Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Autonomous Cargo-Handling and Transportation

Alternativ tittel: Autonom lasthåndtering og transport

Tildelt: kr 12,9 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

313898

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Forskningsprosjektet har for koordinator VOCA lagt grunnlaget for en strategisk satsning i forhold til digitalisering og autonomi for industrielle maskiner. Prosjektet muliggjorde avgjørende forskning og utvikling for å prøve ut nye metoder innen persepsjon og robotikk. Ikke bare har prosjektet bidratt til å planlegge koordinator sin strategiske videre satsning, i tillegg har partnerne i prosjektet gjort seg viktige erfaringer for å definere sine videre strategier og satsninger. En generisk teknologiplattform, bestående av hardware sensorer og programvare, har gjennom forskningsprosjektet og andre paralelle prosjekter muliggjort praktisk utprøving av de oppnådde forskningsresultatene. Blant annet har arbeidet i prosjektet med autonomi for kraner fått en videre satsning og kontraktssignering via Optilift, koordinator VOCA sitt datterselskap. Optilift har signert avtale med Palfinger Marine og Aker BP for å utviklere, kvalifisere og levere de første autonome offshore kraner i verden, til levering i 2026/2027. Koordinator har også tatt videre digitaliserings- og persepsjonsresultatene fra forskningsprosjektet mot både praktiske havneoperasjoner i form av mobile havnekraner samt reach stackere. Operasjonelle løsninger som er i pilot og kommersialiseringsfasen har i stor grad bygget på forskningsresultatene fra prosjektet. Oppsumert har prosjektet for koordinator og parntere vært en stor suksess, hvor koordinator har fått mulighet allerede til å oppnå tekniske og kommersielle positive gevinsert, og hvor forskningsresultatene har blitt innlemmet i selskapets teknologiplatform og hovedsatsninger.

Forskningsprosjektet har for koordinator VOCA lagt grunnlaget for en strategisk satsning i forhold til digitalisering og autonomi for industrielle maskiner. Prosjektet muliggjorde avgjørende forskning og utvikling for å prøve ut nye metoder innen persepsjon og robotikk. Ikke bare har prosjektet bidratt til å planlegge koordinator sin strategiske videre satsning, i tillegg har partnerne i prosjektet gjort seg viktige erfaringer for å definere sine videre strategier og satsninger. En generisk teknologiplattform, bestående av hardware sensorer og programvare, har gjennom forskningsprosjektet og andre paralelle prosjekter muliggjort praktisk utprøving av de oppnådde forskningsresultatene. Blant annet har arbeidet i prosjektet med autonomi for kraner fått en videre satsning og kontraktssignering via Optilift, koordinator VOCA sitt datterselskap. Optilift har signert avtale med Palfinger Marine og Aker BP for å utviklere, kvalifisere og levere de første autonome offshore kraner i verden, til levering i 2026/2027. Koordinator har også tatt videre digitaliserings- og persepsjonsresultatene fra forskningsprosjektet mot både praktiske havneoperasjoner i form av mobile havnekraner samt reach stackere. Operasjonelle løsninger som er i pilot og kommersialiseringsfasen har i stor grad bygget på forskningsresultatene fra prosjektet. Oppsumert har prosjektet for koordinator og parntere vært en stor suksess, hvor koordinator har fått mulighet allerede til å oppnå tekniske og kommersielle positive gevinsert, og hvor forskningsresultatene har blitt innlemmet i selskapets teknologiplatform og hovedsatsninger.

Handling and transportation of goods is a manual process with great operational risk. Goods-handling at ports and logistic hubs require large teams of workers and is dangerous and prone to human error. Accidents and work-related injuries are common, and in the period 2009-2014 in Norway, the following industries represent 67% of the total casualties; construction industry (59), transportation and logistics (44), agriculture and fishing (43) and industry in general (33). For a typical onshore base operator, 50-60% of the total costs are related to labour. By remotely controlled & autonomous handling and transportation of goods, calculations show that it is possible to reduce labour costs with 40% to 60%, and almost completely remove accidents causing casualties and work-related injuries. Increased use of remote control & autonomy enables increased competitiveness despite high labour cost. Drones for priority-deliveries to e.g. offshore sites will increase efficiency and reduce CO2 emissions. We aim to develop a technology platform consisting of software, sensors and compute-devices that will function as the “eyes, senses and brain” turning forklifts, drones and cranes into smart, collaborative devices. This will allow manually- and autonomously controlled transportation devices to interact in uncontrolled environments with self-awareness, smart AI perception of the surroundings, including machine-to-machine communication. More specifically, the project aims to develop perception- and robotic control technology through computer vision and artificial intelligence, allowing autonomous control and interaction of cranes, forklifts and drones, thus enabling autonomous handling of goods. The technology platform developed during the project may be retrofitted to existing machines and integrated into the existing infrastructure, thus enabling economic growth while contributing to circular economy for existing ports, quays and logistic hubs.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena