Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Implementing Best Practices, Knowledge, Competences and Technology for Safe and Efficient Asset Management for Tunnel Industry

Alternativ tittel: Implementere Beste Praksis, Kunnskap, Kompetanser og Teknologier for Sikker og Effektiv asset management for tunnel Industrien.

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

311390

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

PhD studiet har etablert sammarbeid med pågående studier ved NTNU og UiS. Synnergier fra annen relevant forskning vil bidra med ytterligere informasjon og verdi til prosjektet. Spørreundersøkelse angående Asset Management er fullført. Forskjeller er identifisert, og PhD arbeidet fokuserer fromover på hovedutfordringer. Dette definerer en tydeliggere vei videre, samt fremtidige forskningsaktiviteter. Resultater publiseres på to internasjonale konferanser. Valideringsintervjuer angående resultatene pågår med utvalgte eksperter fra begge industrier. Flere publikasjoner er på vei, basert på utfallet av disse intervjuene. Hovedmålene bl.a. for 2022 er å utvikle et tettere sammarbeid med statens veivesen (SVV), og å studere pågående tunnell prosjekter. Utvikle en bedre forståelse og kunskap om asset management i praksis hos begge industrier. Mer fokus på data analyse og modelering av tunnell data er planlagt som fremtidige aktiviteter.

-

The purpose of the project is to transfer knowledge, competences, technologies & proven asset management methodologies from offshore industry for efficient tunnel lifecycle management. The methods & technologies contribute to environment, increased safety, availability, effectiveness, standardization & foster digitalization. Operation & maintenance (O&M) in many industries is mainly experience-driven, lacking structured approach, sustainability, innovative processes and digital mindset. New technologies are pushing all to think new and innovative ways for asset O&M. Modern tunnels are equipped with highly sophisticated equipment. A road tunnel has a usual design life of over 100 years whereas equipment in a tunnel lasts for about 25 -30 years. This means that equipment in tunnels need major upgrades/replacement at least 3-4 times during tunnel lifecycle. Improper maintenance & inefficient processes lead to poor asset O&M consequently causing unwanted consequences. Moreover, adding unnecessary cost, time adds considerable amount of Greenhouse emissions. Efficient sustainable O&M plans contribute to reduction in Greenhouse emissions, which are aimed to be cut by about 70 percent in the next 30 years, goal set by EU. This becomes more challenging for ageing tunnels & equipment. The systematic theoretic approaches applied in the offshore industry is an excellent starting point for further exploration of system designs of the O&M of tunnel systems. The fast-paced changes in society require flexible & functional tunnel safety regulations to ensure safe and secure development. Modern systems and equipment in tunnels generate large amount of data that can be used for identifying the real status of the equipment. Combining as-is status of the equipment with maintenance history data collected through years of operation and maintenance, create unique opportunities. This means that maintenance strategies to move from conventional to more proactive and predictive strategies.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd