Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transgenerational, Social, and Individual Predictors of High-School Dropout: An Ecological Model Tested in a Multi-Data Design

Alternativ tittel: Distale og proksimale faktorer for frafall i videregående skole - en holistisk modell undersøkt gjennom flerstudieanalyser.

Tildelt: kr 12,3 mill.

Mer enn 25% av norske elever på videregående (16-19 år) blir ikke uteksaminert innen fem år etter opptak. Mye tyder på at frafall fra videregående skole er et resultat av en prosess som starter tidlig i livet, og at ungdom som faller ut av videregående opplæring er sårbare for en rekke sosial- og helseproblemer. Det er nokså stor enighet om at tiltak som forhindrer faktorer som forsterker sårbarhet for frafall i en tidlig fase har større suksess for å lykkes. I DROPOUT identifiserer vi virkningene av generasjonelle, sosiale og individuelle faktorer, samt kartlegger det komplekse samspillet mellom slike faktorer fra barndommen til ungdomsårene ved å benytte et flerdatadesign og innovative statistiske metoder. Vi drar nytte av data fra informanter med opptil åtte målepunkter (Tidlig trygg i Trondheim-studien), sammen med data som spenner over flere generasjoner med rike muligheter for koblinger til registerdata (Helseundersøkelsen i Trøndelag). Analyser av dette materialet er påbegynt, i samarbeid med nasjonale og internasjonale partnere. Foreløpige funn i prosjektet viser blant annet at mødres psykiske helse virker negativt inn på barnets skolemestring i alderen 8 til 14 år, og mer spesifikt at mødres angst og depresjon innvirker negativt i like stor grad. I samme studien fant vi også at barnets manglende skolemestring forsterket mors depressive symptomer. Vi har også funnet at lærer-elevrelasjonen er av stor betydning for elevers skoleprestasjoner i overgangen til Vidergående skole, men at den har lite å så før dette. Relasjon til mor og far har mer å si i tidlige skoleår. Vi har også funnet at sosialt tilbaketrukne gutter blir mindre tilbaketrukne gjennom faglig mestring, dette gjelder ikke for jenter. Tidligere har man primært tenkt at barn får redusert skolemestring på grunn av sjenerthet, men dette fant man ikke, bare at en forbedring i akademisk mestring kan forebygge sosial tilbaketrekning, men bare blant gutter. Vi har også funnet at indre motivasjon har mer å si enn kognitive evner for forbedring i skoleprestasjoner på ungdomsskolen, noe som viser at skolekonteksen, og fasiliteringen av et autonomt læringsmiljø er sentralt for skolemestring. Videre ser vi f.eks. på hvordan sosialt samspill med jevnaldrende i barne- og ungdomsskoleårene kan true forutsetningene for god læring i skolen gjennom å svekke evnen til selvregulering, noe som vi gjentatte ganger har funnet at skjer når barn og ungdom opplever sosial ekskludering. Dette er noen av de sporene vi følger som etterhvert vil kunne får betydning for frafall, eller bortvalg, fra videregående skole. Data for å kunne benytte frafall i videregående som utfallsvariabel i Tidlig trygg i Trondheim-studien vil være klare for analyser våren 2024.

More than 25% of Norwegian high-school students (16-19 years) fail to graduate within five years after admission (n>10 000). Youth dropping out from school are at risk for a multitude of problems, and the current COVID-19 pandemic is likely to excel the number of individuals vulnerable to social marginalization. High-school dropout is often just an endpoint of a process that for many starts early in life. Hence, policies and interventions preventing dropout trajectories at an early stage bear promise of greater success than remediating efforts. In DROPOUT, we propose to identify the impact of generational, social, and individual factors, as well as map the complex interplay of such factors from childhood to adolescence by employing a multi-data design and innovative statistical methods. Even prospective studies are at risk for confusing correlate with cause. Hence, recent statistical approaches, focusing on within-person analyses, reduce this risk of false conclusions, by discounting all unmeasured time-invariant confounders—including genetics. Moreover, within-person analyses may be expanded to also adjust for measured time-varying confounding, thereby further reducing the risk of mischaracterizing a correlate as a causal factor. We will take advantage of prospective multi-informant data with up to 8 measure points (The Trondheim Early Secure Study) together with data spanning over several generations with rich possibilities for links to register data (The Trøndelag Health Study). These comprehensive data pools, containing different assets with respect to variable complexity, measure point proximities, and representativeness/statistical power, combined with the team's high statistical competence, put our research team in position to provide important insights into the short-term and the long-term causal relationships leading to increased/decreased likelihood for high-school dropout.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder