Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

VOGUE - Engelsk på yrkesfag. En komparativ studie av engelskundervisning før og etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020

Alternativ tittel: VOGUE - English in the vocational classroom. A comparative study of English instruction before and after the 2020 curricular reform.

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektnummer:

312201

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Doktorgradsprosjektet er en studie av engelsk på yrkesfag før og etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020. Mål Prosjektets mål er å undersøke undervisningspraksiser i engelskfaget på yrkesfaglige studieprogrammer. Studien bygger på tidligere forskning blant ungdommer i norsk skole om betydningen av deres interesser for engelsk utenfor skolen for å utvikle sin kompetanse i engelskfaget (Brevik, 2016, 2019; Brevik & Hellekjær, 2018). Engelsk i og utenfor skolen Engelsk har stor betydning i dagens samfunn, både lokalt og globalt (Rindal, 2019), og det nye engelskfaget vektlegger i større grad enn tidligere en aktiv og utforskende tilnærming til språk, betydningen av elevenes interesser for engelsk og opplevelse av faget som relevant for elevene også utenfor skolen, i deres ungdomskultur, i samfunns- og arbeidsliv. Et mål for studien er derfor å samle kunnskap om hvordan elevene benytter seg av den engelskkompetansen som de har utviklet utenfor skolen i engelskfaget, og hvordan engelsklærere eventuelt tar opp denne kompetansen i engelskundervisningen på yrkesfag. Her er også strukturelle endringer av betydning, som at all engelskundervisning nå samles på vg1, at underveisvurderingen går fra å være generell til fagspesifikk, og at de grunnleggende ferdighetene vektlegger språkbevissthet i større grad enn før. Forskningsdesign Prosjektet undersøker elevers språkpraksiser og læreres undervisningspraksiser gjennom en integrering av data i klasserommet (observasjon, video- og skjermopptak, elevarbeider og spørreskjema), utenfor klasserommet (intervjuer med elever og lærere) og utenfor skolen (elevlogger og skjermopptak under online spilling). Studien foregår i engelskklasser ved en videregående skole, der deltakerne har engelskundervisning på ulike yrkesfaglige studieprogrammer. Data som er samlet inn før innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (skoleåret 2019-20) vil bli kombinert med data samlet inn etter at den nye læreplanen er innført (skoleåret 2021-22).

Doktorgradsprosjektet har som mål å utvikle kunnskap om engelsk på yrkesfag før og etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020. Studien er del av forskningsprosjektet VOGUE (Vocational and General students’ use of English in and out of school) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo (UiO). Prosjektet undersøker yrkesfagelevers språkpraksiser og læreres undervisningspraksiser gjennom et mixed methods design (Johnson & Christensen, 2017). Studien foregår i engelskklasser ved en videregående skole, der deltakerne har engelskundervisning på ulike yrkesfaglige studieprogrammer på vg1 og vg2. To datasett vil bli sammenlignet: et som er samlet inn under Kunnskapsløftet 2006/13 (skoleåret 2019-20) og et som vil bli samlet inn etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (skoleåret 2021-22). Det benyttes en kombinasjon av blant annet deltakende observasjon i klasserommet med video- og skjermopptak, elevarbeider og spørreskjema, elevlogger og skjermopptak av elevers online spilling utenfor skolen, samt intervjuer med elever og lærere. De mest sentrale utfordringene ved prosjektet handler om å få samlet inn sammenlignbare data før og etter innføring av ny læreplan, ivaretakelse av deltakernes personvern og retten til å si nei, samt håndtering av store mengder data samlet inn både i og utenfor skolen blant både elever og lærere. Doktorgradsprosjektet er nyskapende fordi det er gjort lite forskning på engelskundervisningen på yrkesfag i norsk skole, tidligere observasjonsstudier har ikke kombinert videoopptak av undervisning med selvrapporterte data fra elever og lærere, og klasseromsforskning har ikke tidligere vært kombinert med data fra yrkesfagelevers bruk av engelsk utenfor skolen. Diskusjon av implikasjoner for utvikling av elevenes engelskkompetanse, kobling av kompetanse utviklet i og utenfor skolen og for engelskundervisning på yrkesfaglige studieprogrammer vil bli sentralt.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder