Tilbake til søkeresultatene

EU-STRA-Strålevern

Augmented Cooperation In Education and Training in Nuclear and Radiochemistry - Norwegian Part

Alternativ tittel: Utvidet virkelighet for utdanning og trening i kjerne- og radiokjemi - norsk del

Tildelt: kr 2,8 mill.

Kompetanse innen kjerne- og radiokjemi er essensielt for energiproduksjon basert på kjerneenergi, produksjon og utvikling av radiofarmaka, beredskap ved ulykker og krigs-/terrorhandlinger mot nukleære installasjoner eller nukleært materiale, samt flere andre viktige industri- og samfunnsanvendelser. Utdanning og kompetanseutvikling på dette området er utilstrekkelig i Norge, noe som vekker bekymring hos både næringsliv og norske myndigheter. Dette ble nylig understreket da Kunnskapsdepartementet etablerte 40 nye studieplasser spesielt rettet mot nukleære anvendelser. Prosjektet A-CINCH-Nor, som er en del av EU-prosjektet A-CINCH, har i løpet av de tre årene det varte, fokusert på behovet for økt rekruttering til denne fagområdet og økt både kvalitet og kvantitet innen utdanningssektoren på dette området. CINCH står for "Cooperation In education and training in Nuclear and radiocHemistry". A'en i inneværende prosjekt står for "augmented" og reflekterer fokuset på å inkludere utvidet og virtuell virkelighet ("Augmented Reality" (AR) og "virtual reality" (VR)) i læringsverktøyene. Prosjektet hadde som mål, i tillegg til utvikling av AR og VR verktøy, å fullføre utdanningsverktøyene fra de tre tidligere CINCH-prosjektene (2010-2020), samt gjøre dem alle tilgjengelige for fortsatt bruk, også utenfor CINCH-konsortiet. Kjernekjemi ved UiO har aktivt bidratt i CINCH-prosjektene og spesielt fokusert på å utvikle fjernstyrte laboratorieoppgaver ("RoboLab"), en wiki kalt NucWik for deling av undervisningsmateriell innen faget, en MOOC - "Massive Open On-line Course" - i radiokjemi med mål om å øke forståelsen for faget og rekruttere nye studenter, samt utviklingen av et virtuelt radiokjemilaboratorium med øvelser som ligner på de studentene typisk utfører i en vanlig radiokjemikurslab. VR-laboratoriet bruker de samme verktøyene som typisk finnes i dataspill der man kontrollerer en avatar til å utføre spesifikke oppgaver. Vi har også integrert disse verktøyene i våre kurs innen radioaktivitet og radiokjemi, og vi har fått svært positive tilbakemeldinger fra studentene.

Gjennom A-CINCH og CINCH prosjektserien er det utviklet moderne læringsverktøy, spesielt i det digitale domenet, for å kunne gi bedre og mer effektiv undervisning og trening i kjerne- og radiokjemi. Disse verktøyene er tilgjengelig gjennom CINCH HUB plattformen: https://hub.cinch-project.eu/ UiO har gjennom hele prosjektserien ledet arbeidet med å utvikle fjernstyrte laboratorieøvelser, disse gir institusjoner uten tilgang til radiokjemilaboratorier (som er kostbare og kompliserte å drifte) mulighetene for å gi studentene erfaring med laboratoriearbeid. Videre og kanskje viktigere er det at de fjernstyrte laboratorieøvelsene kan benyttes som forhåndstrening til å arbeid i fysiske laboratorier og på den måten øke læringsutbyttet fra øvelser i fysiske laboratorier. Det samme gjelder det nye "gaming type" virtuelle radiokjemilaboratoriet, der studentene på samme måte som man løser oppgaver i et dataspill kontrollerer en avatar i en virtuell verden. Det er bygget inn konkrete laboratorieoppgaver som løses på samme måte man gjør i et fysisk laboratorium. Vi har tatt disse hjelpemidlene i bruk i være radioaktivitets og radiokjemikurs ved UiO og tilbakemeldingen fra studentene har vært svært positiv.

Expertise in nuclear and radiochemistry (NRC) is of strategic relevance in the nuclear energy sector and in many vital applications. The need for radiochemistry expertise will even increase as the focus shifts from safe nuclear power plant operation to decontamination and decommissioning, waste management and environmental monitoring. The non-energy fields of NRC applications are even much broader ranging from life sciences – radiopharmaceuticals, radiological diagnostics and therapy – through dating in geology and archaeology, (nuclear) forensics and safeguards operations, to radiation protection and radioecology. The A-CINCH project primarily addresses the loss of the young generation's interest for nuclear knowledge by focusing on secondary / high school students and teachers and involving them by the “Learn through Play” concept. This will be achieved by bringing advanced educational techniques such as state-of the art 3D virtual reality NRC laboratory, Massive Open Online Courses, RoboLab distance operated robotic experiments, Interactive Screen Experiments, NucWik database of teaching materials, or Flipped Classroom, into the NRC education. All the new and existing tools wrapped-up around the A-CINCH HUB – a user-friendly and easy-to-navigate single point of access – will contribute increasing the number of students and trainees in the field of nuclear and radiochemistry. Nuclear awareness will be further increased by the High School Teaching Package, Summer Schools for high school students, Teach the Teacher package and many others. Additionally, successful educational and training tools from previous projects will be continued and further developed. Networking is an important part of the project, facilitated by having ENEN as one of the partners and by having structural links with other Euratom projects, the EuChemS, the NRC-Network as well as by additional links with other end users and stakeholders including the high schools.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

EU-STRA-Strålevern