Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Ekte opplevelse, samskaping og digital innovasjon – Innovative onsite og online løsninger i kulturbasert opplevelse og reiseliv

Tildelt: kr 74 999

Prosjektet skal lede frem til en søknad til utlysningen ?Collaborative Project to Increase Research-based Innovation in Selected Service Industries?. Prosjektet vil mobilisere åtte bedrifter med direkte eller indirekte tilknytning til kulturbasert opplevelse, til å forplikte seg til et treårig FoU-samarbeid. I tillegg involveres internasjonalt ledende forskningsfaglig kompetanse og den digitale utviklingsarenaen LAB Nord-Norge. Målet er å videreutvikle bærekraftige stedlige opplevelser i kombinasjon med nye digitale tilbud av tjenester. I etterkant av korona-pandemien vil det være viktig å se på nye samspill mellom stedlige og digitale tjenester, teknologier og forretningsmodeller. Fokus vil være på innovasjon som utnytter digital teknologi og kunstig intelligens. Online-tjenestene skal utformes slik at de er med på å markedsføre og utvikle stedlige tjenester og opplevelser.

Det vurderes at konsortiet med bedrifter var formålstjenelig og de viste stor interesse for deltakelse. I prosessen med å formulere en hovedsøknad, ble arbeidspakker og arbeidspakkeledelse vurdert. Vurderingene gikk i stor grad på den strategiske forankringen ved UiT i prosjektorganiseringen. Det ble også usikkerhet rundt prosjektledelsen og framtidig tilhørighet ved UiT. Samlet sett resulterte vurderingene i at det ble besluttet å ikke sende en hovedsøknad til NFR.

Prosjektet skal lede frem til en søknad til utlysningen ‘Collaborative Project to Increase Research-based Innovation in Selected Service Industries’. Prosjektet vil mobilisere åtte bedrifter med direkte eller indirekte tilknytning til kulturbasert opplevelse, til å forplikte seg til et treårig FoU-samarbeid. I tillegg involveres internasjonalt ledende forskningsfaglig kompetanse og den digitale utviklingsarenaen LAB Nord-Norge. Målet er å videreutvikle bærekraftige stedlige opplevelser i kombinasjon med nye digitale tilbud av tjenester. I etterkant av korona-pandemien vil det være viktig å se på nye samspill mellom stedlige og digitale tjenester, teknologier og forretningsmodeller. Fokus vil være på innovasjon som utnytter digital teknologi og kunstig intelligens. Online-tjenestene skal utformes slik at de er med på å markedsføre og utvikle stedlige tjenester og opplevelser. - Ekte opplevelse referer til at tjenestene skal være genuine og autentiske. Nye digitale tjenester skal formidle læring, identitet, livskvalitet og glede, samtidig som de skal kunne ta opp relevante tema. - Samskaping refererer til samskaping mellom onsite og online produkter, mellom bedrift og kunder, mellom natur og kultur, og mellom bedrifter og kunnskapsmiljø. Kretsløp og dialog er stikkord i prosjektet, og miljømessig, kulturell og økonomisk bærekraft vil stå sentralt. - Digital innovasjon refererer til bruk av kunstig intelligens, streaming, spill, diskusjonsforum, etc. De digitale produktene skal styrke stedlig opplevelse, bidra til markedsføring og til innhenting av informasjon, kunnskap og ideer fra kunder og publikum. Det vil utvikles nye forretnings- og betalingsmodeller for de digitale tjenestene. Deltakerbedriftene er Tromsø Internasjonale Filmfestival, Riddu Riddu, Trevarefabrikken i Henningsvær, Perleporten Kulturhus, Hermetikken Kulturnæringshage, Filmklynge Nord (Den digitale verktøyskassen), Pazzing og Choice The Edge.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena