Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Utvikle metoder for praktisk og tverrfaglig læringsarbeid knyttet til bærekraft.

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektnummer:

311873

Prosjektperiode:

2020 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Risør videregående skole har bestemt seg for et overordnet mål om å utdanne elever som opplever at de FORSTÅR, FORANDRER og FORBERDRER verden. I 2020 etablerte vi vår egen BærekraftLAB, med egen prosjektleder og egen bærekraftsansvarlig i elevrådet. Vi er (så vidt vi vet) første videregående skole i Norge som fra høsten 2021 har satt av tid til tverrfaglig arbeid i timeplanen hver uke. Med utgangspunkt i Design Thinking, prosessledelse, 21st Century skills og modell fra Astrid Sinnes i boken ?Action, takk!? fra 2020, har vi utviklet vår egen BærekraftLAB-metode. Der jobber elever og lærer med å finne bærekraftige løsninger på virkelig utfordringer i samarbeid med lokalt næringsliv, organisasjoner, politikere og universitet. Vi er opptatt av at elevene skal få erfare at de kan praktisk være med å bidra til endring. De skal trenes i å se helheten, med både klima, økonomi og sosial utvikling i sammenheng. Vi har som mål å etablere oss som et regional kompetansesenter for utdanning for bærekraftig utvikling, og har søkt Forskningsrådet om videreføring av prosjektet vårt. Forrige skoleår hadde vi to prosjekt der elevene testet ut metoden: Vi hadde en BærekraftUKE hvor vi jobbet med hvordan gjøre vår egen skolen til et mer bærekraftig sted. I samarbeid med LPO-arkitekter som er gode på gjenbruk av materiale, var elevene med på å lage et kreativt rom. Andre jobbet med å utvikle måltidene på skolen, og har vært med å starte opp en enkel skolehage, mens andre igjen jobbet med bruk av solcelleanlegget på skolen. På våren var en del av skolen med på å lage FN-avis med temaet Demokrati og medborgerskap. Også der brukte vi BærekraftLAB-metoden. Elevene laget sin egen redaksjon, og fikk erfaring med demokrati i praksis, samtidig som de så alt i sammenheng med klima, økonomi og sosial utvikling. Skolen vant faktisk den nasjonale konkurransen. Avisartikkel her. Dette skoleåret har vi planlagt fire litt lengre og større prosjekt. Det første prosjektet var elevene med på en ryddeaksjon av såkalt Spøkelsefiske (forlatt fiskeredskap), i samarbeid med Risør Undervannsklubb og Skjærgårdstjenesten til kommunen. De fikk i oppdrag å lage en mediaproduksjon som skal bidra til at vi unngår/reduserer Spøkelsesfiske framover. NRK Dagsrevyen har laget et innslag om prosjektet vårt 2. oktober 2021. Nå er vi i gang med en 30 dagers Challenge sammen med cChange, en lokal kunstner og Risør kommune. I 30 dager skal elever, lærere, ordfører og kommuneadministrasjonen gjøre en selvvalg endring som kan knyttes til klima, miljø og bærekraft. Underveis får de forskningsbasert veiledning, inspirasjon og refleksjonsspørsmål. Målet er å gi elevene perspektiver på personlige, sosiale og systemiske barrierer og muligheter for endring i livet sitt for en mer bærekraftig levemåte. De blir utfordret til å uttrykke erfaringer gjennom kunstuttrykk. Kunsten skal stilles ut for lokalsamfunnet. Fagsjef for klima og næringsutvikling i kommunen skal bruke erfaringene som innspill til kommunens Klima- og Miljøplan. I november 2021 fikk vi Utdanningsforbundets Klimapris for arbeidet vi gjør ved skolen. Mer informasjon om BærekraftLAB finnes her: https://risor.vgs.no/skolen-var/barekraftlab/ Og på skolens Facebook side: https://www.facebook.com/risor.vgs.no/

Formål med pilotprosjektet: Pilotprosjektet vil inneholde utprøving av pedagogiske og didaktiske metoder og prosjektprosesser som lærere og elever skal bruke til konkret læringsarbeid. Videre skal prosjektet bidra til å lage et kunnskapsgrunnlag for hvordan praktisk opplæring i bærekraft kan organiseres på en videregående skole. Det endelige formålet med pilotprosjektet er å utvikle en plan for implementering av erfaringene fra pilotprosjektet i skolens drift, herunder etablering av et fysisk laboratorium for teknologi knyttet til bærekraft. I tillegg tar pilotprosjektet sikte på å utvikle en veiledning til andre skoler som ønsker å gjøre det samme. De mest sentrale utfordringene ved å få etablert prosjektet • Frikjøp av tid for lærere og andre som skal delta i prosjektet. • Sikre kontinuerlig, forpliktende deltakelse fra samarbeidspartnere. • Beregne nødvendig tidsbruk. De mest sentrale FoU-utfordringene vi regner med å møte • Utholdenhet i aksjonslæringsarbeidet. • Motstand/usikkerhet i forbindelse med å prøve ut nye pedagogiske og didaktiske arbeidsmåter. Potensialet for anvendelse av prosjektresultatene Det forventes at pilotprosjektet vil resultere i: • Et kunnskapsgrunnlag for utforskende læring om bærekraft. • En beskrivelse av utforskende og prosjektorienterte metoder som lærere og elever kan benytte i forbindelse med bærekraftlabben. • Konkrete undervisningsopplegg. • Prosjektplan for hovedprosjekt. Prosjektresultatene forventes anvendt på følgende måter: • Kunnskapsgrunnlaget og tilhørende veiledninger fungerer som styringsdokument for undervisning i bærekraft. • Beskrivelsen av metodene kan brukes på flere måter: • Som veileder til ønsket praksis før arbeidet starter. • Som rammeverk for refleksjon etter at arbeidet er gjennomført. • De konkrete undervisningsoppleggene blir lagt til en ressursbank som både lærere, elever og bedrifter har tilgang til. • Prosjektplanen vil legitimere oppstart av bygging og drift av bærekraftlabben.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder