Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Adult Acquisition of Norwegian as a second language

Alternativ tittel: Andrespråkslæring av norsk blant vaksne innlærarar

Tildelt: kr 12,4 mill.

Målet med ALAN-prosjektet er å bidra til å utvikle kunnskap om korleis immigrantar med låg utdanning frå heimlandet utviklar kommunikative ferdigheiter på andrespråket norsk. I Noreg utgjer innvandrarar utan høgare utdanning frå heimlandet den største gruppa av deltakarar i det offisielle statlege opplæringsprogrammet. Likevel er det meste av andrespråksforskinga fram til i dag gjort på innlærarar med akademisk bakgrunn. Samstundes veit vi at det å lære seg nye språk som vaksen, er påverka av ei rekke individuelle føresetnadar. Tidlegare skuleerfaring er blant variablane som påverkar læring av andrespråk. Det gjer at vi ikkje utan vidare kan overføre all kunnskap frå forsking på innlærarar med høg utdanning til innlærar med låg utdanning. Det er derfor nødvendig med forsking på korleis innlærarar utan høg utdanning lærer seg nye språk. Dette er viktig fordi kompetanse i det samfunnsberande språket er ein føresetnad for tilgang til utdanning, jobbmarknad og for deltaking i samfunnet på lik linje med andre samfunnsborgarar.

This project will investigate the early language development of a hitherto understudied group of adult language learners – immigrants with a non-academic background. As the research on how adults learn new languages has been carried out on university students or learners with at least an intermediate or a high level of compulsory education (e.g., Andringa & Godfroid, 2019; Ortega, 2019; Young-Scholten, 2013) and as educational attainment has not been controlled for in previous studies (Van de Craats et al., 2006), there is a gap in empirical research. This project will contribute to bridging the current gap, with its explicit aim to investigate the language development of immigrants with a non-academic background (i.e., ten years of schooling or less). This is particularly important because European and Norwegian statistics reveal that host-country language command is positively correlated with educational background (EU-OECD, 2016; Ministry of Education and Research, 2019; OECD, 2019) and because immigrants who have arrived in Europe over the past 10 years are less likely to be educated beyond the secondary level (EU-OECD, 2016). To gain insights into how this group of learners achieves communicative abilities in an additional language, we will employ an integrated approach and mixed methods to track the learners’ grammatical, lexical and pragmatic development during the first year of formal tuition in Norwegian. The learners will be recruited from learning centres located in two different dialect areas (Western Norwegian and Eastern Norwegian) for the possibility to account for the effects of the target-language variation that characterises the Norwegian speech community. The collected oral data will be made available to students, teachers and researchers by the compilation of a new searchable online corpus, Munnleg andrespråkskorpus (MASK), accessible through the Norwegian part of the CLARIN European Research Infrastructure Consortium (ERIC).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder