Tilbake til søkeresultatene

NORGLOBAL2-Norge - global partner

Inclusive Hearing Care for School Children in Tanzania

Alternativ tittel: Inkluderende hørselstjeneste for skolebarn i Tanzania

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektnummer:

316345

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

Vår visjon er å bidra til inkluderende utdanning og deltakelse for barn med hørselsnedsettelser, i Tanzania og Etiopia. Dette bygger opp under FNs bærekraftsmål nr. 3, 4, 10, 17 og 1, og WHO sier klart at for å redusere fattigdom så må vi inkludere personer med funksjonsnedsettelser. Vi ønsker å realisere FNs slagord: Leave No One Behind. Samarbeidspartnere er SINTEF, NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet), The Open University of Tanzania (OUT) og Patandi Teachers College of Special Needs Education i Tanzania og Jimma University i Etiopia. I tillegg er Kilimanjaro Christian Medical Centre (KCMC) lokal samarbeidspartner i Tanzania. Ifølge WHO lever 430 millioner mennesker med hørselstap, hvorav ca. 34 millioner er barn og nesten 60% av hørselstap blant barn kan forebygges. Videre bor nesten 80% av mennesker med hørselstap i lav- og mellom inntekts land (LMIC) og mangler ofte ressurser og tilgang til tjenester for å oppdage og behandle hørselstap (WHO, 2021). Tradisjonelt er hørselsundersøkelser spesialiserte tjenester som tilbys på sentrale og ofte kostbare klinikker, og i praksis blir ikke barns hørsel undersøkt. Det er også stor mangel på høreapparater og hørselstekniske hjelpemidler. Tap av hørsel kan påvirke barns utvikling av tale, språk og kognitive ferdigheter. Det er vanskelig å se om ett barn har et hørselstap, og ofte blir de feilaktig tolket til å være ukonsentrerte eller "slow learners". Dette kan resultere i straff eller at de dropper ut av skolen, og jenter har størst risiko for å bli ekskludert og droppe ut av skole (WHO, 2021; UNICEF, 2018). Barn med hørselstap rapporteres å ha lavere skoleprestasjoner enn barn uten hørselstap. Mangel på utdanning vil påvirke voksenlivet med hensyn til deltakelse i yrkeslivet og sosialt. Målet er å utvikle en modell for lokale hørselstjenester i barneskolen og ta i bruk innovativ teknologi tilpasset lokale forhold. Vi ønsker å dokumentere forekomst og årsak til hørselstap, formidle kunnskap og bygge kapasitet, etablere samarbeid mellom utdanning og helse og pilotere løsninger på utvalgte barneskoler. Det er utviklet en automatisk spill-basert hørselstest hvor vi bruker nettbrett og hodetelefoner og egen programvare som kan lastes ned via nettet. Barna kan sitte sammen i klasserommet og synes det er morsomt med dataspill. Den første pilotundersøkelsen viste at 7-17% av barna hadde redusert hørsel. Hovedgrunnen var ørevoks som blokkerte øregangen og ubehandlede infeksjoner. Dette kan både forebygges og behandles lokalt, dersom det oppdages. Status: Det er gjennomført feltarbeider (WP1 og WP2) som omfatter hørselstesting av 1000 skolebarn i 2 og 3 klasse i Arusha, Tanzania og tilsvarende 500 skolebarn i Jimma, Etiopia. Vi er i gang med å analysere data for å dokumentere forekomst og årsak til hørselstap blant barn i barneskolen og videre følger vi opp barna med hørselstap lokalt. Helsepersonell og øre-nese-hals leger har deltatt i feltarbeidet og utført behandling lokalt som fjerning av ørevoks som blokkerer øregangen og gitt medisin for øreinfeksjoner. Barn med hørselstap er fulgt opp 1-2 ganger i 2023. Det er videre samlet inn data om barnas livskvalitet og skoleprestasjoner, gjennom spørreundersøkelser og intervjuer med barna, lærere og pårørende. Videre oppfølging av barna vil bli gjennomført i første halvdel av 2024 for å dokumentere eventuelle effekter over tid. Utprøving av ulike hørselstekniske hjelpemidler gjennomføres i 2024. I Tanzania og Etiopia har ingen audiografutdanning. Gjennom I Hear You2 er det utarbeidet Curriculum for Diploma in Audiology and Speech-Language Pathology (DASLP) ved KCMC i, Tanzania. Curriculum er sendt til Tanzanian Commission for Universitites (TCU) for godkjenning. I Etiopia har prosjektet gjennomført digital opplæring i audiologi av ti sykepleiere fra Jimma University Medical Center's, og lærere på involverte skoler har fått kunnskap om oppfølging av barn med hørselstap. Gjennom NTNU er det etablert nettverkssamarbeid med University of Colorado School of Medicine, Denver og European Federation of Audiology Societies. En Master student fra NTNU har fullført sin Master i Global Helse som del av prosjektet. Prosjektet gjennomfører årlige arrangementer i Tanzania som del av WHOs globale World Hearing Day. Aktiviteten omfattet hørselsundersøkelser og informasjonsspredning og er meldt inn til WHO. https://www.who.int/campaigns/world-hearing-day/ Tre vitenskapelige publikasjoner er under arbeid for publisering i 2024. Prosjektet er shortlisted til The Zero Project Award on Inclusive Education, and Information and Communication Technology (ICT) for 2024 (No 5097 from OUT). Shortlisted prosjekter inviteres til Zero Project Conference og prisutdeling i FNs lokaler, Wien, Østerrike, 21 – 23 feb., 2024. Prosjektet har etisk godkjenning fra National Institute of Medical Research, Tanzania, Institutional Review Board, Jimma University Institute of Health, Etiopia og REK, Norge.

Our Vision is to enable equitable access to Inclusive Education (IE) and participation for children with hearing loss, thus contributing to reduce poverty and "Leaving No One Behind". SINTEF, NTNU, The Open University of Tanzania, Patandi Teachers College and Jimma University are collaborating partners. Globally, there are about 466 million people (6.1 % of the world’s population) with hearing loss, whereof approximately 34 million are children (WHO, 2020). Nearly 90 % of people with hearing loss live in low- and middle-income countries (LMICs), which often lack the resources and services to address hearing loss (WHO, 2018). Traditionally, hearing care services are specialised services provided at centralised clinics, at high cost, making the services inaccessible for most of the population in LMICs. Innovative technology and targeted capacity building might enable hearing care services to be available in local communities. The loss of hearing affects children's development of speech, language and cognitive skills and impact negatively on school attendance. In many low-income countries, children with hearing loss and deafness are vulnerable to dropping out of school or never going to school and girls are most likely to drop out or never attend school (WHO, 2020; UNICEF, 2018). Children with hearing loss are reported to have lower school performance than children without hearing loss. Lack of education will affect adult life with respect to employment and participation. The objective is to develop a model for local hearing care services in primary school that will enable equitable access to Inclusive Education for children with hearing loss. Prevalence and cause of hearing loss will be surveyed in Tanzania and Ethiopia, medical and technical hearing care interventions will be performed at local schools in Tanzania, technology will be adapted to the local context and hearing care services piloted in Tanzania.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NORGLOBAL2-Norge - global partner