Tilbake til søkeresultatene

EUROSTARS-EUROSTARS

E!113902 VDR-based support for e-navigation services: fostering ship autonomy, monitoring and remote piloting

Alternativ tittel: VDR-basert støtte til nye e-Navigasjonstjenester; monitorgering og beslutingsstøtte for det autonome skipet

Tildelt: kr 2,9 mill.

"Smarte systemer revolusjonerer sjøfarten: Hvordan NAVTOR og Danelec Marine skaper fremtiden for autonome og tradisjonelle skip" På det åpne havet utvikler sjøfarten seg i en spennende retning. Fra autonome skip til de gode gamle tradisjonelle båtene, er det behov for å samle inn og analysere sensorinformasjon for å ta de beste beslutningene. Dette er nøyaktig hva NAVTOR og Danelec Marine jobber med, og vi har nå jobbet med en innovativ løsning for å gjøre det mulig - den såkalte e-VDR, eller enhanced-VDR. e-VDR, som står for "enhanced-Voyage Data Recorder," er den neste generasjonens svart boks for skip. Den går langt utover å bare lagre data og tar sikte på å overføre viktig sensorinformasjon fra skip til land i sanntid (avhengig av et fartøys tilgjengelige båndbredde og dekning av kommunikasjonsmidler). Dette gjør det mulig å samle inn viktige data fra sensorer om bord, som tidligere måtte hentes manuelt. Ikke bare reduserer dette arbeidsbyrden på skipene, men det gir også landorganisasjonen en betydelig bedre forståelse av hva som skjer ute på havet. Den mest spennende delen av eVDR-prosjektet er bruken av dataene. Ved å overføre informasjonen hyppig til applikasjoner om bord, har prosjektet åpnet døren for å generere rapporter og innsikter som tidligere var utenfor rekkevidde. Dette betyr at man kan få et sanntidsbilde av skipets bevegelser, og sensor data. Dette er informasjon man har et stort behov for når man skal opprette et "remote operations senter," hvor landorganisasjonen kan overvåke og veilede flere skip samtidig for å optimalisere drift og fartøys operasjoner. En annen spennende del av prosjektet er brukervennligheten. Gjennom grundige studier av brukergrensesnitt og brukeropplevelse har teamet skapt en plattform som gjør det enkelt å forstå og jobbe med de innsamlede dataene. Dette er ikke bare nyttig for landorganisasjonen, men vil også danne grunnlaget for videreutvikling av applikasjoner og plattformer som vil revolusjonere måten skip opererer på. Som en smakebit på hva som er mulig med denne teknologien, har prosjektet allerede etablert en pilot. Denne piloten gir sanntidsinformasjon om skipets bevegelser, inkludert retning, kurs over grunn, hastighet over grunn, dybde og vindhastighet, i tillegg til maskinordrer. Dette kalles "Conning," og det gir landorganisasjonen muligheten til å få bedre forstå forholdene og statusen om bord. Alt i alt representerer dette prosjektet et stort skritt mot "Total Ship Operations".. Med NAVTOR og Danelec Marine i spissen, er fremtiden for sjøfart full av spennende muligheter, der autonome og tradisjonelle skip blir stadig smartere og mer tilkoblet.

NVT will use the project outcome to establish a new generation shore based, real time monitoring and decision support services. NVT has established the backbone and storage solutions for a new generation of shore-based monitoring and decision support services. Through the knowledge gathered together with our partner Danelec we have understood the importance of utilizing the data both on board and on shore for reporting as well as monitoring and decision support. Establishing a framework that underscores transparency between ships and shore, and utilizing the same verified data for both reports and high-speed transmissions to the shore, creates a shared reference point. This not only promotes consistency but also eliminates disputes regarding reported or collected data between ship and shore. With the infrastructure in place and a framework of graphical user interfaces in place we are ready to implement the data into NAVTOR suite of applications and portals for the benefit of both the mariners and shore-based teams.

The future autonomous vessel will be equipped with many more types of sensors such as LIDAR’s and CAM’s than defined in the scope of the current IMO MSC.333(90) resolution. The requirements for the way that, e.g., Radar is recorded is also expected to change (streaming video instead of image snapshots). Through this project, the partners will re-define the eVDR to cope with the requirements for autonomous vessels (e.g. updates in the configuration firmware, video module input firmware and data player tool to support different types of data). Also, the eVDR capsule capacity will be updated to cope with legal requirements and IMO recommendations (WP2). Then, the design and implementation of the communication solution will be addressed (WP3) in order to obtain the most suitable compression of data from RADAR, LIDAR and CAM systems. This is necessary because the remote monitoring and supervision application will not require full and high-quality data with low latency for all phases of the autonomous vessel’s journey. This adaptive/intelligent system of data selection and management involves breakthrough innovation to be developed in WP3. The access to the stored data in DM eVDR will be a challenge addressed by NVT in WP4 using new connectors to DM and refine NVT’s Azure based Data Centre, back office, etc. This will provide the bridging between the e-Nav Platform from NVT and the data from the eVDR (collected from different vessel devices), processed and initially stored by the DM eVDRConnect and VDRConnect Cloud. The complete service, from data collection on board via DM data centre, to the office-based fleet operation centre, will be assembled in WP5. The new data feeds from the eVDR will be integrated into the NVT e-Navigation platform in order to obtain a holistic e-navigation service including the applications for remote monitoring and supervision.

Budsjettformål:

EUROSTARS-EUROSTARS