Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Digitalisation in rural business

Alternativ tittel: Digital transformasjon i desentraliserte/rurale strøk i samarbeid mellom små og mellomstore bedrifter og kommunen

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektnummer:

313595

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Digitalisering fører med seg radikale endringar i økonomien både globalt og lokalt. For å tilpasse seg endringane og utvikle seg på ein berekraftig måte, er verksemder nøydde til å utnytte moglegheitene og takle utfordringane som digital teknologi representerer. Verksemder i rurale område har spesielle utfordringar, og dette er tilfellet også når det gjeld digitalisering. Målet med prosjektet er å medverke til betre kunnskap om digitalisering i små verksemder i rurale område. Prosjektet legg i utgangspunktet opp til å undersøke digitalisering som eit generelt fenomen, men vil også kunne fokusere på eit meir spesifikt tema knytt til digitalisering, som til dømes digital kompetanse. Det er naturleg at utgangspunktet for analysane er verksemdene sjølve, men prosjektet vil også kunne fokusere på omgjevnadane deira og rolla som andre aktørar speler, som til dømes kommunal forvalting. Planen er at prosjektet først skal gjennomføre ein systematisk litteraturgjennomgang. Denne kan tene som utgangspunkt for vidare analysar av både konseptuell/teoretisk, kvantitativ og kvalitativ art.

The ongoing digital transformation, i.e. adopting digital technologies in enhancing processes, activities and competencies of companies (Bohnsack et al. 2018; Pesch et al. 2018), not only improves the companies’ resilience under drastic economic change but also enhance companies’ competitiveness for sustainable growth and outreach to new market segments. Digital technologies and devices such as smartphones, smart products, the Internet of Things (IoT), Artificial Intelligence, and deep learning are significant elements in the transformation. Digital transformation of rural businesses is a special theme due to the complex combinations of geographical, cultural, social, technical and personal attributes, such as location, business culture, business domain, education, age, digital skills, etc., which can influence the adoption of digital technologies. In this context, the business environment of the regional business plays a vital role in supporting and enabling the stable operations and sustainable growth of the business. This includes local authorities, i.e. multicipalities, local investor network, research and development institutes and other governmental units. In any geographical case, it is important to understand the digital transformation under the influence of these contextual factors. In this proposed project, we focus: a) on an interdisciplinary theoretical development of digital transformation process for rural businesses, b) iteratively develop a conceptual framework mapping ecosystem-level and business-level factors for performing the transformation, c) empirically evaluate the approach in a longitudinal case study.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder