrfaglig læringsdesign innen tema folkehelse og livsmestring hvor VR og AR spiller en sentral rolle som læringsressurser, og konsepter og modeller for bruk av immersive teknologier som skal formidles til andre skoler lokalt og nasjonalt. I prosjektet vil vi utnytte og bygge på de mulighetene som AR og VR gir for å skape innovative og praksisnære læringsmiljøer for elevene hvor de gis muligheten til å erfare abstrakt kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring. For å realisere disse innovasjonene vil vi bruke designbaserte metoder som innebærer et tett samarbeid mellom forskere, lærere og elever. Følgende problemsstillinger er sentrale i prosjektet: 1) Hvordan kan digitale teknologier som AR og VR støtte elevenes dybdelæring? 2) Hvordan kan vi utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg innen folkehelse og livsmestring? 3) Hva er sammenhengen mellom sentrale trekk ved læringsdesignet og elevenes læringsutbytte?

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder