Tilbake til søkeresultatene

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

STAGE. STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders

Alternativ tittel: STAGE. STartAlder og extramural enGElsk: Å lære engelsk i og utenfor skolen i Norge og Flandern

Tildelt: kr 11,9 mill.

Målet med prosjektet «STartAlder og ekstramural enGElsk: Å lære engelsk i og utenfor skolen i Norge og Flandern» (STAGE) er å styrke vår forståelse av forholdet mellom språklig input og språktilegnelse. I prosjektet undersøker vi mekanismene for språklæring blant elever som lærer engelsk som andre- eller fremmedspråk (L2) og som møter mye engelsk utenfor skolen, men som har ulik startalder for formell engelskopplæring. I Norge begynner engelskundervisningen på 1. trinn (tidlig start), mens i Flandern, den nederlandsktalende delen av Belgia, begynner den ikke før på 7. eller 8. trinn (sen start). Startalderen for formell engelskopplæring er dermed forskjellig for de to gruppene, men Norge og Flandern ligner hverandre når det kommer til unges tilgang til engelsk utenfor skolen, også kalt ekstramural engelsk (EE). Dette betyr at i begge kontekster bruker unge engelsk frivillig, og denne bruken kan til og med begynne før de starter på skolen. Det overordnede forskningsspørsmålet er: «Hva er forholdet mellom startalder, ekstramural engelsk og engelskferdigheter?» For å svare på dette spørsmålet sammenligner vi elever fra Norge og Flandern på tre forskjellige trinn: 1. trinn, alder 6–7 år (EE i begge land, formell opplæring starter i Norge); 6. trinn, alder 11–12 år (EE i begge land + 6 års formell opplæring i Norge); og 10. trinn, alder 15–16 år (EE i begge land + 10 års formell opplæring i Norge og 3–4 års formell opplæring i Flandern). Vi har samlet data fra 984 deltakere i Norge og Flandern. For å registrere deres ekstramurale engelsk har vi brukt et spørreskjema til foreldrene (1. og 6. trinn), et spørreskjema til elevene (1., 6. og 10. trinn), gruppe- og individuelle intervjuer (1., 6. og 10. trinn) og intervjuer i hjemmet (1. trinn). For å måle vokabular har vi brukt en bildebasert vokabulartest (alle trinn, med en forkortet versjon for 1. trinn) og en vokabulartest med svaralternativer (10. trinn), og for å måle leseforståelse har vi brukt en lesetest med svaralternativer (6. og 10. trinn). For å måle muntlige ferdigheter har vi brukt vi en muntlig test utført i små grupper, en på 6. trinn (33 tester, 98 deltakere) og en annen på 10. trinn (25 tester, 72 deltakere). Alle de muntlige testene har blitt tatt opp på video og hver test har blitt individuelt vurdert av tre ulike sensorer. Per 1. oktober 2024 har alle data blitt pseudonymiserte. Noe analysearbeid er ferdig, men de fleste analysene pågår nå parallelt med at vi skriver artikler i henhold til prosjektplanen. I prosjektet utvikler vi også en ny vokabulartest for barn (6–7 år) som lærer engelsk som L2, med arbeidstittelen «STAGE Young Learner Test of Vocabulary». Dette innebærer en separat datainnsamling. Vi har gjennomført en normeringsstudie med 61 deltakere fra Norge og Sverige, og neste fase er å gjennomføre en internasjonal pilotstudie. En PhD-kandidat ble rekruttert til STAGE i 2022 – Nasrin Ulfat. Hun skriver en artikkelbasert avhandling med fokus på eskapisme (definert som en praksis hvor man midlertidig unnslipper virkeligheten og hverdagens utfordringer) og EE. Avhandlingen består av tre studier. Den første artikkelen er en intervjustudie med fem 10. trinns-elever som lærer engelsk som andrespråk i Norge (Ulfat, 2024). Resultatene viste blant annet at alle intervjudeltakerne opplevde eskapisme som en måte å redusere stress på. De rapporterte også om at engelsk (heller enn norsk) var nødvendig for å unnslippe. Videre mente deltakerne at deres praksis med ekstramural eskapisme hadde positiv påvirkning på engelskferdighetene deres. Ulfats andre artikkel blir ferdigstilt innen kort tid. Vi har vært så heldige å i tillegg rekruttere en annen PhD-kandidat til STAGE, Kathrine Staksrud, hvis stilling er finansiert av hennes arbeidsgiver Høgskolen i Østfold (i 60% stilling). Avhandlingen hennes fokuserer på EE og muntlige ferdigheter i L2 engelsk på 6. og 10. trinn. Den første studien ferdigstilles i løpet av noen måneder. Til nå kan vi rapportere om 6 vitenskapelige publikasjoner, 10 presentasjoner på internasjonale konferanser, 1 vitenskapelig poster og 22 andre formidlingsaktiviteter. I den foreløpig nyeste artikkelen basert på data samlet inn fra elever på 1. trinn i Norge, viste resultatene at disse veldig unge elevene kjente til omtrent 750 engelske ordfamilier da de akkurat hadde begynt på skolen. Det var imidlertid stor individuell variasjon, og guttene skåret høyere enn jentene. Førsteklassingenes deltakelse i EE-aktiviteter som foreldrene rapporterte om korrelerte med resultatene på ordforrådstesten. Dette betyr at mange (men ikke alle) barn begynner på skolen med et omfattende L2 engelsk ordforråd – ord de har lært gjennom EE-aktiviteter. I intervjuene fant vi at de så på engelsk som et kommunikasjonsspråk, selv om det også var tydelig at mange hadde vage ideer om engelsk som språk og konsept. STAGE er nå på vei inn i sitt siste år og alle arbeidspakkene følger planlagt fremdrift.

The STAGE project, STarting AGe and Extramural English, aims to advance our understanding of the relation between language input and language acquisition by investigating the mechanisms underlying language learning among English-as-Foreign-Language learners who are exposed to large amounts of English language input outside of school (Extramural English, EE), but who have different starting ages for formal English instruction in school. The project is the first of size to investigate the impact of an early start in input-rich contexts. The regions involved are Norway, early start (grade 1, age 6-7), and Flanders, late start (grade 7, age 12-13, or grade 8, age 13-14). The main objective of STAGE is to provide new and crucial insights into the input-acquisition relationship by unraveling the relative contribution of formal instruction and EE to learners’ English proficiency. We will use several methods and analyze and compare (across age groups and settings) test measures of English vocabulary knowledge, reading comprehension, and speaking, as well as data from learner interviews and speaking tests. Results will show what learners are capable of as a result of exposure to EE and inform teachers about how to boost English proficiency outside the classroom, and about how to face challenges of increasingly large individual differences in classrooms. STAGE will contribute substantially to language learning theory by addressing important, current scientific challenges in the field of Second Language Acquisition, to research by delivering two new reliable tests (vocabulary, speaking) designed specifically for very young learners, and to society about the optimal starting age for formal instruction – results relevant to policy-makers and politicians. The most critical challenges are anticipated in the collection of data, as it involves children and adolescents. However, the researchers have long experience of projects with young participants, so these challenges can be met.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Finansieringskilder