Tilbake til søkeresultatene

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

GUIDed Assisted-Living and Social Interaction Platform

Tildelt: kr 1,9 mill.

GUIDed er et forsknings- og utviklingsprosjekt som har utviklet tjenester som gjør eksisterende teknologiske løsninger både mer relevante og enklere å forstå og bruke for eldre brukere. Prosjektet ble avsluttet 31.12.2022. Vi har lagt til et lag med digitalt innhold, såkalt ‘utvidet virkelighet’ (AR, augmented reality) i både bruksanvisningene og tjenester. Trening av omsorgspersoner i bruken av løsninger har foregått ved hjelp av AR, og de eldre har fått brukertrening på samme måten. Erfaringene med bruk av AR har vært gode. I startfasen av bruken er AR blitt brukt, men tjenestene er ikke veldig kompliserte, slik at behovet for AR hjelp forsvinner når brukerne mestrer tjenesten. Målgruppen ‘eldre brukere’ viser til friske oppegående seniorer som f.eks. vegrer å bruke teknologiske løsninger pga. manglende erfaring, eller som pga. en funksjonsnedsettelse ikke har samme muligheter eller kapasitet til å benytte seg av tekniske løsninger som alle andre. Typer av teknologi som inngår i prosjektets målbilde er: Meds planner: Påminnelse om medisinering Navigation: Navigering i byer ved bruk av AR Hjemmekontroll: Styring av smartteknologi i hjemmet Hjemmesikkerhet: Sikkerhet og trygghet i hjemmet Kommunikasjon: Enkel videobasert kommunikasjon mellom familie og venner I slutten av 2021 og 2022 kjørte vi to runder lengre testing. Første runde ga feedback som ble implementert før andre runde. Andre runde testing ble påbegynt i mai 2022 og avsluttet i oktober 2022. Testen ble utført med 10 primærbrukere og 10 sekundærbrukere i Norge, Polen og Kypros samt 5 brukere fra hver brukergruppe i Østerrike. Totalt 70 personer. I tillegg intervjuet vi 7 tertiærbrukere, hovedsakelig fra IT-industrien, om hvordan GUIDed systemet best kunne kommersialiseres. Brukertestene har vist forskjeller både i forventninger og oppfatninger til brukerne i de enkelte deltakerlandene. Norske eldre bruker mange apper. GUIDed tjenestene føltes i enkleste laget, samt at brukerne var klar over at det eksisterer mange gratis alternativer for mange av dem. To brukere trakk seg etter et par uker fordi de syns tjenestene var for enkle. I Norge var brukerne i større grad enn i de andre landene klar over at de deltok i et forskningsprosjekt og hadde større tålmodighet med feil og ustabilitet enn i de andre landene. Spesielt i Polen var mange brukere tidvis misfornøyde med stabiliteten i tjenestene. Det virket som de hadde forventninger om at systemet skulle fungere perfekt. Mot slutten av testingen fungerte både tjenestene og den underliggende infrastrukturen bedre. Påminnelser om å ta medisin ble mye brukt i Norge, og også i de andre landene, men samtaler med eldre mennesker viste at mange av dem bruker kalendertjenester for slike påminnelser. Navigasjonen i GUIDed fungerte ok, men norske brukere foretrekker f.eks Google navigering. Google har en bedre utviklet tjeneste og er også kommet opp med AR hjelp i navigeringen. Imidlertid virket navigasjonstjenesten godt får gående. Mens Google stort sett navigerte langs større gater, kunne GUIDed-tjenesten lettere finne snarveier for gående. Hjemmekontroll systemet vi utviklet i GUIDed var basert på Raspberry Pi og zigbee. Systemet fungerte godt for å demonstrere hva smarthus kan være, fjernkontroll av lys og varme, men vår vurdering er at det er langt fram før GUIDed-tjenesten kan bli en kommersiell tjeneste. Utvalget av devicer du kunne kontrollere var for begrenset samt at oppsettsprosedyren var lang unna plug and play. Hjemmesikkerhet, hvor du får tilgang til diverse alarmer for røyk, gass, dører etc. ble lite brukt i Norge fordi nordmenn kjøper slike tjenester fra kommersielle aktører. GUIDed-tjenesten må du operere selv, men både i Polen, Østerrike og Kypros skapte denne tjenesten forventninger og ble betraktet som nyttig og en ekstra sikkerhet. Kommunikasjonstjenesten fungerte ok, men også her repliserte brukerne at det fins mange andre gratis alternativer som f.eks. Messenger, Duo, Skype og Teams. I juni 2022 arrangerte Karde det eneste fysiske prosjektmøtet i prosjektet etter kick offen p Kypros i januar 2020. Prosjektet ble rammet av covid-epidemien, både i forhold til møter, alt foregikk på Skype og Teams, og i forhold til brukertestingen. Prosjektet er et samarbeid mellom til sammen syv europeiske partnere fra Kypros, Norge, Polen og Østerrike. Prosjektet koordineres av Materia Group fra Nikosia, Kypros. Kardes oppgaver var knyttet til design, brukervennlighet, testing og evaluering av systemet samt spredning av ny kunnskap fra prosjektet. Karde hadde ansvaret for et utfyllende deliverable som oppsummerer resultatet av alle testene i GUIDed. Karde har utviklet web-portalen for GUIDed-tjenesten. Vi har gjennom deltakelsen fått erfaringer og byggeklosser til fornying av Memas-tjenesten, samt gode relasjoner med miljøer i de andre deltakerlandene. MedGUIDE er et AAL-prosjekt med delfinansiering fra EU-kommisjonen og Norges forskningsråd. Partnerne har lagt ned en betydelig egeninnsats.

Alle virkninger og effekter som beskrevet i prosjektsøknaden kan anses som mer eller mindre oppfylt. Oppnådde resultater: - En funksjonell, konfigurerbar teknologiplattform og relaterte tjenester. Prosjektet har utviklet et system med en teknologiplattform bestående av to elementer. En web portal for registrering av brukere og konfigurering av brukerinformasjon. En app med 5 tjenesteelementer: 1. Påminnelse om å ta medisin, 2. Navigeringshjelp med AR funksjjonalitet, 3. Smarthuskontroll, 4. Trygghetsalarmer i hjemmet, 5. Enkel videokommunikasjon. - En grundig testet og validert plattform og relaterte tjenester i ulike tjenestekonfigurasjoner og boliginnstillinger, hvor en overveiende del av sluttbrukerne har uttrykt sin tilfredshet med teknologiplattformen, de relaterte tjenestene og brukergrensesnittene. Plattformen er validert og testet gjennom en serie av brukeraktiviteter i alle deltakerlandene. Papirprototyper, labtester og to runder med virkelige tester i testpersoners hjem. Input fra testene er brukt til løpende forbedringer av funksjonalitet og brukergrensenitt. - En læringsfunksjonalitet som hjelper sluttbrukerne til å unngå teknologiavbrudd, minimere teknofobi og muliggjøre brukervennlighet av tjenestene. Opplæring i bruk av app-tjenestene er blitt implementert med AR-funksjonalitet som leder brukerne gjennom app-tjenestene. Brukerundersøkelsene godtgjør til en viss grad at testbrukerne er blitt mer fortrolige med bruk av apper i løpet av den virkelige test. Vi ser også forskjeller mellom land. Norske eldre brukere var mye mer oppegående i bruke av apper enn brukerne fra Kypros, Polen og Østerrike. Virkninger: - Med den modulære tilnærmingen (tilpassbar, fleksibel, utvidbar, skalerbar), være i stand til å møte det brede mangfoldet av behovene til sluttbrukerpopulasjonen og fleksibelt kombinere komponentene med tredjepartsleverandørkomponenter. Rasberry Pi ble brukt for å styre og kontrollere smart utstyr i hjemmet, samt at utsyret var kommersielt tilgjengelige smarte lyspærer (hvitt lys og fargelys), smarte kontakter som kunne slås av og på, røyk- og gassalarmer, dør og vinduslåser. Alt ble styrt og kontrollert av appen som ble utviklet i GUIDed. - Øk eldre voksnes digitale kompetanse gjennom AR/VR-veiledningen. AR-veiledningen, som kunne slås på og av, var nyttig for brukerne i den første perioden av bruken. Etter hvert, når brukerne ble kjent med appene, kunne AR-funksjonen slås av. - Ved å være et lavbudsjettprodukt gjør det mulig for helseeksperter, helse- og hjemmetjenesteorganisasjoner (og deres ansatte) å investere i produktet gjennom en storskala distribusjon. Det gjenstår å se om dette lar seg realisere. For å kunne være til ordentlig hjelp ble det i brukerundersøkelsen foreslått mange andre tjenster som kunne være til hjelp i dagliglivet. En av organsiasjonene i prosjektet, Materia fra Kypros, som også var hovedkontraktør, driver eldreboliger og vil buke GUIDed for sine beboere.

GUIDed addresses the challenge of keeping older adults independent and functioning in their own homes for as long as possible. It offers a selection of smart devices and services integrated in a smart kit based on budget options, while giving heavy emphasis on training the older users on using the service. To achieve this, GUIDed includes an augmented reality tutoring service for users to be guided on how to use the smart kit. Also, it allows users to add new devices and services in the future. In more detail, GUIDed users a modular and customizable smart kit, consisting of assisted-living solutions and services to facilitate seniors' daily lives in their own home and the community. The main target areas of the smart kit are smart home-control features, safety enhancement, outdoor navigation, health improvement and socialisation/communication. The end users will be GUIDed with a tablet-/smartphone-based Augmented Reality (AR) tutoring service to simplify the smart kit use and optimise usability. The smart kit will be created and integrated using a user-centered design methodology, in which end-users are actively involved in all stages of the project through to the business exploitation stage. GUIDed's unique selling proposition is that it offers a selection of smart devices and services integrated in a smart kit based on budget options, and an augmented reality tutoring service. The research challenges of the project are connected to providing an innovative technology solution essentially in the intersection of supporting the ability of older adults to find, choose and combine assistive technology services, as well as promoting their confidence to use a variety of devices to complete daily tasks. The anticipated potential for use of the project findings include the core functionalities that are successfully implemented and integrated in a robust product for the AAL and AT markets, two years after the closure og the project.

Budsjettformål:

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

Finansieringskilder