Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

CONSIGN - Effects of Covid-19 on reliability Of National Supply In a Global Nexus

Alternativ tittel: CONSIGN - Effekter av Covid-19 på nasjonal forsyningssikkerhet i en global sammenheng

Tildelt: kr 4,2 mill.

CONSIGNs hovedmål har vært å samle sanntidserfaringer fra COVID-19-pandemiens påvirkning på godstransport og forsyningssikkerhet for Norges transportavhengige næringer, og som grunnlag for å utvikle mer robuste forsyningskjeder. I samarbeid med ti næringslivsaktører er pandemiens effekter på forsyningssikkerhet, tilpasningsevne, kostnader, og utløsning av innovasjon hos store nasjonale transportkjøpere og transportører med globale nettverk blitt studert. Den umiddelbare konsekvensen av første koronarelaterte nedstenging og fram til gjenåpning, var en betydelig reduksjon i veitrafikken, men dette gjaldt ikke for lastebiler. Koronasituasjonen har imidlertid påvirket lastebiltransporten på mange måter. Første utfordring var knyttet til grensekryssende transporter og måtte løses raskt: Godstransport ble definert som samfunnskritiske funksjon og unntatt innreiserestriksjonene. Derimot oppsto mye usikkerhet både hos transportkjøpere og transportører den første tiden etter nedstengingen. Dette resulterte i permitteringer, leveringsutfordringer og betalingsproblemer hos kunder og mange transportører fryktet konkurs. Samtidig hamstret forbrukere varer, noe som gav en korttidsboom i etterspørsel og utsolgte varer. Situasjonen stabiliserte seg etter hvert, og antall konkurser i transportnæringen har ikke vært høyere enn normalt i pandemiårene. Dybdeanalyser av lastebilbevegelser viser at aktiviteten har holdt seg relativt stabil under krisen, med store forskjeller mellom transportsegmenter. Data fra ombordsystemer i lastebiler viser en utvikling mot flere, men kortere stopp pr bil, spesielt i byområder. Den reduserte personbiltrafikken medførte bedrede leveringsforhold for transportørene. Etter gjenåpningen i 2021, med trafikkvekst fordi færre reiser kollektivt, tok kjøring mer tid og krever bedre planlegging, noe som ga utfordringer med leveringspålitelighet. Analyser av transportetterspørsel under pandemien er basert på sendingsdata for 2019 og 2020 fra de tre største samlasterne i Norge (ca. 180 mill. forsendelser): Analysen viser en midlertidig reduksjon i leveranser B2B (bedrift til bedrift) rett etter første nedstenging, men dette tar seg opp til 2019-nivå sommeren 2020 og videre fra høsten 2020. Det er særlig pakkeleveransene B2B som ble redusert, uten tilsvarende endringer for stykkgods og partilast. Samtidig var det umiddelbart etter nedstengingen stor vekst i leveringer til privatpersoner (B2C). Særlig var veksten i antall pakker stor og har holdt seg på et høyt nivå siden. Med nye restriksjoner og nedstenging høsten 2020, særlig rundt Oslo, tiltok pakkeveksten ytterligere til rekordvolumer mot julen. Spesielt økte etterspørsel etter hjemleveringer, ikke minst for matvarer. Netthandelen fortsatte å øke til rekordvolumer i 2021, men er noe redusert i 2022. Økt netthandel ga økt distribusjon av pakker og flere km med varebiler, men likevel ikke så mye at det vises i nasjonal statistikk i sum for varebiler. Pandemien har forsert behovet for nye og mer fleksible leveringsløsninger. Transportvolum fra industri og engroshandel ble noe redusert, mens spesielt detaljhandel hadde økte volumer som ble fraktet med samlasterne. I sum ble imidlertid ikke etterspørselen etter tungtransport vesentlig endret under krisen, men veksten var primært i antall sendinger. Det ble fort klart at produksjon og lagre var svært sårbare for smitteutbrudd, og strenge smitteverntiltak ble innført tidlig. Internasjonalt har særlig containerfrakt med skip og flyfrakt vært berørt, noe som har medført store fraktrate-økninger og kapasitetsproblemer og har gitt langvarige ringvirkninger. For containertransport startet problemene med nedstenginger i Kina og langvarig redusert kapasitet i viktige globale havner. Dette førte til ubalanse i hele containerfraktmarkedet og store forsinkelser i havnene. Samtidig økte etterspørselen globalt. Store ringvirkninger av blokaden av Suez-kanalen gjorde situasjonen enda verre. For flyfrakt ga bortfall av passasjerruter kraftig redusert bellykapasitet og tomme passasjerfly ble omgjort til fraktfly. Utviklingen medførte økt jernbanetransport fra Kina til Europa. For lastebiltransport til/fra Norge var ikke konsekvensene like store: For grensekryssende transport var de store forsinkelsene primært knyttet til gjenåpning av grensene for personreiser. Knapphet på både norske og utenlandske sjåfører ga strukturelle utfordringer, særlig fra høsten 2021: Internasjonal konkurranse om utenlandske sjåfører og tidvise innreiserestriksjoner medførte stor usikkerhet for sjåfører med turnus i Norge og at disse søker seg mer mot det europeiske markedet. Leveringstider for nye lastebiler og annet transportmateriell har til tider vært lang på grunn av mangel på essensielle deler, igjen en følge av etterspørselsendringer av COVID-19, men dette har forverret seg etter invasjonen av Ukraina.

Scientifically, CONSIGN has resulted in a published article (and another in review), methodological development, bachelor’s and master’s theses in the field (in collaboration with the project), current and future curriculum in bachelor and master studies at BI Norwegian Business School and, potentially, case content in a learning book. In addition to several methodological developments within the project (hereunder with respect to use of vehicle logging data, shipment data, and supply chain risk modelling), the project has provided inspiration for (scientific) work on the container shipping industry at TØI and has opened up for future (scientific) work on similar themes, with one project on fuel preparedness already ongoing. CONSIGN has resulted in insights into a variety of effects following disruptions. For firms, insights, lessons and, in part, methodology, can contribute to improved future preparedness and contingency planning and lift transport to a higher level. Examples include identified strengths, weaknesses, opportunities, threats and success factors in approaches, both for individual firms and generally. This, in turn, can improve robustness, decrease uncertainty, and help prioritizing. For the public sector, the project provided relevant insights for design/ implementation of policy measures and into weak spots. For civil society, the above can contribute to reducing negative effects, e.g. economically or regarding job security and uncertainty, while allowing for improved robustness of supply chains. Results have also yielded input for the Transport Authorities’ work towards the next National Transport Plan. On the one hand, our research has shown that despite major challenges, many firms have coped relatively well with pandemic disruptions. At the same time, some industries have been hit hard, while others grew during the pandemic, particularly because of changes in consumption patterns in society. CONSIGN has provided a range of insights on what went well during the pandemic and on areas for improvements, and a range of insights that could help achieve such improvements. This goes both for risks and disruptions that have materialized, but perhaps particularly for risks that, had they materialized, would likely have had more pronounced effects (e.g. if an outbreak at a peripheral facility, instead had occurred at a critical central facility). The research also provides concrete risk management steps (a sort of “checklist”) that can help improve risk approaches and contingency plans. However, research has also shown that while contingency plans are important, it is impossible to prepare for the unforeseen. Important lessons among the firms have been that ensuring production has been the most important and that dividing workers into cohorts helped to limit consequences of infection outbreaks.

The COVID-19 pandemic has led to major changes and disruptions for Norwegian business and industry, not in the least for freight transport. With CONSIGN, ramifications of the current crisis will be studied through three veins: 1) analysis of real-time and time-series data from fleet management systems for a large sample of trucks; 2) screening of changes in economic activity in different sectors based on detailed shipment data from the three largest freight forwarders in Norway, and 3) in-depth case studies among important actors within Norwegian transport and supply chains. Combined, this yields insights into economic and cost impacts of disruptions on Norwegian freight transport and transport-dependent industries in the economy as a whole, reliability of supply for the Norwegian society and approaches to tackle transport and supply chain challenges. CONSIGN will also study effects of public support measures, by assessing the timing of changes in activity levels against the timing of policy measures and restrictions. Further, CONSIGN will assess whether changes are characterized by short-term shocks, or stabilize at new levels. The latter can provide insights into response time and adaptability for firms and public authorities. Through collaboration with ten major actors from industry, CONSIGN is strongly anchored with practice. This ensures relevant and real life insights, and facilitates very comprehensive analyses that cover a large share of the Norwegian economy and supply chains across a broad range of industries, all transport modes, and with a high level of detail both in geography and time. Due to the abruptness of disruptions and their nature, the corona situation allows for a unique stress test of the robustness of supply chains for Norwegian society and business, and understanding the veins through which the current situation affects transport and reliability of supply is crucial for the design of effective political responses and policy measures.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena