Tilbake til søkeresultatene

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

Fluxes and Fate of Microplastics in Northern European Waters

Alternativ tittel: Flukses og skjebne av mikroplast i Nordeuropeiske vann

Tildelt: kr 0,90 mill.

Prosjektet FACTS skapte ny kunnskap og forbedre vår forståelse av kilder, transport, forekomst og skjebne til små mikroplaster i de nordlige marine farvannene. FACTS kombinerte de nyeste metodene for å beskrive transport og geografiske kilder til mikroplastforurensning. Vi har også undersøkt hvor mikroplastpartikler vil havne både i tempererte farvann i den sørlige Nordsjøen og det arktiske vannet i Barentshavet. Vi jobbet med å undersøke hvor MP kan bli funnet i vannsøylen og bruke Skagerrak som en viktig synkesone. Vi undersøkte transportprosesser ved å drive i vann, transport i luft og aggregerings- og synkeprosesser. Vi undersøkte videre transportprosesser ved å drive i vann, transport i luft og opptak i organismer. FACTS zoomer inn på geografisk skala for å studere mikroplasttransport og skjebne i et halvt lukket fjordsystem i Bergen, Norge. Målet var å ta opp spørsmålet om hvordan MP beveger seg i vannsøylen og kan bli fraktet fra atmosfæren til havet. FACTS var strukturert rundt et sett med prøvetakingskampanjer som strekker seg fra German Bight i sør til Svalbard i nord, hvor i 2021 og 2022 prøver ble samlet inn fra forskningsskip, fiskerifartøyer og landbaserte stasjoner. Plastikk-partikkelkonsentrasjoner, bestemt gjennom de foreslåtte prøvetakingskampanjene, ble brukt i oseanografiske og atmosfæriske modellberegninger. Modelltilnærmingen bruktes til å kombinere utgivelses- og transportscenarier, med sannsynlighet og tidsrom for at partikler skal synke, defragmentere og / eller havne på strender. Prosjektet FACTS skapte ny kunnskap og forbedre vår forståelse av kilder, transport, forekomst og skjebne til små mikroplaster i de nordlige marine farvannene. FACTS kombinerte de nyeste metodene for å beskrive transport og geografiske kilder til mikroplastforurensning. Vi undersøkte hvor mikroplastpartikler vil havne både i tempererte farvann i den sørlige Nordsjøen og det arktiske vannet i Barentshavet. Luftprøver ble samlet inn på et 4-ukers lang tokt i juni 2021 og juni 2023, ved bruk av to forskjellige luftprøvetakings metodikker. Vi brukte høyvolum- og lavvolum- prøvetakere. Prøvene ble prosessert i labben til NILU og Oldenburg universitet. PyrGC/MS ble brukt for å analysere MP i luft fra disse prøvene. Første resultater indikerer at atmosfæriske MP er målbar i alle luftprøvene våre, med PS og PP som hyppigst målte MP. Partikler fra bildekkslitasje kunne detekteres i luftprøver målt med høyvolum luftprøvetakere. Plastikk-partikkelkonsentrasjoner, oppnådd fra prøvetakingskampanjene, ble brukt i atmosfæriske modellberegninger. Modelltilnærminger brukes til å kombinere emisjons- og transportscenarier, med sannsynlighet og tidsrom for at partikler skal lang transporteres fra utslippssteder til arktiske strøk. Første resultater indikerer at lokale kilder dominerer framfor langtransporterte partikler. Et gjesteopphold av PhD studenten Isabel Grossmann fra universitet Oldenburg ble gjennomført i januar/ februar 2022. Formålet var å undersøke muligheten å undersøke luftprøver parallelt med RAMAN og pyGC/MS. En publikasjon rundt MP målinger i luft fra 2021 og 2023 toktet er under preparasjon, med flere formidlingstiltak ved internasjonale konferanser som Arctic Frontiers og SETAC gjennomført tidlig i 2023. FACTS vil dele sin ekspertise og funn til et bredt spekter av interessenter, alt fra andre forskere til europeiske beslutningstakere. Detter er allerede godt i gang med bidrag til 2 oversikt artikler over norsk MP forskning og en AMAP rapport om metodikk for luftprøvetaking av MP prøver.

Increasing numbers of studies on the occurrence of microplastics reflect the interest and urgency linked with this topic. The reliability of reported data has improved significantly since more emphasis is put on contamination control, chemical identification of polymer particles and removal of human biases by automation (Primpke et al. 2018, Haave et al. 2019, Simon et al. 2018). Methods such as µ-FTIR and Raman microscopy with particle detection limits of 11 and 1 µm are now routinely applied (Cabernard et al., 2018). Based on these and emerging methods with even lower detection limits, a more complete description of sources, transport and fate of small MP is now accessible. However, further research is needed to understand them at different scales and to detect challenging particle classes: - Large Scale Transport – South to North by Air accomplished - Increased understanding on the intermediate scale transport and fate - Contributed to the understanding of the Vertical transport in the water column from depositions of atmospheric MP

FACTS will create new knowledge and improve our mechanistic understanding on the sources, transport, occurrence, and fate of small microplastics in the northern marine waters. FACTS will combine state-of-the-art analytical, monitoring and modelling approaches in feedback cycles to describe transport and geographical sources of microplastics contamination as well as sinks from the temperate waters of the southern North Sea to the Arctic waters of the Barents Sea. It analyses the distribution of MP in the water column and quantifies Skagerrak as a major sink zone. Investigated transport processes range from drift scenarios to air transport to aggregation and sinking processes. FACTS also zooms in on the geographic scale to study microplastic transport and fate in a semi enclosed fjord system. The goal is to address the question of how MP move vertically in the water column with time under comparatively well-defined hydrodynamic conditions. FACTS is structured around a set of sampling campaigns reaching from the German Bight to Svalbard, where samples are collected from large research vessels, smaller research vessels, fishery vessels and land based stations. Plastic particle concentrations, obtained from the proposed sampling campaigns are implemented into oceanographic models. The modelling approach is used to integrate release and transport scenarios, and the likelihood and timescale for particle pathways is estimated based on sinking, defragmentation, and beaching rates, obtained from observations. FACTS will be enhanced by tackling the current challenges of nanoplastics and tyre wear particle detection in marine samples. Both particle types are currently not accessible for mass balances of marine plastics contamination. Finally FACTS synthesises the knowledge gained and disseminates it to a wide range of stakeholders, ranging from other scientists to European decision makers.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø