Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The missing middle - a comparative study of transitions among low to mid performing students from academic upper secondary school

Alternativ tittel: Overgang til høyere utdanning og arbeid blant ungdom som har fullført studiekompetanse med gjennomsnittlige eller lave karakterer.

Tildelt: kr 12,0 mill.

MISSING MIDDLE: En sammenlignende studie av overgang til høyere utdanning og arbeid blant ungdom som har fullført studieforberedende programmer med gjennomsnittlige eller lave karakterer. Mye av forskningen om overganger i utdanningssystemet er enten orientert om de som gjør det svært bra og som går ut med toppkarakterer eller om de som slutter eller ikke består videregående opplæring. Dette prosjektet retter søkelys mot ungdom mellom disse ytterpunktene: de som fullfører med studiekompetanse med gjennomsnittlige eller lave karakterer. Hvilke tanker har disse ungdommene om mulighetene på arbeidsmarkedet eller i høyere utdanning? Hvilke fremtidsplaner har de, hva er viktig for dem for å for å få et godt liv? Forskningsprosjektet MISSING MIDDLE er konsentrert om elever som fullfører videregående opplæring, men som kanskje ikke har de beste karakterene i bagasjen. Gjennom kvalitative og kvantitative metoder skal vi undersøke hvilke veier disse elevene velger inn i arbeidslivet eller videre utdanning, og i hvilken grad de lykkes i å realisere sine planer. Prosjektet tar for seg et bredt spekter av ungdom som oppnår studiekompetanse, både de som kommer gjennom studieforberedende programmer og de som tar påbygg til studiekompetanse etter å ha gått i yrkesfaglige programmer. Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom NIFU og Senter for profesjonsstudier (SPS), OsloMet, og benytter både kvalitative og kvantitative metoder. MISSING MIDDLE er organisert i 4 delprosjekter: et kvalitativt (WP1), to som bygger på registerdata og fokuserer henholdsvis på de som fullfører studiespesialisering (WP2) og påbygg til studiekompetanse (WP4), samt et delprosjekt som gjenbruker tidligere innsamlede internasjonalt sammenlignbare survey-data (WP3). I 2023 har det vært aktivitet i alle delprosjektene, og vi har arbeidet videre med analyser som startet opp i 2022. I tillegg har forskergruppen bidratt aktivt både til nasjonal debatt og ved å presentere resultater på nordiske og internasjonale konferanser. I løpet av perioden er forskningsfunn presentert på Sosiologforeningens vinterseminar, VET & Culture workshop om ‘academisation of vocational education’ på OsloMet, Transitions in Youth, TIY-workshop i Edinburgh, og DZHW 10årskonferanse, ‘The Future of Higher Education and Science’ i Hannover. Det siste bidraget var del av et invitert bidrag på et symposium om ‘permeability between vocational edcuation and higher education’. Prosjektmedlemmer har i perioden desember 2022 til november 2023 deltatt aktivt i debatten kring opptakskrav og opptak til høyere utdanning. Hovdhaugen og Lillebø fikk 20. desember publisert en kronikk i Aftenposten som var en kritikk av noen av funnene i Opptaksutvalget, som publiserte sin NOU 1. desember 2022. Videre deltok Hovdhaugen 1. mars i Onsdagsdebatten på Studentersamfundet i Trondhjem, om dagens opptaksregelverk og mulige implikasjoner av endringene som Opptaksutvalget foreslo. Debattprogrammet ble tatt opp og sendt på NRK P2 31. mars. Arbeidet med artikler fortsetter og flere av disse vil bli publisert i løpet av 2024. Blant annet er to artikler basert på WP3, delprosjektet som gjenbruker ISCY-data, antatt for publisering. Disse vil bli rapportert når artiklene er publisert, noe som antas skje på nyåret.

Little is known of the career patterns of those who have completed an academic qualification in upper secondary education with low academic achievements (CLAA – Completers with Low Academic Achievements). Numerous studies have focused on either early school leavers or high achievers. This project targets the ‘missing middle’ in education research - neither prepared for, or necessarily admitted to higher education, nor holding an occupation-specific credential in labour market-demand. Thus, this is a group with rising risk of unemployment when competition for jobs increases and access to higher education hardens. We propose an empirically and theoretically bold study to produce knowledge on the aspirations, transitions and outcomes of students in the lower half of the achievement distribution in Norway. The study includes as a multi-method longitudinal comparative design linking comparative longitudinal survey data, qualitative data from four countries, and detailed Norwegian administrative registry data for several cohorts over time. This provides unique opportunities as to problematizing, renewing and develop dominant theories as well as the critique. The project is organized in four interrelated work packages, conducted by a collaborative and inter-disciplinary team of researchers at NIFU and Centre for the Study of Professions (SPS) at OsloMet. The international network of esteemed scholars from Belgium, Finland, Iceland and Spain provides insights contributing to produce high-impact knowledge to the academic community, users and policymakers.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder