Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

TCPR Link - Enhancing Volunteer - Dispatcher Teamwork in Cardiac Arrest

Alternativ tittel: TCPR Link - Styrking av Samarbeidet mellom Førstehjelper og Medisinsk Nødtelefon ved Hjertestans

Tildelt: kr 7,4 mill.

Prosjektnummer:

309935

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

De fleste hjertestans skjer i hjemmet, og det er derfor behov for å benytte HLR-trente frivillige i nærheten, for å redusere tiden til start av HLR. Dagens løsninger med frivillige administreres fra medisinsk nødtelefon, med lite kvalitetssikring. Pilot data fra Singapore viser at disse ikke-profesjonelle frivillige ofte mislykkes i å gjøre god HLR. Når medisinsk operatør sender ut en frivillig, så er operatøren blind for hva som skjer på åstedet. Den frivillige forsøker å gjøre HLR uten profesjonell veiledning. Nesten ingen data blir samlet inn som kan brukes i arbeid med kvalitetsforbedring. For å forbedre dette utvikler vi et system for å koble den uerfarne HLR frivillige sammen med en erfaren medisinsk operatør gjennom sanntids videostrømming fra hjertestansen og sanntids tilbakemelding på HLR kvalitet. Dette er gjort ved å knytte sammen en liten enhet på størrelse med et kredittkort (CPRcard) som målet HLR kvalitet, med en app og koble sammen med Singapore sitt frivillige system kalt myResponder. Vi lager en web løsning for medisinsk operatør for å ta imot sanntids HLR kvalitetsdata i tillegg til video strømming fra applikasjonen til den frivillige. Dette gir dem en bedre mulighet til å gi målrettet tilbakemelding til innringer. Data som blir samlet inn under virkelige hjertestans episoder vil bli brukt til kvalitetsforbedring og forskning, med mål om å redde flere liv ved å øke kvaliteten på hjertelungeredning som blir gitt. CPRcard ble CE merket og registrert i Singapore i 2021 og første forsendelse til Singapore er sendt. Omtrent 30 iterasjoner av app?en og tilhørende web funksjonalitet har blitt utviklet av Laerdal det siste året og noen av disse har blitt testet i simulert hjertestans av Singapore General Hospital. Her har simuleringene blitt gjennomført i Singapore med innringere og førstehjelpere fra befolkningen, veiledet av medisinsk operatør fra Singapore Sivilforsvar 995 (tilsvarende 113 i Norge). I dag er det registrert 103 000 myRespondere som totalt har respondert 61 000 ganger. I parallell har det blitt gjennomført 164 simuleringer til nå med 65 deltakere på Stavanger Acute medicine Foundation for Education and Research (SAFER), med mål om å optimalisere tidsbruk frem til start av HLR, i tillegg til å teste brukergrensesnitt og funksjonalitet. I noen av simuleringene på SAFER har medisinsk operatør vært i Singapore. HLR data, observasjoner og intervju, samme med randomiserte tester på brukergrensesnitt har dannet grunnlaget for iterativ utvikling av systemet og bruk i simuleringer. De foreløpige resultatene fra simuleringen indikerer at det er nyttig for førstehjelper å få sanntids tilbakemelding fra app på HLR kvalitet og at medisinsk operatør kan gi mer målrettet veiledning ved å ha sanntids video og HLR kvalitet tilgjengelig. Flere simuleringer og formative studier er planlagt som del av forberedelsene til klinisk studie i Singapore.

THE BACKGROUND As a leading cause of early death, cardiovascular diseases kills nearly 18 M people annually. One third of the deaths are caused by sudden cardiac arrest (CA), a condition where the heart stops pumping blood. Resuscitation science shows that early quality cardiopulmonary resuscitation (CPR) increases the chance of survival. Witnesses to the out-of-hospital cardiac arrest are often the best people to administer life-saving treatment, but only 54% of the OHCA in Singapore involve bystander CPR, and 6.5% survives. There is supporting evidence that CPR volunteers who are dispatched by the ambulance service can do CPR before arrival of the EMS system. THE GAPS With most CA happening at home, and people living in high rise buildings, there is a need to utilize nearby CPR competent volunteers. However, current volunteer solutions are administrated from ambulance dispatch centers with little quality assurance. Pilot data from Singapore shows that these non-professionals volunteers, often fail to provide good CPR. When sending out volunteers, the experienced dispatcher is blind to what happens at the scene. The volunteers attempt resuscitation without professional support. Almost no data is captured that can be used for quality improvement. THE SOLUTION To mitigate this, we will link the inexperienced CPR volunteer with an experienced ambulance dispatcher and give both real time CPR feedback to improve quality of care. The TCPR Link Innovation comprises: - A CPR real-time feedback device and app, integrated with the myResponder Volunteer system (Singapore). - Web application for ambulance dispatchers to receive CPR Card feedback real time and coach volunteers - Data management of video, audio and CPR quality collected during real incidents for QI and research THE PARTNERS We will work together with Singapore General Hospital, Singapore Civil Defense Force and SAFER to develop, implement and evaluate in simulation and in a clinical study in Singapore.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena