Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Tuddal Markedshage - et fyrtårnprosjekt for integrert kultur- og naturopplevelse

Tildelt: kr 0,25 mill.

Prosjektnummer:

317372

Prosjektperiode:

2020 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Fagområder:

I innledende fase ble det innhentet en del informasjon og etablert et nettverk av ulike samarbeidspartnere. Prosjektet har som mål å etablere seg med kunnskapspartnere til et fremtidig innovasjonsprosjekt. Vi har et ønske om å bli mer selvforsynt og sirkulære. Vi vil etablere en høyfjellshage, 850 meter over havet, bygget på tradisjon og bærekraft. En overordnet plan av områdets geografi er i innledendefase kartlagt ved hjelp av landskapsarkitekt, gartnere og landmålere. Særlige forhold som terrassering og undersøkelse av mikroklima og mulige dyrkingsforhold er gjennomgått. Vi har vært i kontakt med miljøer som ser sammenhengen mellom jordsmonn og smaken av jord (Terroir). Ved hjelp av Infuture ble opplevelsesdesign koblet opp som en metode for å knytte alle de elementene vi har sett på, til en større helhet og sammenheng. Aktivitetene i dette prosjektet har i all hovedsak vært å tilegne oss nye kontakter, lære mer om forhold knyttet til landbruk, kretsløp, matopplevelser og opplevelsesdesign.

I starten av prosjektet ble det drøftet ulike måter å etablere en markedshage der Tuddal høyfjellshotel og Nutheim Gjestgiveri kan være forbilder for andre tilsvarende virksomheter. Prosjektetableringsstøtten har gitt oss mulighet til å innhente nødvendig kunnskap- og inspirasjon til å kunne gå videre med ideen om høyfjellshagen Tuddal markedshage. Våre ambisjoner videre er å utvide markedshagekonseptet slik at det i større grad handler om mat og bærekraftsprinsipper. Det er et stort ønske å lære mer om dyrkingstradisjoner, resirkulering, plantegenetiske ressurser og måltidsopplevelse bygget på ekthet og troverdighet. Vi har gjennom prosjektetableringsstøtten lært mer om hvordan slike sammenhenger kan utvikles og behovet for forskning og utvikling. En høyfjellshage som en opplevelse vil medføre en positiv merverdi for en næring som har hatt en utfordrende periode ifm pandemien.

Interessen for lokale matopplevelser økende. I reiselivet er en utfordring er at lokale matressurser ikke finnes der de attraktive naturopplevelsene er. Tidligere var det stort mangfold i produksjonen på lokale gårdsbruk i slike områder men nå er produksjonen spesialisert og ensidig. Klimaendringer tilsier at så ikke trenger å være tilfelle. Ved å etablere et hovedprosjekt som utvikler en Markedshage på Tuddal Høyfjellshotell (TH) drevet etter innovative dyrkings- og formidlingsprinsipper der gamle tradisjoner og sortstyper kombineres med innovativ redskapsbruk og arbeidsorganisering, vil vi skape et matopplevelseskonsept som har stort spredningspotensiale blant alle naturbaserte reiselivsaktører i Norge. I tillegg til unike sensoriske opplevelser vil vi utvikle unike emosjonelle, kognitive og relasjonelle matopplevelser ut fra de naturbaserte ressursene turistene søker i Tuddal. Prosjektet erkjenner hvor sammensatt kunnskapsbehovet rundt en slik innovasjon er. Den forskningsbaserte kunnskapen som trengs i et slikt fyrtårnprosjekt er basert på brukerbehovet TH har for å kunne utvikle og realisere opplevelsesinnovasjonen. Kunnskapen kommer fra så vidt forskjellige felt som jordfag, planteforedling, genetiske ressurser, botaniske fag, miljøteknologi, IKT, ernæring, organisasjonsteori, bedriftsøkonomi, markedsføring og design. Prosjektet må integrere denne kunnskapen og forankre den i brukskonteksten - reiselivsopplevelser. Det skaper derfor også en forskningsbasert innovasjonsmetodikk som med relevans for flere tjenestevirksomheter. Etableringsprosjektet skal utvikle et økosystem av kunnskapspartnere som er villige til å integrere fagkunnskapen fra feltene angitt over i den konkrete brukskonteksten som Markedshagen på TH innebærer. Hovedpartnerne i prosjektet er TH, Nutheim Gjestgiveri, Fylkesmannen i Vestfold og Telemark og Universitetet i Sørøst-Norge, men involverer også mer enn 15 andre potensielle økosystempartnere.»

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena