Teknisk gjeld i software-utvikling er suboptimale designløsninger som er gunstige på kort sikt, men som kan få kostbare, negative konsekvenser på lang sikt, f.eks. kostbart vedlikehold av programvaren eller at det blir umulig å videreutvikle systemet. Teknisk gjeld utnyttes strategisk av SW-organisasjoner for å oppnå kortsiktige gevinster: Oppstartselskaper bruker det for å redusere kostnader og risiko i utviklingen av sitt første produkt, og store selskaper bruker det for å teste nye løsninger. Men når teknisk gjeld akkumuleres, må betydelige utviklingsressurser brukes på å håndtere den og "betale ned gjelden med renter". I gjennomsnitt blir 30 til 40% av SW-utviklingskapasiteten i programvareselskaper benyttet til å håndtere teknisk gjeld. Dette er beregnet å medføre et tap på rundt 300 milliarder dollar globalt. Hvis ikke den tekniske gjelden blir håndtert i tide, vil den forårsake økende problemer med å tilby forretningsverdi til kundene, utviklingskriser, mislykkede prosjekter og tap av kunder. "Gjeld" er et vanskelig aspekt å forstå, og SW-organisasjoner administrerer generelt teknisk gjeld ut fra magefølelse uten å bruke systematiske verktøy og metoder.
Basert på forskning fra Universitetet i Oslo, inkludert flere praktiske case-studier i samarbeid med store software-selskaper, har vi utviklet en prototype av et verktøy, kalt AnaConDebt (Analysis of Contagious Debt), for å estimere og håndtere teknisk gjeld og dens virkninger. Hovedmålet med dette prosjektet var å lage et fundament for et oppstartsselskap for å kommersialisere AnaConDept. Vi har integrert AnaConDebt med to komplementære og svært mye brukte verktøy for hhv prosjektstyring og kodeanalyse for lettere å demonstrere nytteverdien for potensielle kunder. Vi har demonstrert resultatene for tre store selskaper, som alle uttrykker stor interesse i verktøyet. Vi har også fått på plass et dedikert og kunnskapsrikt gründerteam som har etablert selskapet ACDtek AS for å ta verktøyet ut i markedet.
Developed foundation for a new Norwegian company.
Increased project participants' experience within innovation, commercialization, marketing, investor relations, etc.