Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Alternativ tittel: Bedre oppmerksomhet, bedre kommunikasjon? Hvordan ADHD og flerspråklighet påvirker barns pragmatiske utvikling

Tildelt: kr 8,8 mill.

Forestill deg at vennen din under en kjedelig forelesning lener seg mot deg og hvisker «Jøss, for en smart uttalelse!» mens hun himler med øynene. For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kjenne ordenes betydning og setningens grammatikk. Såkalt pragmatisk kompetanse er vel så viktig for å gjøre spranget fra det hun sier («For en smart uttalelse!») til det hun ønsker å kommunisere («For en banal uttalelse!»). Selv i skolealder er det vanlig at barn har vansker med å forstå mer sofistikerte pragmatiske aspekter av kommunikasjon, som ironi og metaforer. Likevel hersker det fremdeles usikkerhet rundt hva som forårsaker disse vanskene. Vi utforsker den nye hypotesen om at underutviklede oppmerksomhetsevner kan ligge i kjernen av barns vedvarende pragmatiske vansker. Foreløpige indikasjoner på en tett kobling mellom oppmerksomhet og pragmatikk kommer fra barn med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Dette er en gruppe som ikke bare er preget av symptomer på uoppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet, men også kommunikasjonsvansker som overdreven snakking, avbrytelser av andre og mangel på narrativ sammenheng. Så langt har prosjekt-teamet gjennomført flere studier om forholdet mellom pragmatikk og (u)oppmerksomhet. I en blikksporings-studie undersøkte vi hvorvidt kognitive ferdigheter relatert til eksekutiv oppmerksomhet (arbeidsminne og flytende intelligens) påvirker prosesseringen og forståelsen av ironi. I denne studien fant vi at neurotypiske voksne med høyere flytende intelligens gjorde færre feil og var raskere til å utlede ironiske tolkninger. Vi analyserer for øyeblikket data fra voksne med ADHD. I en annen studie, der vi benyttet oss av et selvutviklet spørreskjema, ba vi voksne deltakere med og uten ADHD vurdere egne pragmatiske evner i sitt første, andre og tredje språk. Resultatene indikerer at personer med ADHD generelt sett har flere kommunikasjonsvansker enn neurotypiske, og at disse vanskene pleier å være tydeligst i deres første språk. Akkurat nå forbereder vi flere studier med barn for å undersøke den mulige koblingen mellom oppmerksomhetsevner og pragmatisk kompetanse under barnets utvikling.

In order to understand what others intend to communicate, it is not sufficient to know a language’s grammar or vocabulary. It crucially requires pragmatic competence to bridge the gap between what the speaker says (“It’s late”) and what she intends to communicate ('I need to leave'). While many pragmatic abilities develop early in life, children still struggle with sophisticated pragmatic tasks such as the understanding of figurative language (e.g. irony, metaphor) in the school years. The current project explores the novel hypothesis that immature attention abilities could be the key for understanding the pragmatic challenges school-age children face. Initial evidence for a tight developmental link between attention and pragmatic skills comes from two very different populations: children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and multilingual children. Children with ADHD do not only suffer from attention deficits, they also tend to have communication problems. Multilingual children, on the other hand, seem to have enhanced executive attention abilities and possibly advantages in pragmatics. Studying these two groups together for the first time provides a unique opportunity to gain new insights into the cognitive underpinnings of children’s language and communication development. The current project provides a systematic research program which links children’s development of different attentional abilities (visual attention, executive attention) with pragmatic competence in school-age children (ages 6-10), using a unique combination of psycholinguistic and cognitive methods, and drawing on an interdisciplinary team of leading national and international experts in linguistics, psychology and philosophy. In addition, the project will directly contribute to a more inclusive healthcare and education system by developing valid diagnostic tools for detecting Developmental Language Disorder in multilingual children.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder